24 فروردین 1402

آیا بی خوابی میتواند باعث افزایش وزن شود؟

آیا بی خوابی میتواند باعث افزایش وزن شود؟
میخواستم بدونم چقدر خواب روی افزایش یا کاهش وزن تاثیر دارد

پاسخ مربی سایت :
0

بله، در تحقیقی نشان داده شد پساز ۵ روز کمخوابی سبک )۵ ساعت در شبانه ‌روز) افراد میانگین حدوداً ۱ کیلوگرم وزنشان افزایش پیدا کرد

 

فیت و تنی های عزیز می دونند که ما هیچ حرفی را بدون استناد به تحقیقات معتبر(نه کتب، اشخاص و تحقیقات ضعیف)  بیان نمیکنیم پس بیایید تا تحقیق را بررسی کنیم:

 

تحقیق:

تاثیر کم خوابی بر اضافه وزن

 

در این مطالعه، دانشمندان افراد را در در دو شرایط بررسی کردند:

 

  • خواب کافی

  • خواب ناکافی: به مدت 5 روز به میزان 5 ساعت خواب در شبانه روز

نتایج به طرز جالبی نشان داد که بی خوابی باعث افزایش کالری سوزی یا سوخت انرژی به اندازه 5 درصد می شود، اما با این وجود افراد به طور میانگین یک کیلوگرم وزن اضافه کردند.

چگونه این اتفاق می تواند رخ دهد؟ هم کالری سوزی (مصرف کالری) افزایش پیدا کرده هم افراد اضافه وزن پیدا کردند؛ پس اجازه دهید آن را بررسی کنیم

 

بی خوابی چگونه باعث افزایش وزن می شود؟

 

همانطور که ما بارها و بارها در فیت و تن تاکید کرده ایم و گفتیم بر خلاف ادعاهای بی اساس برخی افراد بی سواد، کاهش وزن تنها مربوط به کالری است نه هیچ چیز دیگری، کالری مازاد منجر به ذخیره سازی انرژی یا به نوعی چاقی و افزایش وزن می شود و کسری کالری منجر به آزادسازی انرژی یا به نوعی کاهش وزن و لاغری می شود. (هرکس غیر این بگوید بی سواد است)

 

در تحقیق بالا باید توجه کرد که این افزایش وزن مستقیم بهخاطر خواب نیست، «فقط بهخاطر تعاد کالری است» معنای این جمله چیست؟

 

در این تحقیق افراد پسازکمخوابی مصرف انرژیشان تا حدود ۵افزایش پیدا کرد(برای سادگی فرض کنید سوخت وساز یا متابولیسمشان 5 درصد افزایش پیدا کرد) که طبیعی است چون اگر بیدار باشید کالری بیشتری هم میسوزانید نسبت به زمانی که خواب هستید.

 

تا اینجای کار شرکتکنندگان باید وزنشان کاهش پیدا میکرد اما بیخوابی معادلات را به هم زد و باعث شد کالری دریافتی و خوردن غذای آنها )بهخصوص در وعده ی شام(بهقدری بیشتر شود که علاوه بر جبران ۵% انرژی سوزانده شده ی بیشتر، باز هم کالری فراتر رفت و افزایش وزن پیدا کردند.

 

اینگونه فرض کنید که ابتدا بی خوابی باعث شد که افراد 5 امتیاز جلو بیفتند اما سپس در طول روز به خصوص وعده ی شام به دلیل گرسنگی بیشتر و کنترل کمتر روی خود، شروع کردند به غذای بیشتری خوردند و نه تنها 5 امتیاز جلو افتاده را از دست دادند بلکه 5 امتیاز نیز عقب تر رفتند.

 

پس بیخوابی باعث افزایش وزن میشود به این دلیل که اشتهای شما را افزایش میدهد و شما با خوردن غذای بیشتر، هم انرژی سوزانده شده را جبران میکنید هم وزنتان افزایش پیدا میکند.

 

 

تاثیر بی خوابی بر گرسنگی و اشتها

 

تحقیقات نشان داده اند که پنج ساعت خواب باعث افزایش 28 درصدی گرلین (هورمون که پیام گرسنگی در بدن ما منتشر میکند و از روده شده دریافت می شود) و کاهش 18 درصدی لپتین (هورمون تنظیم کننده تعادل کالری) می شود.

 

این میزان کاهش لپتین بسیار عدد قابل توجهی است چرا که برابر با زمانی است که فرد 900 کالری، در رژیمش کسری ایجاد می کند و بدن این میزان لپتین را کاهش می دهد که نتایج این میزان کاهش لپتین در روز بعد یا در آخر شب دیده می شود که فرد ناخودآگاه تلاش می کند کالری را جبران کند که تحقیقات نشان داده است کاهش خواب منجر به افزایش 22 درصدی در کالری دریافتی می شود .

 

همچنین تحقیقات تصویر برداری عصبی نشان داده که کم خوابی, باعث می شود فرد به غذاهای پر کالری و فرآوری شده که طعم بهتری دارند، بیشتر روی بیاورند و حتی دیده شده که سیستم پاداش مغز آنها به این غذاها در شرایط کم خوابی، بیشتر پاسخ می دهد و لذت بیشتری ایجاد می کند که مجموع این موارد باعث می شود فرد پرخوری کند و چاق تر شود.

 

همانطور که دیدیم کم خوابی بر هورمون های مختلف نیز تاثیر منفی می گذارد و باعث می شود به روش های مختلف شما سعی کنید کالری بیشتری دریافت کنید.

 

 

 

 

 

خلاصه و نتیجه گیری نهایی:

آیا بی خوابی شما را چاق می کند؟

 

 

  1. بی خوابی می تواند باعث افزایش وزن شما شود، اما این اتفاق به صورت مستقیم رخ نمی دهد بلکه به دلیل افزایش کالری دریافتی از غذا است نه خود کم خوابی

  2. بی خوابی یا کم خوابی، بر هورمون های کنترل کننده ی سیری و گرسنگی شما اثر منفی میگذارد و شما را به سمت غذا های خوش طعم تر سوق می دهد که باعث پر خوری و عدم کنترل روی خودتان می شود.

  3. یک توصیه ی بسیار مهم این است که اگر مجبور به کمخوابی در دوران رژیم غذایی شدید، سعی کنید که حواستان به غذایی که میخورید و کالری دریافتیتان باشد چراکه در شرایط بیخوابی شما بیشتر مستعد پرخوری هستید اگر بتوانید کالری دریافتی خود را کنترل کنید از مشکل افزایش وزن ناشی از بی خوابی در امان خواهید بود.

  4.  و از طرفی هم فراموش نکنید در دوران کمخوابی و خستگی کنترل کردن خودتان سختتر از حالت عادی است و شما نمی توانید هر روز به زور خودتان را کنترل کنید و در بلند مدت شکست خواهید خورد پس سعی کنید خوابتان را بهعنوان یک عنصر کلیدی رعایت رژیم غذایی تنظیم کنید.

 

 

 

منبع: PMID/23459616/

   

 

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند