29 اردیبهشت 1402

تاثیر ال کارنتین بر عملکرد ورزشکاران هوازی و استقامتی

تاثیر ال کارنتین بر عملکرد ورزشکاران هوازی و استقامتی

سلام و شبتون بخیر من دنبال یک مکمل موثر برای ورزشم هستم مخواستم بدونم ال کارنیتین برای ورزش های استقامتی مثل فوتبال که دویدن زیاد داره تاثیر گذاره؟


پاسخ مربی سایت :
0

مکمل الکارنتین در ورزش‌های استقامتی (توجه کنید نه بدنسازی) می‌تواند عملکرد را از راه‌های مختلف بهبود بخشد.

 

مثل همیشه برای پاسخ به سوال ها به تحقیقات علمی استناد می کنیم و آن ها را بررسی میکنیم اما قبل از آن، اجازه دهید کمی توضیحات اولیه دهیم تا بهتر بتوانید درک کنید.

 

تمرینات استقامتی چه تمریناتی هستند؟

 

منظور از تمرینات استقامتی، تمریناتی است که در آن سیستم هوازی به شدت درگیر هستند ,  و به طور ساده تر شما عمدتا به نفس نفس میافتید مانند دویدن، فوتبال، شنا، دوچرخه سواری و...

 

 

در ورزش های استقامتی از چه منبعی برای انرژی استفاده می شود؟

 

دو منبع سوخت مهم در ورزش‌های استقامتی وجود دارد:

 

  1. چربی‌ها
  2. ذخایر گلیکوژن (کربوهیدرات ذخیره ‌شده در بدن)

 

 که هر چه شدت ورزش بیشتر می‌شود اهمیت گلیکوژن نیز بیشتر خواهد شد و بخش بیشتری از انرژی از ذخایر گلیکوژن تامین می شود. با این‌ وجود چربی یک منبع سوخت مهم در طول تمرینات استقامتی است.

 

برای اینکه چربی ­ها بسوزند تا انرژی تولید شود (اکسیداسیون چربی) ، اسیدهای چرب باید به میتوکندری (منبع تولید نیروی سلول) منتقل شوند. کارنتین به اسیدهای چرب کمک می‌کند تا وارد میتوکندری شوند بنابراین مکمل الکارنتین احتمالاً اکسیداسیون یا سوختن چربی ها را افزایش می‌دهد (از لحاظ تئوری)

 

کارنتین همچنین می‌تواند تجمع برخی متابولیت ­ها که بعد از ورزش شدید ایجاد می‌شوند جلوگیری کند به ‌عنوان مثال استیل کوا یک متابولیت است و ممکن است با کاهش آن توسط ال­کارنتین، تولید انرژی افزایش پیدا کند و از طریق افزایش انرژی، عملکرد ورزشی را بیشتر کند (از لحاظ تئوری)

 

هردو مورد بالا که بیان کردیم فرضیه هایی بودند که از شواهد تئوری بدست آمده است؛ برای اینکه متوجه شویم درست است نیاز داریم تحقیقات عملی را بررسی کنیم.

 

تحقیق:

آیا مکمل ال کارنیتین برای ورزش های هوازی و استقامتی مناسب است؟

 

 در یک پژوهش، تأثیر بلند مدت مکمل ال­کارنتین بر متابولیسم و عملکرد تمرینات استقامتی در شدت­های مختلف را بررسی شد. در این تحقیق، محققان افراد به ۲ گروه تقسیم کردند :

 

  • گروه اول: روزانه ۲ گرم ال­کارنتین دریافت می‌کرد

  • گروه دوم: دارونما دریافت کرد (یعنی ال کارنیتین نبود و برای مقایسه انتخاب شدند)

 

همزمان هر دو گروه کربوهیدرات نیز دریافت می‌کردند چراکه کربوهیدرات سطح انسولین را بالا می‌برد و انسولین جذب ­کارنیتین در عضلات را بهبود می‌بخشد.

 

شرکت‌کنندگان با  ۳۰ دقیقه تمرین با شدت کم (۵۰ درصد توان هوازی) ، ۳۰ دقیقه تمرین با شدت بالا (۸۰% توان هوازی) و ۳۰ دقیقه تمرین همه‌ جانبه، مورد ارزیابی قرار گرفتند (یکبار قبل ‌از شروع تحقیق بار دیگر بعد از ۳ ماه و بار دیگر بعد از ۶ ماه)

 

همانطور که در عکس زیر می بینید هنگامی که محققان نتایج را بررسی کردند به صورت زیر بود:

 

در طول ورزش با شدت کم از آنجا ‌که چربی‌ها به‌ عنوان سوخت مهم در نظر گرفته می‌شوند، مکمل ال­کارنتین توانست اکسیداسیون چربی را افزایش دهد و گلیکوژن عضلات را حفظ کند.

 

در طول ورزش شدت بالا، ال­کارنتین از ایجاد متابولیت­ها جلوگیری می‌کند که باعث می‌شود از کربوهیدرات‌های بیشتری به‌ عنوان سوخت استفاده شود و انرژی بیشتری در اختیار عضلات قرار گیرد.

 

نهایتاً باید بگوییم کارنتین باعث بازده بالاتر در طول تحقیق شد.

 

 

 

 

نکته­ ی مهم دیگر این است که ال­کارنتین بعد از ۳ ماه، ال­کارنتین عضلات، متابولیسم و عملکرد را به ‌خوبی افزایش نداد بنابراین مصرف طولانی ‌مدت آن برای مشاهده‌ عملکرد ضروری است.

 

کارنیتین برای کاهش وزن

 

قبل از اینکه مقاله را تمام کنیم ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که اگر کارنیتین باعث افزایش سوزاندن چربی حین تمرین می شود آیا می تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند؟؟

 

ما قبل تر به طور کامل در مورد تاثیرات ال کارنیتن بر کاهش وزن و چربی سوزی نوشته ایم که میتوانید آن مقاله را بخوانید، اما به طور مختصر باید بگوییم خیر کال کارنیتین هیچ تاثیری بر کاهش وزن ندارد

 

 

نتیجه گیری نهایی وکاربردی:

فواید و میزان مصرف مکمل ال کارنیتن برای ورزش های هوازی و استقامتی

 

  1. همانطور که گفتیم ال کارنیتن می توانید از طریق انتقال اسید های چرب به میتوکندری، به حفظ ذخایر گلیکوژن و افزایش انرژی در دسترس حین تمرین کمک کند

  2. همچنین ال کارنیتین می تواند با حذف برخی متابولیت هایی که حین تمرین ایجاد می شوند مانند استیل کوا، به افزایش سوخت در دسترس کمک کند.

  3. مکمل ال کارنیتین برای نشان دادن فواید عملکردی باید بلند مدت مصرف شود برای همین مصرف 2 گرم روزانه برای بیش از 4 ماه توصیه می شود.

  4. ال کارنیتن تاثیری بر چربی سوزی و لاغری ندارد بنابراین پولتان را هدر ندهید.

 

 

منابع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند