03 اردیبهشت 1402

مکمل (BCAA) چیست؟ آیا ارزش خرید دارد؟

مکمل (BCAA) چیست؟ آیا ارزش خرید دارد؟
سلام مربی باشگاه و برخی از دوستان با تجربه ام، توصبه میکنند که مکمل bcaa مصرف کنم، آیا استفاده از آن برای عضله سازی فایده دارد؟

پاسخ مربی سایت :
0

خیر در صورت دریافت پروتئین کافی مصرف (BCAA) هیچ فایده‌ای ندارد

BCAA شامل ۳ آمینواسید، لوسین، و ایزولوسین و والین است که آمینواسیدها واحدهای تشکیل ‌دهنده پروتئین‌ها هستند یعنی پروتئین از اجزای سازنده خود آمینو اسیدها تشکیل می‌شود. از 20 نوع آمینو اسید 9 تای آن‌ها ضروری هستند و باید توسط غذا دریافت شود و بدن نمی‌تواند آن‌ها را درست کند.

این سه آمینو اسید موجود در مکمل BCAA که به آمینو اسیدهای شاخه دار معروف هستند در دسته آمینو اسیدهای ضروری شناخته می‌شوند.

چیزی که این ۳ آمینو اسید شاخه­دار را مهم می‌کند توانایی آن‌ها در اکسید یا سوخته شدن برای انرژی در سلول‌های عضلانی است.

بین این 3 آمینو اسید، لوسین به دلیل توانایی افزایش سنتز پروتئین عضلانی(سنتز یا ساخت پروتئین در عضلات فرآیندی است که منجر به رشد عضلات میشود) بسیار منحصر به‌ فرد است که این کار با فعال کردن مسیر سیگنال دهی سلولی (Akt-MTOR) انجام می‌دهد.

نکته مهم این است که اگر منابع پروتئینی کامل مانند انواع گوشت‌ها، تخم‌مرغ، شیر و… یا حتی مکمل‌های پروتئینی مثل کازئین یا وی را مصرف می‌کنید به مقدار زیادی BCAA ها را یا ۳ آمینو اسید شاخه دار را دریافت می‌کنید و همچنین تمام آمینو اسیدهای دیگر که برای عضله‌سازی نیاز هستند را در کنارش دریافت می‌کنید مانند مکمل BCAA که فقط همین ۳ آمینو اسید را دارا می‌باشد.

درحالی‌که آمینو اسیدهای شاخه دار یا BCAA خود خواص مهمی دارند مانند سنتز پروتئین عضلانی یا سوزاندن انرژی در عضله‌ها ولی مصرف و خرید مکمل آن را به ‌هیچ‌ وجه توصیه نمی‌کنیم چرا که تحقیقات نشان داده است در صورت دریافت پروتئین کافی مصرف مکمل BCAA هیچ سود یا فایده بیشتری ندارد. پس یعنی سعی کنید روی منابع با کیفیت پروتئین تمرکز کنید نه ‌فقط ۳ آمینواسید و اگر قصد خرید مکمل را دارید مکمل‌های پروتئینی بسیار مناسب‌تر هستند.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند