27 فروردین 1402

آیا محدود کردن زمان خوردن غذا می‌تواند باعث لاغری شود؟

آیا محدود کردن زمان خوردن غذا می‌تواند باعث لاغری شود؟
سلام اگر زمان غذا خوردن رو محدود کنیم میتونه رو لاغری اثر گذار باشه ؟

پاسخ مربی سایت :
1

بله، محدود کردن زمان خوردن غذا میتواند بسیار کمک کننده باشد اما همچنان به شرطی که شما در کسری کالری قرار بگیرید.

 

قبل از هر چیزی بیایید تا در مورد «کسری کالری» و «کالری نگهداری» و برخی تعاریف دیگر یک توضیح مختصر بدهیم:

 

کالری نگهداری:

میزان کالری که اگر شما آن میزان از غذا ها دریافت کنید نه وزن کم میکنید نه اضافه؛ در واقع در این نقطه کالری دریافت شده ی شما با کالری سوزانده شده ی شما برابر است.

کالری منفی یا کسری کالری:

میزان کالری که کمتر از کالری نگهداری است و در طی آن شما شروع به از دست دادن وزن (چربی) میکنید؛ در این حالت شما کالری کمتری از چیزی که می سوزانید از غذا ها دریافت می کنید

 

رژیم محدودیت زمان غذا خوردن چیست؟

 

رژیم محدودیت زمان غذا خوردن در واقع یک نوع از فستینگ یا روزه داری متناوب است که پنجره ی غذا خوردن را محدود می کند، به عبارت دیگر شما نمی توانید هر ساعت از روز که می خواهید غذا بخورید. شما تنها فرصت دارید بین 4 تا 8 ساعت از روز وعده های غذایی را جای دهید و در باقی روز باید در حالت فست یا روزه باشید که در آن خوردن آب و نوشیدنی ها بدون کالری مانند چای و دمنوش ها مجاز است.

 

رژیم محدودیت زمان غذا خوردن، تا حد بسیار زیادی به روزه داری اسلامی که همه با آن آشنا هستیم شباهت دارد، همانگونه که شما در ماه رمضان تنها از اذان مغرب تا اذان صبح فرصت غذا خوردن دارید در محدودیت زمان غذا خوردن نیز تنها 4 تا 8 ساعت فرصت غذا خوردن دارید. یک تفاوت اصلی که با روزه داری ماه رمضان دارد این است که شما در ساعت روزه داری می توانید آب و دمنوش های بدون کالری مصرف کنید.

 

انواع رژیم محدودیت زمان غذا خوردن:

 

  • محدودیت زمان غذا خوردن زود هنگام:

    در این حالت شما ساعت غذا خوردن را بعد از بیداری و در صبح قرار می دهید.

     فرض کنید شما محدودیت 16:8 را دنبال می کنید یعنی 16 ساعت ناشتا هستید و 8 ساعت غذا می خورید، در این حالت شما از ساعت 8 شب تا 12 ظهر که 16 ساع می شود ناشتا هستید و 8 ساعت زمان غذا خوردن را بعد از ساعت 12 تا ساعت 8 شب قرار می دهید.

  • محدودیت زمان غذا خوردن دیر هنگام:

    در این حالت شما ساعت غذا خوردن را بعد از ظهر و شب قرار می دهید.

     فرض کنید شما محدودیت 18:6 را دنبال می کنید یعنی 18 ساعت ناشتا هستید و 6 ساعت غذا می خورید، در این حالت شما از ساعت 12  شب تا 6 بعد از ظهر فردایش که 16 ساعت می شود ناشتا هستید و 6 ساعت زمان غذا خوردن را بعد از ساعت 6 تا ساعت 12 شب قرار می دهید.

با این پیش نیاز بیایید تا یک تحقیق را بررسی کنیم:

 

تحقیق:

تاثیر روزه داری متناوب( محدود کردن زمان غذا) خوردن بر کاهش وزن

 

در این مطالعه که دانشمندان روی مردان و زنان با سابقه تمرینی که کمی اضافه وزن داشتند انجام دادند، آنها را به دو گروه تقسیم کردند:

 

  • گروه رژیم معمولی: به این گروه گفته شد هر غذایی در هر تایمی که میخواهند مصرف کنند اما باید ۵۰۰ کالری کمتر از کالری نگهداری مصرف کنند (حالت کسری کالری)


  • گروه فستینگ: به این گروه نیز گفته شد هر غذایی میخواهند مصرف کنند اما بین ساعت ۸ شب تا ظهر فردا نمیتوانند غذایی مصرف کنند (توجه کنید به این گروه گفته نشد که چه مقدار کالری مصرف کند)

 

پروتئین هر دو گروه یکسان بود در پایان مطالعه و و بررسی نتایج تغییرات بدن با دستگاه، دیده شد که هر دو گروه به یک میزان (۳%) چربی از دست دادند.

 

همانطور که دیدیم هر دو گروه چه با روزه داری و چه رژیم کسری کالری به یک میزان کاهش وزن داشتند، یک سوال ممکن است برایتان ایجاد شده باشد، رژیم زمان محدود چگونه باعث کاهش وزن شد؟ بیایید تا در ادامه توضیح دهیم

 

 

چگونه محدود کردن زمان غذا (روزه داری متناوب) باعث کاهش وزن می شود؟

 

همانطور که بارها و بارها در فیت و تن تاکید کردیم، تحت هر شرایطی با هر رژیم غذایی اگر شما در کسری کالری نباشید چربی از دست نخواهید داد (جز در موارد خاص که افراد جای چربی عضله می سازند) پس محدود کردن زمان غذا خوردن نیز به صورت معجزه عمل نمیکند چون فرصت  شما را برای خوردن غذا کاهش میدهد شما کالری کمتری مصرف میکنید و درنتیجه چربی از دست میدهید.

 

فرض کنید تو طول روز ۲ ساعت میتوانید غذا بخورید بقیه ساعات حق مصرف غذا ندارید به احتمال خیلی زیادی نمیتوانید اندازه کافی غذا بخورید و چون کالری کمتری دریافت میکنید لاغر میشوید ولی اگر در همان ۲ ساعت ۱ کیلو شیرینی بخورید باز وزن اضافه میکنید ولی طبیعتا اینکه بتوانید در اون بازه ی کوتاه یک کیلو شیرینی بخورید بعید است ولی اگر شدنی باشد، فرقی نمیکند و شما وزن اضافه می کنید.

 

نکته ­ی خیلی جالب این تحقیق این بود که گروه دوم (زمان محدود) آگاهانه کالری خود را کاهش نداد آنها فقط با محدود کردن زمان خوردن غذا در شرایطی قرار گرفتن که ناخودآگاه کالری کمتری مصرف کردند و لاغر شدند.

 

شما هم میتوانید با محدود کردن زمان غذا خوردن به طور ناخودآگاه کالری دریافتی را کاهش دهید (مثلاً از ساعت ۸ یا ۹ شب تا ۱۱ یا ۱۲ فردا، غذا مصرف نکنید. اما توجه کنید که اگر در طول روز و مصرف غذاهای پر کالری و… بیشتر از حالت عادی بپردازید نه تنها وزن از دست نمیدهید بلکه وزن هم اضافه میکنید. پس برای نتیجهگیری بهتر سعی کنید غذاهای سالم و پرمغذی بخورید و تنها زمان غذا خوردن را محدود کنید.

 

 

 

 

خلاصه و نتیچه گیری کاربردی:

آیا رژیم زمان محدود باعث کاهش وزن می شود؟

 

  1. رژیم زمان محدود یک استراتژی خوب برای کاهش وزن است که اگر به خوبی رعایت شود می تواند به کاهش وزن کمک کند.

  2. همه ی رژیم های دنیا از جمله فستنیگ یا روزه داری و رژیم های دیگر زمانی منجر به کاهش وزن شما خواهند شد که شما را در کسری کالری قرار دهند.

  3. رژیم محدودیت زمان غذا خوردن می تواند شما را به صورت غیر ارادی در کسری کالری قرار دهد، به شرطی که در زمان محدودیت از غذاهای پر کالری شدید استفاده نکنید.

  4. یک تکنیک مهم در استفاده از رژیم زمان محدود می تواند این باشد که شما همان غذاهای همیشگی را مصرف کنید.

 

 

 

 منبع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند