17 فروردین 1402

آیا برای کاهش وزن و لاغری، رژیم غذایی به تمرینات هوازی برتری دارد؟

آیا برای کاهش وزن و لاغری،  رژیم غذایی به تمرینات هوازی برتری دارد؟
آیا برای کاهش وزن و لاغری، رژیم غذایی به تمرینات هوازی برتری دارد؟

پاسخ مربی سایت :
0

خیر، در شرایط یکسان «تمرینات هوازی» می‌تواند بهتر باشد.

 

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که رژیم غذایی یا هر نوع ورزشی از جمله هوازی زمانی باعث کاهش وزن می‌شود که شما را در «کسری کالری» قرار دهد. کسری کالری یعنی کالری کمتر از کالری که بدنتان برای نگه‌داشتن وزنتان به آن نیاز دارد، هر رژیم و هر مداخله‌ای هم که باعث کاهش وزن شود باید کسری کالری ایجاد کند.

 

برخلاف چیزی که تا الان شنیده‌اید یا بیشتر متخصصان تغذیه و تمرین می‌گویند که "رژیم غذایی برای کاهش وزن تمرینات هوازی برتری دارد". باید بگوییم که بیشتر منابع و تحقیقاتی که این افراد از آن استفاده می‌کنند  و به آنها استناد می‌کنند دارای یک اشکال اساسی است: «کسری کالری که توسط رژیم غذایی و تمرین هوازی ایجاد می‌شود، برابر نیستند». این یعنی نتیجه تحقیق انجام ‌شده نشان خواهد داد که رژیم بر ورزش هوازی برتری دارد. اما بیایید برای پاسخ به این سؤال تحقیق را بررسی کنیم که کسری کالری ایجاد شده را برابر می‌کند.

 

مطالعه:

مقایسه تمرینات هوازی و رژیم غذایی بر کاهش وزن

 

در این تحقیق، محققان مردانی که اضافه وزن داشتند را به مدت ۱۲ هفته به ۲ گروه تقسیم کردند: 

 

  1. گروه تمرین هوازی (کاردیو) :
    به آن‌ها گفته شد روزانه ۷۰۰ کالری را با ورزش بسوزانید. 
  2. گروه فقط رژیم غذایی:
    به آن‌ها گفته شد روزانه ۷۰۰ کالری کم‌تر از غذایتان دریافت کنید. 


 پس ‌از اتمام مطالعه، پژوهشگران گزارش کردند گروه هوازی به ‌طور قابل ‌توجهی چربی بیشتری از دست دادند (گروه هوازی: 4.3درصد چربی، گروه رژیم غذایی:  3.3 درصد چربی) 


 همچنین گروه تمرین هوازی عضله بسیار کمتری از دست دادند (گروه هوازی: ۱ کیلوگرم عضله، گروه رژیم غذایی: ۲.۲ کیلوگرم عضله) 


 نتایج این تحقیق نشان می‌دهد در صورت یکسان بودن کسری کالری، ورزش هوازی بر رژیم غذایی برتری دارد. 

 

 

متاآنالیز:

اهمیت تمرینات هوازی در کاهش وزن

 

یک متاآنالیز و مرورسیستماتیک (متاآنالیزها مطالعاتی هستند که با بررسی تعداد زیادی تحقیق در یک زمینه به یک نتیجه‌گیری می‌رسند و اغلب از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند) که تاثیر ورزش در رژیم غذایی را بررسی می‌کند نتیجه مهمی را می‌گیرد که در تحقیقاتی که کاهش وزن را بررسی می‌کردند، هنگام استفاده از ورزش (چه هوازی، چه مقاومتی) موثر بودند بیایید قسمتی از این نتیجه را مستقیم از خود محققان بخوانیم (با کمی تغییر):

 

«پروتکل‌هایی که ورزش (چه مقاومتی چه هوازی) استفاده می‌کردند موثرتر از مواردی بود که فقط از یک رژیم کسری کالری استفاده می‌کردند با توجه به اینکه مقدار چربی و عضلات در ترکیب رژیم غذایی یا ورزش (مقاومتی) نسبت به رژیم خالی یا رژیم با تمرینات هوازی بهتر بود».

 

 

تمرینات هوازی چه فایده ای در مسیر کاهش وزن می تواند داشته باشد؟

 

حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که کسری کالری چه توسط تمرینات هوازی ایجاد شود چه توسط رژیم غذایی منجر به کاهش یک میزان توده ی چربی می شود، اما همچنان تمرینات هوازی فواید دیگری دارند.

 

شما می توانید به ورزش هوازی به چشم یک ابزار کمکی رژیم نگاه کنید، به طور مثال فرض کنید قصد دارید برای کاهش وزن 800 کالری کم کنید، این میزان کاهش کالری یعنی دریافت غذای بسیار کمتر و از طرفی گرسنگی شدید تر؛ حال فرض کنید بجای کاهش 800 کالری از غذا، فقط 400 کالری از غذا کم کنید و 400 کالری باقی مانده را با ورزش هوازی بسوزانید.

 

این باعث می شود در حین رژیم بتوانید غذای بیشتری بخورید و کمتر احساس گرسنگی کنید و از طرفی همان میزان هم کاهش وزن داشته باشید.

 

 

 

 

نتیجه گیری نهایی:

آیا برای کاهش وزن باید تمرینات هوزی انجام دهیم؟

 

 

این کاملا به خودتان بستگی دارد ولی یک سری نکات وجود دارد که باید گفته شود:

 

  • اولا اینکه رژیم غذایی بر تمرینات هوازی برتری دارد صحیح نیست
  • تمرینات هوازی می تواند ابزار کمکی رژیم شما باشد تا بتوانید بیشتر غذا بخورید.
  • برای کاهش وزن اجباری در تمرینات هوازی وجود ندارد و انتخاب آن به خودتان بستگی دارد.
  • برخلاف تمرینات هوازی، حین کاهش وزن، تمرینات بدنسازی و مقاومتی یک نیاز است.

 


 

منبع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند