17 فروردین 1402

آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که در طول یک رژیم غذایی چقدر چربی از دست می‌دهیم؟

آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که در طول یک رژیم غذایی چقدر چربی از دست می‌دهیم؟
سلام یه سولی که ذهنمو درگیر کرده اینه که آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که در طول یک رژیم غذایی چقدر چربی از دست می‌دهیم؟ و در کل ایا ضمانتی بابت از دست دادن چربی وجود دارد ؟

پاسخ مربی سایت :
0

 خیر، میزان کاهش وزن بین افراد بسیار متفاوت است. 


 اگر فرض را بر این بگذاریم که منظور از کاهش وزن کاهش چربی است (نه توده عضلانی یا وزن آب)، حقیقت این است که پیش‌بینی کاهش وزنی که در طول یک رژیم غذایی بدست خواهید آورد غیرممکن است.

 تنها چیزی که می‌توانیم پیش‌بینی کنیم این است که اگر در کسری کالری (کالری منفی یا کالری کمتر از کالری که باعث می‌شود وزنتان ثابت بماند) باشید وزن از دست خواهید داد ولی میزان چربی که از دست می‌دهید را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

برای درک بهتر بیاید یک مطالعه که بر کاهش وزن تمرکز دارد را بررسی کنیم. به‌ عکس پایین توجه کنید، این نتایج کاهش وزن افراد در طی یک تحقیق ۱۰ هفته‌ای است. افراد شرکت‌کننده در این تحقیق چاق نبودند، افراد بدنسازی بودند که با هدف بهتر شدن فیزیک خود تحت رژیم کاهش وزن قرار گرفتند. به همه آن‌ها گفته شد ۲۵ % درصد کالری خود را کاهش دهند، و پروتئین ۲ گرم بر کیلوگرم را به‌ صورت روزانه دریافت کنند و در کنارش به تمرینات بدنسازی خود ادامه دهند.

همانطور که مشاهده می‌کنید برخی افراد تا حدود ۹ کیلوگرم چربی از دست داده‌اند ولی برخی دیگر کمتر از ۱ کیلوگرم چربی از دست دادند.

اما دلیل آن چه می‌تواند باشد؟ دلایل زیادی دارد ولی به ‌طور مثال:

۱-میزان چربی بدن در شروع رژیم 
۲-میزان پروتئین مصرفی روزانه 
۳-میزان تمرین مقاومتی 
۴-سابقه رژیم گرفتن در زمان‌های قبل و…

 که همه این‌ها بر میزان کاهش وزن شما اثر گذار است. پس اگر مطابق انتظار وزن کم نکردید ناامید نشوید و خود را با کسی مقایسه نکنید. فراموش نکنید «استمرار» اصل اول موفقیت در رژیم است. 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند