17 فروردین 1402

آیا کراتین مزیت چربی سوزی هم دارد؟

آیا کراتین مزیت چربی سوزی هم دارد؟
سلام یه سوال داشتم میخواستم بدونم آیا کراتین خاصیت چربی سوزی دارد ؟ واگر دارد تا چه حد در چربی سوزی اثر دارد ؟

پاسخ مربی سایت :
1

قبل از پاسخ به سوال بگوییم که، ما چندین مقاله ی کامل و جامع در مورد کراتین داریم که همگی بر اساس تحقیقات علمی نوشته شده اند و توصیه می کنیم حتما آن ها را مطالعه کنید، برای پاسخ به این سوال هم سعی می کنیم کمی بیشتر موارد مربوط به کراتین را توضیح دهیم

 

کراتین چیست؟

 

به طور خلاصه کراتین یک ترکیب آلی است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد. عمدتاً در عضلات ذخیره می شود و بدن ما از آن برای تولید انرژی کوتاه و سریع استفاده می کند. بنابراین، مکمل کراتین می تواند سطح  ذخایر کراتین بدن و عضلات را بیشتر می کند و در نتیجه  به دلیل در دسترس بودن بیشتر انرژی عملکرد ورزشی و سازگاری های تمرینی را بهبود بخشد.

 

 

تاثیر کراتین در چربی سوزی

 

درمورد این سؤال یک متاآنالیز وجود دارد (متاآنالیزها مطالعاتی هستند که محققان با جمع‌آوری تعداد زیادی تحقیق در یک زمینه خاص و بررسی آن‌ها نهایتاً به یک جمع‌بندی می‌رسند) البته، با استناد به این متاآنالیز نمیتوان به‌ طور کامل به این سوال پاسخ داد چرا که اولاً این متاآنالیز بر روی افراد بالای ۵۰ سال انجام و نتیجه‌گیری شده و دوماً با تمرین مقاومتی همراه شده ‌است. 

 

با در نظر گرفتن محدودیت‌های گفته ‌شده، این متاآنالیز بیان می‌کند که مصرف کراتین به‌ همراه تمرین مقاومتی مثل بدنسازی می‌تواند به ‌طور میانگین ۰.۵ کیلوگرم یا ۰.۵ درصد وزن بدنتان چربی سوزی داشته باشد.

 

 اما توجه کنید که نباید کراتین را به چشم چربی سوز ببینید اگر شما بالای ۵۰ سال سن دارید باید تصور کنید مصرف کراتین علاوه‌ بر ساختن عضله و افزایش قدرت (که در این موارد بی‌نظیر است) می‌تواند خواص چربی سوزی نیز داشته باشد.

 

مثل همیشه بیایید کمی موضوع سوال را بسط دهیم و موارد دیگر را بررسی کنیم

 

مطالعه:

تاثیر کراتین بر عضله سازی 

 

 محققان یک تحقیق به مدت 8 هفته انجام دادند و در آن افراد را به دو گروه تقسیم کردند:

 

  • گروه اول: تمرینات بدنسازی + مکمل کراتین

  • گروه دوم: تمرینات بدنسازی + بدون مکمل (دارونما)

 

نتایج نشان داد که مکمل کراتین باعث افزایش سطح کراتین عضلات، قدرت و افزایش توده عضلانی شد؛ که این افزایش در افرادی که در ابتدا سطوح کراتین کمتری داشتند بیشتر بود به عنوان مثال افراد گیاهخوار که سطح کراتین کمتری در بدنشان دارند با مکمل کراتین نتیجه بیشتری گرفتند.

 

همچنین وضعیت آب بدن نیز اندازه گیری شد که چراکه در بین بسیاریاز افراد رایج است که کراتین در افزایش سطح عضلات تاثیری ندارد و فقط باعث احتباس آب می شود؛  که نتایج نشان داد گروهی که کراتین مصرف می کردند در مقایسه با گروه بدون کراتین تفاوتی در کل آب بدن و آب درون سلولی نداشتند(نتایج را در عکس زیر می بینید.

یعنی کراتین باعث افزایش حجم خشک به نسبت گروه دیگر شد که مزیت عضله سازی کراتین را تایید می کند

 

 

 

 

وقتی بر مزیت‌های بی‌نظیر کراتین و همچنین تقریباً بدون ضرر بودن آن نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم این مکمل به نسبت سایر مکمل‌ها هم به ‌شدت ارزان است هم فوق‌العاده مؤثر است.       

                                                                                                                                                                                                               

منبع:به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند