17 فروردین 1402

آیا مصرف ممکن مکمل کراتین باعث کاهش آب بدن (دهیدراته شدن) و گرفتگی عضلات می‌شود؟

آیا مصرف ممکن مکمل کراتین باعث کاهش آب بدن (دهیدراته شدن) و گرفتگی عضلات می‌شود؟
من حس می کنم با خوردن مکمل کراتین آب بدنم کاهش پیدا میکنه و باعث میشه عضلاتم بگیره این مسئله چقدر تاثیر داره و آیا واقعیت داره این قضیه ؟؟

پاسخ مربی سایت :
0

 خیر، تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل کراتین نه ‌تنها باعث دهیدراته شدن و گرفتگی عضلات نمی‌شود بلکه آن‌ها را کاهش نیز می‌دهد.

 

این تصور غلط از آنجایی به ‌وجود آمده که  مصرف کراتین در چند روز اول مصرف باعث افزایش آب درون سلول‌های عضلات می‌شود. حال اگر بدن در وضعیت از دست دادن آب قرار گیرد مانند تعریق زیاد ناشی از ورزش یا «بالا رفتن دمای بدن» می‌تواند تنظیم حرارت بدن را با مشکل مواجه کند که این باعث دهیدراته شدن «عدم تعادل الکترولیت‌ها» و «گرفتگی عضلات» می‌شود.

 

 شواهد و تحقیقات علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد که مصرف کراتین و یا بارگیری آن (مصرف ۲۰ گرم به مدت ۵ الی ۷ روز) باعث افزایش وزن بدن می‌شود اما هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کراتین باعث «دهیدراته شدن» و یا «گرفتگی عضلانی» می‌شود.

 

حتی پژوهش و تحقیقات نشان داده ‌است که مصرف کراتین باعث کاهش میزان مصدومیت در مقایسه با افرادی که کراتین مصرف نمی‌کردند شد همچنین دیگر نتایج تحقیق نشان داد مصرف کراتین باعث کاهش قابل ‌توجه در گرفتگی عضلانی، بیماری‌های گرمایی، دهیدراته شدن، کشیدگی عضلانی و کلیت مصدومیت‌ها در مقایسه با گروهی که کراتین مصرف نمی‌کردند شد.

 

همچنین در شخصیتی دیگر بر «بیماران همودیالیزی» که مکرراً گرفتگی عضلانی را گزارش می‌کردند نشان داده شد مصرف کراتین باعث کاهش ۶۰ درصدی در دفعات گرفتگی عضلات،  به نسبت گروهی که کراتین مصرف نمی‌کردند شد.

 

بیایید تا چند تحقیق را بررسی کنیم:

 

مطالعه:

تاثیر کراتین بر کم آبی در شرایط گرما

 

در یک تحقیق بر روی فوتبالیست ها، محققان آن ها را به دو گروه تقسیم کردند:

 

  • گروه اول دریافت کراتین
  • گروه دوم، دارونما یا عدم دریافت کراتین

 

سپس افراد در شرایط مختلف از جمله دمای 9 تا 40 درجه قرار گرفتند که نتایج نشان داد گروهی که کراتین مصرف می کرد کمتر دچار گرفتگی، بیماری گرما/کم‌آبی، سفتی عضلانی، کشیدگی/کشش عضلانی، آسیب‌های غیر تماسی و مجموع صدمات/تمرین‌های از دست رفته بودند

 

همین محققان نتایج مشابهی را در تحقیق دیگری روی فوتبالیست ها گرفتند

 

 

آیا کراتین آب بدن را کاهش می دهد؟

 

یک تحقیق دیگر که به بررسی مجموعه ی تحقیقات می پردازد، محققان نتیجه گیری می کنند:

 

«برخلاف گزارش‌های غیرمستند، تحقیقات بررسی شده نشان می‌دهد که هیچ مدرکی وجود ندارد که: مکمل کراتین بروز آسیب‌های اسکلتی عضلانی، کم آبی، گرفتگی عضلات، ناراحتی‌های دستگاه گوارش، اختلال عملکرد کلیوی و غیره را افزایش می‌دهد.»

 

پس به راحتی می توان گفت ای موضوع که مصرف کراتین باعث کم آبی و دهیدراته شدن بدن می شود در حد یک افسانه است.

 

 

منبع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند