31 اردیبهشت 1402

برای رشد عضلانی ماکزیمم در افراد متوسط و پیشرفته چند ست هفتگی باید اجرا کنیم؟

برای رشد عضلانی ماکزیمم در افراد متوسط و پیشرفته چند ست هفتگی باید اجرا کنیم؟
سلام خدمت اساتید فیت و تن من مربی بدنسازیم، سوالم اینه برای افراد پیشرفته چند ست هفتگی برای رشد حداکثری کافی است؟

پاسخ مربی سایت :
0

مبحث تعداد ست که به حجم تمرین شناخته می‌شود یک مبحث بسیار گسترده و مبهم است که ما قبلاً به ‌طور مفصل راجع ‌به آن صحبت کرده‌ایم اما برای پاسخ به این پرسش به بررسی مرور سیستماتیک اکتفا می‌کنیم که نتیجه‌گیری می‌کند در صورت تمرین با شدت و فواصل استراحت کافی، برای هر گروه عضلانی، هفتگی باید ۱۲-۲۰ ست اجرا کنید.

 

متاآنالیز:

عضلات جلوبازو، پشت بازو و چهارسر را چند ست تمرین دهیم؟

 

این متاآنالیز (متاآنالیزها مطالعاتی هستند که محققان تعداد زیادی تحقیق راجع‌ به یک زمینه را بررسی می‌کنند و نهایتاً به یک نتیجه‌گیری می‌رسند) که ۷ مطالعه ­ای که بر روی افراد متوسط و پیشرفته (حداقل 1 ‌سال سابقه ­ی تمرینی) انجام‌ شده بود را بررسی کردند. آن‌ها تعداد ست‌ها را برای عضله چهار سر (جلو یا، ران) ، جلو بازو و پشت بازو به ۳ قسمت تقسیم کردند. 

 

  1. کمتر از ۱۲ ست هفتگی
  2. بین ۱۲ تا ۲۰ ساعت هفتگی
  3. بیش ‌از ۲۰ ست هفتگی

 

 نتایج نشان داد که عضلات چهار سر و جلو بازو تفاوتی در تمرین دادن آن‌ها با ۱۲-۲۰ ست در مقایسه با بیشتر از ۲۰ ست وجود ندارد اما تفاوت اندکی با تمرین دادن بیشتر از ۲۰ ست در عضلات پشت بازو وجود داشت که دلایل آن را بررسی می‌کنیم.

 

چرا باید پشت بازو را بیشتر از عضلات دیگر تمرین دهیم؟

 

در این ۷ مطالعه ۴ مورد عضلات پشت بازو را بررسی کردند که ۳ مورد از ۴ مورد بیان کردند برای عضلات پشت بازو، بهتر است که از تعداد ست‌های بیشتری استفاده شود، اما سؤال این است، چرا؟
 همانطوری که توسط نویسندگان یک تحقیق بیان شد، عضلات پشت بازو به‌ عنوان یک عضله کمکی در بسیاری از حرکات وجود دارد نه به‌ عنوان یک عضله­ ی اصلی، به‌ عنوان مثال هنگام اجرای حرکات پرس سینه، پشت بازو و یک عضله­ ی کمکی است یا همچنین در حرکات سرشانه، پس اگر بخواهیم رشد کافی در این عضله ایجاد کنیم باید حجم بیشتری نیز اجرا کنیم (تعداد ست بالاتر) تا همان نتایج تمرین به ‌صورت مستقیم را داشته باشد، حال سؤال دیگری پیش می‌آید که باید آن را هم توضیح دهیم

 

 

آیا تعداد ست­هایی که به‌ صورت غیرمستقیم برای یک عضله اجرا می‌کنیم نیز در رشد عضله اهمیت دارد؟

 

 همانطور ‌که قبلاً نیز به این سؤال پاسخ دادیم جواب بله است به‌ عنوان مثال در بسیاری از حرکاتی که شما برای پشت و لت‌ها اجرا می‌کنید عضله جلو بازو نیز تا حد زیادی درگیر است پس باید در تعداد ست‌های هفتگی علاوه‌بر عضله پشت برای عضله جلو بازو نیز محاسبه شود، یا مثلاً عضلات پشت بازو در حرکات سینه بسیار درگیر است و رشد می کند.

 

 

 هر ست غیرمستقیم برابر چند ست مستقیم است؟

 

 طبق تحقیقی از برد شوئنفلد نتیجه‌گیری می‌کند:

هر ست مستقیم باید با ست غیرمستقیم برای عضله برابر شود، یعنی یک ست پرس سینه علاوه بر اینکه یک ست برای عضلات سینه است یک ست نیز برای عضلات پشت است.

اما همانطور که قبلاً گفتیم توصیه می‌کنیم هر دو ست غیرمستقیم را 1 ست محسوب کنید یعنی 2 ست پرس سینه 1ست پشت بازو و نیز محسوب می‌شود دلیل این پیشنهاد ما نیز مطالعاتی است که رشد عضلات پشت بازو جلو بازو را با حرکات غیر مستقیم و چندمفصله بررسی کرد که نتایج نشان داد رشد آنها تقریبا نصف زمانی بود که حرکات تک مفصله یا مستقیم برای آن عضله انجام میشد

 

پس به‌ عنوان نتیجه‌گیری نهایی:

 

، ۱۲-۲۰ ست برای هر گروه عضلانی در هفته برای اکثر افراد هم سطح متوسط و هم پیشرفته بیشترین تعداد ستی است که می توانند اجرا کنند و رشد عضلاتشان به حداکثر برسد.

 

 

 

منابع:  به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند