27 اردیبهشت 1402

آیا کافئین باعث افزایش مصرف کالری و لاغری می‌شود؟

آیا کافئین باعث افزایش مصرف کالری و لاغری می‌شود؟
درود آیا میتوان از کافئین به عنوان مکمل لاغر کننده و چربی سوز استفاده کرد؟

پاسخ مربی سایت :
1

بله، کافئین باعث افزایش مصرف کالری در طول روز می‌شود ولی در دوزهای بسیار بالا و به مقدار ناچیز پس اگر هدفتان کاهش وزن از این طریق هست، تکیه بر مکمل کافئین، راهبرد درستی نیست

در تحقیقی که بر روی زنان با توده عضلانی انجام شد آن‌ها را به اتاق کالری فرستاد (اتاقی که کالری‌های سوخته شده را محاسبه می‌کند). شرکت‌کنندگان در ۵ وعده ۱۲۵۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کردند.

تقریباً می‌توان گفت هر ۳ ساعت یکبار، بله شاید اگر با میزان کافئین مصرفی طبیعی افراد آشنا باشید کمی تعجب کنید، باید تایید کنیم که درسته این میزان کافئین بسیار بالایی است که در تحقیق استفاده شد.

 اگر شات قهوه ۵۰ میلی‌گرم کافئین داشته باشد یعنی ۲۵ شات قهوه؛ و یا ۶ قرص ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز بعد از پایان ۲۴ ساعت و بررسی نتایج، افراد نسبت ‌به زمانی‌که در اتاق بودند و کافئین مصرف نکرده‌اند ۱۷۵ کالری بیشتری سوزاندند.

طبق مطالعه بالا احتمالاً شما هم به این نتیجه رسیدید که با توجه به مقدار کافئینی که دریافت شد  این میزان کالری سوزانده شده عدد قابل‌توجهی نیست که درست فکر می‌کنید.

کافئین نرخ متابولیسم بدن را کمی بالا می‌برد ولی تغییر قابل‌ توجهی در آن ایجاد نمی‌کند، می‌توان نتیجه‌گیری کرد کافئین علی‌رغم مزیت‌های عالی دیگرش اگر با هدف چربی سوزی و افزایش سوزاندن کالری استفاده بشود، تقریباً بی‌اثر است.

یک ویژگی جالب مکمل کافئین این است که باعث می‌شود بین دو سوخت اصلی بدن کربوهیدرات و چربی‌ها، چربی‌ها بیشتر سوزانده شوند و سوزاندن کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهد البته تا زمانی که در رژیم کسری کالری نباشید(یعنی کالری کمتر از کالری نگهدارنده ی وزنتان دریافت کنید)

  همچنین کافئین و یا قهوه میتواند با بالا بردن سطح انرژی شما، سطح و شدت تمرینتان را افزایش دهد که این نیز میتواند باعث سوزاندن کالری بیشتر شود که این تاثیر غیر مستقیم است

به‌ عنوان نتیجه‌گیری نهایی آیا کافئین باعث آب شدن چربی­های بدنتان در مدت کوتاهی می‌شود؟خیر.

آیا در برخی موقعیت‌های خاص به سوزاندن چربی­ها کمک می‌کند؟ بله به مقدار کم

منابع: PMID/7485480

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند