27 اردیبهشت 1402

آیا آسیب عضلانی عامل رشد عضلات است؟

آیا آسیب عضلانی عامل رشد عضلات است؟
سلام خدمت شما من سالهاست هم تمرین میکنم هم در مورد علم تمرین، تحقیقی میکنم، بنظر شما این موضوع که آسیب عضلانی عامل رشد عضلات است، درسته؟

پاسخ مربی سایت :
0

خیر، ما قبلاً این موضوع را به‌ طور کامل بررسی کرده‌ایم، اما بین ۳ عامل که به ‌عنوان دلیل رشد عضلات نام برده می‌شود یعنی "تنش مکانیکی"، "استرس متابولیک" و "آسیب عضلانی"، آسیب عضلانی، کمترین اعتبار راه دارد.

1- مهم‌ترین و قوی‌ترین دلیل برای رشد عضلات تنش مکانیکی است.

۲- با این‌ وجود برخی تحقیقات و شواهد نیز نشان می‌دهد، استرس متابولیک نیز می‌تواند عاملی برای رشد باشد.

۳- اما درمورد آسیب عضلانی، شواهد بسیار ضعیف است. یکی از دلایلی که آسیب عضلانی را به عنوان یک عامل رشد عضلات رد می کند، تمرین با محدودیت جریان خون است. این نوع تمرینات که کاربرد خاص دارد با محدود کردن جریان خون به عضله­ای خاص، آن عضله تمرین داده می‌شود. این نوع تمرین با وزنه­ی­های سبک (تنش مکانیکی پایین )، تعداد تکرار بالا (استرس متابولیک زیاد) و آسیب عضلانی کم انجام می‌شود. با توجه به اینکه تمرینات با محدودیت جریان خون باعث رشد عضلات بدون ایجاد آسیب عضلانی می‌شود، این فرضیه مطرح می‌شود که آسیب عضلانی و اندازه­ی استرس متابولیک به عنوان عامل سوم عامل رشد عضلات نیست.

از طرفی شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد آسیب عضلانی شدید حین تمرین باعث می‌شود رشد عضلات کاهش پیدا کند. به‌ هر حال برآیند شواهد نشان می‌دهد که آسیب عضلانی نقش بسیار کمرنگی دارد حتی اگر مؤثر باشد

به‌ عنوان نکته کاربردی، حین تمرینات، نباید آسیب عضلانی به‌ عنوان یک هدف برای رشد عضلات در نظر گرفته شود ولی اگر آسیب و درد عضلانی درنتیجه یک تمرین رخ دهد، در صورتی این آسیب و درد زیاد نباشد می‌تواند خوب باشد(صرفا به عنوان یک نشانه)

منبع: PMID/922948783/PMID/20226994/

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند