27 اردیبهشت 1402

تاثیر رژیم لاغری بر هورمون رشد بیشتری بعد از تمرین

تاثیر رژیم لاغری بر هورمون رشد بیشتری بعد از تمرین

سلام

تیم فیت و تن آیا این موضوع درسته که در طی رژیم لاغری، بعد از تمرین هورمون رشد بیشتری آزاد می شود؟


پاسخ مربی سایت :
0

بله: مطالعه‌ای نشان داد که وقتی مردان و زنان در حالت رژیم غذایی کسری کالری (لاغری) تمرین کردند سطح هورمون رشد آن‌ها میانگین: 2.5 برابر بیشتر بود.

در این تحقیق که بر روی مردان و زنان با سابقه تمرینی انجام شد، آن‌ها به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه رژیم غذایی کسری کالری داشت و گروه دیگر رژیم کالری نگهداری داشت (در این میزان کالری، نه وزن اضافه می‌کنند نه وزن کم می‌کنند) . شرکت‌کنندگان همچنین ورزش با وزنه انجام دادند (۵ ست حرکت اسکات تا ناتوانی)

وقتی بلافاصله بعد ‌از اتمام ست ها سطح هورمون رشد در دو گروه اندازه‌گیری شد متوجه شدند سطح هورمون رشد در دو گروه به‌ طرز قابل ‌توجهی زیاد شده اما گروه رژیم غذایی کالری محدود، : 2.5 برابر بیشتر بود (یک ساعت بعد سطوح هورمون به حالت اول بازگشت ) عکس زیر نتایج را نشان می‌دهد.

عکس

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون هورمون رشد فعالیت و نقش چربی زدایی دارد. بسیاری از مردم هورمون رشد را هورمونی می‌دانند که خاصیت آنابولیک دارد و عضله سازی می‌کند (بله این اتفاق هم می‌افتد هورمون رشد از طریق افزایش هورمون IGF-1 باعث خواص آنابولیکی و رشد عضلات نیز می‌شود)

اما بسیاری از مردم شاید ندانند که هورمون رشد نقش بسیار مهمی در تجزیه چربی‌ها (لیپولیز) دارد. این تحقیق نقش چربی زدایی هورمون رشد را به‌ خوبی نشان می‌دهد. گروهی که در کسری کالری بود محرک لازم برای چربی زدایی را فراهم کرد و هورمون رشد افزایش پیدا کرد تا با تجزیه چربی‌ها انرژی لازم برای زنده ماندن و انجام فعالیت‌ها را ایجاد کند.

و سوال دیگری که شاید ذهنتان را درگیر کند این باشد که اگر هورمون رشد در رژیم لاغری افزایش پیدا می کند یعنی می توان رشد عضلانی زیادی را تجربه کرد؟قطعا خیر، اینکه هورمون رشد خواص آنابولیکی دارد یا در رشد عضلات تاثیر دارد بخاطر خود این هورمون نیست بخاطر فعال کردن هورمون دیگری به نام IGF-1  است ولی وقتی شما در رژیم کسری کالری باشید این هورمون فعال نمی شود و اثری هم در رشد عضلانی نمیذارد و خارج از این موارد تحقیقات زیادی نشان داده اند که در رژیم لاغری عضله سازی اتفاق نمیفتد مگر در حالت خاص و استثنا، که به میزان کمی رخ می دهد و به آن «ریکامپ» می گویند.

 

منابع: PMID/7734812/ PMID/32236752

   

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند