09 آذر 1402

آیا آرام غذا خوردن، باعث دریافت کمتر غذا و کالری می‌شود؟

آیا آرام غذا خوردن، باعث دریافت کمتر غذا و کالری می‌شود؟

پاسخ مربی سایت :
0

بله همانطور که قبلاً بررسی کردیم(اینجا) آرام غذا خوردن باعث افزایش هورمون‌های سیری می‌شود که اشتها را کاهش می‌دهد حال سوال این است این افزایش سیری و هورمون‌های سیر کننده منجر به کمتر غذا خوردن می‌شود؟ در مطالعات حیوانی نشان داده شده که هنگامی که زمان غذا خوردن آن‌ها را افزایش می‌دهند باعث می‌شود کمتر غذا بخورند، اما در مورد انسان چطور؟ برای پاسخ به این سوال مثل همیشه به مطالعات علمی استناد می‌کنیم که در ادامه مطالعه‌ای که به این موضوع پرداخته را بررسی و نتایج کاربردی آن را برای شما بیان می‌کنیم.

 این مطالعه بر روی ۳۰ زن با شاخص چاقی گسترده انجام شد یعنی از لاغر تا چاق در این مطالعه حضور داشتند آنها طی ۲ مرحله مطالعه را انجام دادند یک روز برای غذای آهسته و سپس ۷-۳ روز بعد برای خوردن سریع به آزمایشگاه می‌آمدند همچنین نکات جانبی رعایت شد تا بر نتایج مطالعه تاثیر نگذارند به عنوان مثال به افراد گفته شد که از فعالیت شدید و مصرف الکل و کافئین در روز قبل خودداری کنند.

در هر روز یک نفر برای انجام آزمایش می‌آمد و به همه‌ی شرکت کنندگان یک صبحانه‌‌ی یکسان داده می‌شد که حاوی ۴۰۰ کالری بود سپس بعد از چند ساعت برای ناهار حاضر می‌شدند که ۶۰۰ گرم پاستا حاوی ۸۷۰ کالری بود. در یک روز به آنها گفته شد وعده غذایی را با سرعت خیلی بالا بخورند به طوری که بین بقیه لقمه‌ها مکث نباشد و در روز دیگر به آنها گفته می‌شد خیلی آهسته غذا بخورند و هر قاشق را ۲۰ تا ۳۰ بار بجوند. سپس محققان میزان غذای مصرف شده در هر شرایط، رتبه‌بندی گرسنگی، میزان سیری و ... را بین دو شرایط اندازه‌گیری و مقایسه کردند.

نتایج چگونه بود؟ 

آیا آرام غذا خوردن می تواند به لاغر شدن کمک کند؟

نتایج نشان داد بین زمان خوردن آهسته و سریع که حدوداً ۲۰ دقیقه اختلاف وجود داشت اختلاف دریافت کالری و میزان غذا هم وجود داشت که به طور میانگین افراد آهسته ۶۶ کالری کمتر و حدوداً ۴۶ گرم کمتر غذا مصرف کردند که این تفاوت‌ها معنی‌دار بود (یعنی به دلیل کاهش سرعت غذا خوردن این اتفاق رخ داد نه عوامل اتفاقی) عکس زیر نتایج را نشان می‌دهد.

همچنین محققان یک شاخص کارایی سیری را محاسبه کردند که میزان سیری را بر انرژی دریافتی تقسیم می‌کند و هرچه میزان بالاتر باشد یعنی شما با گرفتن کالری کمتر سیری بیشتری به دست آورده‌اید که این خیلی خوب است و همانطور که در شکل پایین می‌بینید برای خوردن غذای آهسته این شاخص بیشتر بود.

 پس دیدیم که مصرف آهسته‌تر غذا باعث کاهش دریافت کالری می‌شود و یکی از دلایل آن افزایش هورمون‌های سیر کننده است که قبلاً بررسی کردیم. ۲- همچنین بعید است که این روش به تنهایی حداقل در کوتاه مدت تاثیری بر کاهش وزن شما داشته باشد ولی اگر با تکنیک‌های دیگر مانند دریافت پروتئین بیشتر در هر مصرف غذای کم فرآوری شده، مصرف غذاهایی با چگالی کالری پایین و ... که قبلاً بررسی کردیم، ترکیب شود بسیار نتایج بهتری خواهید گرفت.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند