29 اردیبهشت 1402

تاثیر آبمیوه و میوه بر بهبود فعالیت های ورزشی و بدنسازی

تاثیر آبمیوه و میوه بر بهبود فعالیت های ورزشی و بدنسازی

سلام با تشکر از تیم علمی فیت و تن میخواستم بدونم برای بهبود فعالیت‌های ورزشی آیا مصرف فروکتوز در کنار گلوکز می‌تواند کمک ‌کننده باشد. (مانند آب‌میوه‌ها، میوه و… )


پاسخ مربی سایت :
0

بله طبق مطالعه‌ای با همین مضمون ترکیب گلوکز و فروکتوز سوخت بیشتری را در اختیار بدن قرار می‌دهد.

 

 

فروکتوز چیست؟

 

به طور خیلی خلاصه فروکتوز یک کربوهیدرات مونو ساکارید یعنی ساده ترین نوع کربوهیدرات است که جزء دسته­ ی کربوهیدرات­های ساده قرار می‌گیرد فروکتوز به مقدار زیادی در میوه‌ها، آبمیوه‌ها مواد فرآوری شده مثل شیرینی‌ها وجود دارد.

 

 

گلوکز چیست؟

 

گلوکز نیز یک کربوهیدرات مونوساکارید است یعنی ساده‌ترین نوع کربوهیدرات، همچنین گلوکز منبع اصلی انرژی بدن است، وقتی شما نشاسته یا کربوهیدرات­های نشاسته ­ای مصرف می‌کنید نهایتاً به گلوکز تبدیل می‌شود.

 

 

ساکارز چیست؟

 

ساکارز یک دی ساکارید است یعنی از دوتا مونوساکارید تشکیل شده که از یک گلوکز و یک فروکتوز تشکیل می‌شود.

 

 

کربوهیدرات ­ها منبع اصلی سوخت در طول ورزش با شدت متوسط تا زیاد هستند. مصرف کربوهیدرات­ هایی مانند گلوکز درطول ورزش‌های طولانی‌ مدت (بیش ‌از ۱ ساعت) باعث افزایش عملکرد می‌شود.

 

 

اما میزان کربوهیدراتی که بدن می‌تواند به ‌عنوان سوخت استفاده کند محدود است، این یعنی کمبود انرژی ؛ گلوکز دارای حداکثر سرعت جذب ۱.۱ گرم در دقیقه است، یعنی هر دقیقه بدن می‌تواند نهایتاً ۱.۱ گرم گلوکز بسوزاند و از آن انرژی دریافت کند.

 

با این ‌وجود، از آنجا که فروکتوز و گلوکز به‌ صورت متفاوتی در روده جذب می‌شوند، اگر آن‌ها به‌ صورت ترکیبی مصرف شوند، جذب کل کربوهیدرات بیشتر می‌شود (فعلاً فقط فرض و در حالت تئوری است باید ببینیم تحقیقات علمی نیز آن را تأیید می‌کند؟ ) همچنین همانطوری‌که گفتیم ساکارز ترکیبی از یک گلوکز و فروکتوز است پس آن‌ هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 

 

تحقیق:

آیا میوه ها و آبمیوه ها می تواند برای بهبود تمرین استفاده شوند؟

 

در تحقیقی برای بررسی این فرضیه­،محققان ترکیبات مختلف گلوکز و فروکتوز را بررسی کردند تا میزان سوخت تولید شده توسط آن‌ها را اندازه‌گیری کندد در این تحقیق به دوچرخه‌سواران با تجربه ورزشی (با سابقه) ، ۱۸۰ دقیقه با ۵۰ درصد توان هوازی رکاب زدند و از ۴ نوشیدنی زیر را دریافت کردند:

 

  1. گلوکز (۱.۸ گرم در دقیقه)
  2. گلوکز + فروکتوز (۱.۲ و ۶ .گرم در دقیقه)
  3. گلوکز و ساکارز (۶ . و ۱.۲ گرم بر دقیقه)
  4. دارونما (گروه مقایسه‌)

 

همانطور که در تصویر زیر می بینید پس‌ از اتمام تحقیق و نتیجه‌گیری بدین صورت بود که بین گلوکز + فروکتوز و گلوکز و ساکارز که هر دو ترکیبی از فروکتوز نیز دارند تفاوتی وجود نداشت و به یک این میزان کربوهیدرات برای تولید انرژی می‌سوزاندند (به ‌ترتیب ۱.۴۰ و ۱.۲۲ گرم در دقیقه) که یعنی انرژی بیشتر برای انجام فعالیت همچنین ترکیب کردن فروکتوز با گلوکز ۴۶ درصد بیشتر از گلوکز خالی، کربوهیدرات می‌سوزاند 

 

 

 

 

حتی ترکیب گلوکز و فروکتوز باعث کم شدن مشکل گوارشی نسبت ‌به مصرف گلوکز خالی شد.

 

پس در نتیجه‌گیری نهایی باید گفت ترکیبی از گلوکز و فروکتوز در مقایسه با یک نوع کربوهیدرات می‌تواند سوخت و انرژی بیشتری را در طول ورزش طولانی ‌مدت مانند فوتبال یا دوچرخه سواری طولانی فراهم کند.

 

 

حین ورزش استقامتی چه چیزی بخوریم؟

 

همچنین به عنوان کاربرد عملی نیز باید تأکید کنیم که

 اولاً مصرف کربوهیدرات حین و یا بلافاصله قبل ورزش کوتاه ‌مدت (کمتر از یک ساعت) همانطور ‌که قبلاً نیز بررسی کردیم تأثیری بر عملکرد ندارد و این برای ورزش‌های طولانی‌ مدت است

دوماً نوشیدنی‌ها و آب‌میوه یا میوه‌ها با  ساکارز ترکیبی از گلوکز و فروکتوز را به شما میدهد که میتوانید استفاده کنید، فقط ممکن است بهترین ترکیب از گلوکز و فروکتوز را به شما ندهد(علاوه بر میوه های و آبمیوه ها، خرما، شکر و شربت ها، همگی از ساکارز تشکیل شده اند و تقریبا ترکیب یکسانی به شما می دهند و تفاوتی نخواهند داشت)

 

 

منبع:به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند