27 اردیبهشت 1402

آیا قهوه و کافئین باعث لاغری و مصرف کالری حین ورزش می‌شود؟

آیا قهوه و کافئین باعث لاغری و مصرف کالری حین ورزش می‌شود؟
سلام خدمت متخصصین فیت و تن خیلی واسم سواله که آیا با کافئین می توان کالری بیشتری سوازاند و لاغر تر شد ولی متاسفانه جواب دقیق و علمی پیدا نمیکنم، می خواستم نظر شما رو بدونم

پاسخ مربی سایت :
0

بله برخی تحقیقات نشان داده که تاثیر دارد اما بسیار ناچیز و بی فایده است که با وجود فواید دیگر آن موضوع تاثیرش بر لاغری را تبدیل به یک افسانه کرده است.

 

 

قهوه و کافئین چه میزان بر کاهش وزن و لاغری تاثیر دارد؟

 

تحقیقاتی وجود دارد که این موضوع را بررسی کرده و نشان داده‌اند که بدن با مصرف کافئین به ‌طور میانگین ۱ کالری در دقیقه بیشتر از حالت عادی می‌سوزاند.

 

اما این میزان کالری، عددی نیست که بتوانید به‌ عنوان یک متغیر چشمگیر به آن نگاه کنید با توجه به اینکه اولاً دوز مصرف کافئین بسیار بالا بود ۱۰-۳ میلی‌گرم بر کیلوگرم با میانگین ۶ میلی‌گرم بر کیلوگرم کافئین یعنی اگر شما ۸۰ کیلو وزن داشته باشید به ‌طور میانگین باید ۴۸۰ میلی‌گرم کافئین دریافت کنید و یا اگر ۶۰ کیلوگرم وزن داشته باشید باید ۳۶۰ میلی‌گرم کافئین دریافت کنید.

 

اگر قصدتان دریافت این میزان کافئین از طریق مکمل باشد باید ۲ تا ۳ قرص ۲۰۰ میلی گرمی حدوداً مصرف کنید ولی اگر قصدتان دریافت کافئین از قهوه باشد و فرض کنیم هر شات قهوه ۵۰ میلی گرم کافئین دارد حدوداً ۶-۱۰ شات باید مصرف کنید.

 

نکته دیگر این است که با این میزان کالری سوزانده شده­­ی بیشتر نمی‌توان وزن کم کرد فرض کنید اگر شما ۶۰ دقیقه ورزش کنید و این میزان کافئین دریافت کنید ۶۰ کالری بیشتر می‌سوزانید که مقدار چشمگیری نیست شما در یک رژیم کاهش وزن به طور میانگین 500 تا 600 کالری کاهش می دهید که این 60 کالری تاثیر قابل قبولی ندارد و در حد خوردن چند حبه قند است اما تحمل این میزان کافئین در اکثر افراد بسیار طاقت فرسا و اذیت کننده ست و حتی بعضا منجر به تپش قلب و بی قراری های زیاد می شود.

 

پس نه تنها مصرف کافئین تاثیر زیادی بر چربی سوزی ندارد بلکه همان تاثیر اندک نیز به سختی قابل تحمل و دست یابی است.

 

 

 

 

تحقیق:

تاثیر کافئین بر سوزاندن کالری و سوخت و ساز حین ورزش

 

بیایید یکی از تحقیقاتی که به این موضوع پرداخته است را بررسی کنیم،

 

در این تحقیق، محققان افراد را به دو گروه تقسیم کردند و به آنها فعالیت هوازی دادند:

 

  • گروه اول: ۵ میلی گرم بر کیلوگرم کافئین دریافت کرد (یعنی اگر فرد 70 کیلوگرم بود باید 350 میلی گرم کافئین مصرف میکرد

  • گروه دوم:  هیچ کافئینی مصرف نکرد

 


پس ‌از ۹۰ دقیقه تمرین هوازی میزان کالری سوزانده شده بررسی شد که نتایج نشان داد گروه کافئین ۶۵ کالری بیشتر سوزاند (۶۸۵ در مقابل ۷۵۰ کالری)

 

برخی تحقیقات نیز نشان داده است که مصرف کافئین هیچ تاثیری بر کاهش چربی ندارد بیایید تا در ادامه بررسی کنیم.

 

 

 

 

کافئین و قهوه شما را لاغر نمی کند

 

همانطور که گفتیم برخی تحقیقات نشان داده است مصرف دوزهای بسیار بالای کافئین منجر به افزایش کالری سوزانده شده به مقدار بسیار کمی می شود؛ اما تحقیقات دیگری هم نشان داده است که کافئین حتی حین ترکیب با چای سبز و الکارنتین نیز هیچ تاثیری بر کاهش چربی ندارد.

 

محققان(جونگ و همکارانش) در یک تحقیق در سال 2017 نتیجه گیری کردند که مصرف 284 میلی گرم کافئین روزانه قبل تمرین هیچ تاثیری بر قدرت و کاهش چربی و افزایش عضله نداشت.

 

محققان (تینزلی و همکارانش) در تحقیق دیگری در همان سال، نتیجه گیری کردند مصرف کافئین به همراه ال کارنیتین و چای سبز هیچ تاثیری بر کاهش چربی در بدنسازان نداشت.

 

تحقیقات دیگر نیز نتایج مشابهی را در چربی سوزی، اقزایش قدرت و عضله سازی نشان داده اند و کافئین تاثیری بر کاهش چربی های شما نخواهد داشت یا اگر هم داشته باشد بسیار ناچیز است که نمی توان روی آن حساب کرد.

 

 

آیا کافئین اشتها را کاهش می دهد؟

 

برخی دیگر استدلال می کنند که کافئین اشتهای شما را کاهش می دهد و این باعث می شود کالری کمتری از غذا ها دریافت کنید و وزنتان کاهش پیدا کند اما تحقیقات چیز دیگری میگویند.

 

به عنوان مثال در یک تحقیق که روی مردان سالم انجام شد، محققان افراد را طی سه مرحله مورد آزمایش قرار دادند:

 

  • بار اول: قهوه با 200 میلی گرم کافئین

  • بار دوم: قهوه بدون کافئین

  • بار سوم:آب

آنها پس از مصرف هر یک از موارد بالا رتبه بندی اشتها را در افراد بررسی کردند که تفاوتی بین هیچ یک از موارد بالا وجود نداشت، همچنین آنها پس از مصرف هر یک، یک وعده ی غذایی یکسان با مقدار کالری یکسانی را می توانستند مصرف کنند که نتایج نشان داد هیچ تفاوتی در دریافت کالری با کافئین و بدون کافئین وجود نداشت.

 

پس میتوانیم بگوییم که بعید است که کافئین کالری دریافتی شما را کاهش دهد و حتی اگر اینکار را انجام دهد بدن در طول روز اشتهای شما را افزایش می دهد و با خوردن بیشتر در وعده های دیگر اثر آن را جبران می کنید.

 

 

چه میزان قهوه برای اثرات چربی سوزی کافئین نیاز است؟

 

همانطور که گفتیم کافئین تاثیر بسیار اندکی بر چربی سوزی و کاهش وزن دارد، تحقیقات اولیه ای که بررسی کردیم نشان داد دوزهای بالای آن، یعنی حدودا 5 میلی گرم بر کیلوگرم کافئین باعث افزایش مصرف کالری به میزان 60 کالری می شود.

 

ما توصیه نمی کنیم از کافئین برای کاهش وزن و چربی استفاده کنید اما اگر می خواهید از اندک تاثیرات آن بهره مند شوید از مقادیر زیر می توانید استفاده کنید:

 

ما فرض می کنیم شما 80 کیلوگرم هستید که و اگر بخواهید به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنتان 5 میلی گرم مصرف کنید میشود حدود 400 میلی گرم کافئین ک از موارد زیر می توانید دریافت کنید:

 

  • 400 میلی گرم کافئین برابر می شود با دو قرص 200 میلی گرم کافئین

  • قهوه های معمولی با دستگاه های خانگی و مختلف، محدوده ی خیلی متغیری از کافئین را شامل می شوند از 90 میلی گرم تا 330 میلی گرم در یک فنجان 250 میلی لیتری

    اگر ما فرض کنیم 250 میلی لیترش حدودا 150 میلی گرم کافئین دارد، شما باید حدودا 3 لیوان قهوه مصرف کنید.



  • اسپرسو نیز بر اساس نحوه ی تهیه ی آن،  محدوده ی متفاتی از کافئین را شامل می شود، از 50 تا 150 میلی گرم در 30 میلی گرم از آن

    اگر ما مقدار متوسط آن را حساب کنیم حدودا 100 میلی گرم کافئین در 30 میلی گرم از آن وجود دارد، شما باید حدودا 120 میلی گرم از آن مصرف کنید

 

 

 

منبع:

به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.  

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند