29 اردیبهشت 1402

چه شدتی یا چه نوع از تمرینات هوازی برای کاهش چربی و وزن بهتر است؟

چه شدتی یا چه نوع از تمرینات هوازی برای کاهش چربی و وزن بهتر است؟
ممنون از فیت و تن من میخواستم بدونم چه نوع تمرین هوازی برای لاغری مناسب تر است؟ بین هیت یا تمرینات با شدت و تمرینات هوازی پیوسته در کاهش وزن تفاوتی وجود دارد؟

پاسخ مربی سایت :
0

برای کاهش وزن و لاغری هیچ نوع از تمرینات هوازی (شدت بالا و متناوب (هیت) ، شدت کم و متوسط) بر دیگری برتری ندارد و انتخاب نوع تمرین هوازی کاملاً به خود فرد بستگی دارد.

 

قبل ‌از اینکه به ادامه توضیحات بپردازیم باید  چند مورد را توضیح  دهیم:

 

  • در مسیر کاهش وزن، ورزش یک ابزار مهم است; کاردیو به ‌عنوان کمکی کسری کالری (رژیم غذایی) است یعنی در آن اجباری وجود ندارد ولی تمرینات مقاومتی یا با وزنه برای نگهداری عضلات یک ضرورت است. حال میتوانیم به ادامه بحث بپردازیم.

تمرینات هیت چیست؟

  • تمرینات هیت(HIIT) یک مدل تمرینات هوازی با شدت بالاست که به صورت مقطعی انجام می شود، یعنی به عنوان مثال شما 30 ثانیه یک فعالیت یا تمرین با شدت بسیار بالا انجام می دهید سپس 30 ثانیه استراحت می کنید.

 

اغلب بین دو نوع تمرینات با شدت بالا مثل هیت (شدت بالا و متناوب) و تمرینات با شدت متوسط و یا پایین ثابت (مثل دویدن با سرعت یکنواخت آرام یا سریعتر) بحث است. برخی ها تمرینات هیت (HIIT) را کلید طلایی کاهش وزن می دانند و آن را مثل معجزه می شناسند، برخی دیگر آن را خسته کننده می دانند و تمرینات یکنواخت با سرعت پایین یا متوسط را را بیشتر ترجی

 

با توضیح قبلی که دادیم باید بگوییم هر چقدر شما با حجم و زمان بیشتری تمرینات مقاومتی (بدنسازی) را انجام دهید، انرژی و توانایی ریکاوری کمتری برای تمرینات هوازی دارید برای درک بهتر بذارید مثالی بزنیم، اگر شما یک بدنساز رقابتی باشید و شدیداً درگیر تمرینات مقاومتی در فاز کاهش چربی باشید و از هوازی به ‌عنوان یک مکمل استفاده میکنید، به‌ سختی تمرینات هوازی با شدت بالا انجام خواهید داد (نهایتاً متوسط) یا به‌ عنوان مثالی دیگر اگر شما یک دونده یا دوچرخه‌سوار باشید که به نوعی تمرینات استقامتی هوازی برای شما مزیت است، احتمالاً شدیدترین نوع هوازی را انجام خواهید داد مانند تمرینات هیت. پس نوع تمرین هوازی یک انتخاب و بستگی به شرایط و علایق فرد دارد.

 

بنابراین از آنجا که اهداف فردی، ترجیح­ات و تحمل هر فرد متفاوت است. اگر شما ورزشکار خاصی باشید اهداف شما هوازی شما را تعیین می‌کند. بنابراین هیچ شدت و نوع خاصی از تمرینات هوازی باعث کاهش چربی بیشتر نمی‌شود شدت تمرینات هوازی باید براساس ترجیحات فرد باشد. اگر شدت بالاتر و زمان کمتر می‌خواهید، هیت مناسب‌تر است، اگر شدت کمتر و مدت بیشتری می‌خواهید پس دویدن آهسته و یکنواخت مناسب‌تر است و… 

 

 

متاآنالیز:

آیا تمرینات هوازی مختلف تاثیر متفاوتی بر کاهش وزن و چربی دارند؟

 

اما گفته ما در مورد نوع تمرینات هوازی مثل همیشه پایه ­ی علمی دارد بیایید تا جامع‌ترین متاآنالیز تا امروز (متا آنالیزها، مطالعاتی هستند که به بررسی تعداد زیادی تحقیق و آزمایش در یک زمینه می‌پردازند و نهایتاً به یک نتیجه واحد می‌رسند و از اعتبار بالایی برخوردار هستند) که به بررسی تفاوت تمرینات هیت (متناوب با شدت بالا) و تمرینات هوازی پیوسته با شدت متوسط و کم پرداخته است نگاهی بیندازیم، این مقاله بیان می‌کند:

 

 «تمرینات هیت یا متناوب ممکن است اندک مزایایی را برای کاهش چربی داشته باشد که دلیل آن مصرف اکسیژن پس ‌از ورزش اضافی (EPOC) بیشتر به نسبت تمرینات هوازی دیگر است اما کالری مصرف ‌شده توسط (EPOC) ، به‌ قدری کم است است که بعید است تفاوتی ایجاد کند، همچنین مزایای دیگر تغییرات متناوب (هیت) طبق نتایج نشان داده شد که باعث برتری در چربی سوزی نمی‌شود» (با کمی تغییر)

 

نتیجه گیری نهایی:

آیا تمرینات هیت بر تمرینات هوازی معمولی برتری دارد؟

 

در مسیر کاهش وزن، همه ی انواع تمرینات هوازی از جمله هیت، تاثیر یکسانی بر کاهش چربی دارند و شما باید به کالری مصرفی ، علاقه و اهداف خود برای انتخاب تمرینات هوازی نگاه کنید.

 

 

 

منبع:به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند