03 خرداد 1402

آیا بازیابی و ریکاوری انرژی تمرین با غذاهای فست فود و مکمل‌های پیشرفته تفاوتی دارد؟

آیا بازیابی و ریکاوری انرژی تمرین با غذاهای فست فود و مکمل‌های پیشرفته تفاوتی دارد؟
ممنون از سایتت خوبتون می خواستم بدونم با فست فود ها می توان انرژی از دست رفته ی بعد تمرین را ریکاوری کرد؟ چه میزان تفاوت بین فست فود و نوشیدنی های ریکاوری وجود دارد؟

پاسخ مربی سایت :
0

 خیر، اگر منظور از انرژی را گلیکوژن در نظر بگیریم که سوخت اصلی تمرینات با شدت بالاتر است (گلیکوژن شکل ذخیره شده کربوهیدرات در بدن است)، طبق یک مطالعه بازیابی ذخایر گلیکوژن تخلیه شده پس ‌از تمرین با فست فودها و مکمل‌های تغذیه‌ای تفاوتی ندارد (در صورت یکسان بودن کالری و کربوهیدرات دریافتی)

 

 قبل ‌از اینکه به بررسی مطالعه بپردازیم باید کمی درمورد چیستی گلیکوژن و نقش آن در بدن توضیح دهیم:

 

گلیکوژن چیست؟

 

 گلیکوژن فرم ذخیره شده کربوهیدرات در بدن است یعنی بدن برای ‌اینکه کربوهیدرات اضافی را ذخیره کند آن را به شکل گلیکوژن درمی‌آورد و سپس در عضلات ما (۸۰ درصد) و کبد (۲۰ درصد) ذخیره می‌کند وقتی شما فعالیت های کم شدت مانند پیاده‌روی، ایستادن و… را انجام می‌دهید بدن برای تولید انرژی، بیشتر به چربی‌ها متکی است اما هنگامی‌که شدت بالاتر می‌رود مثل دویدن یا تمرینات با وزنه و… بدن انرژی خود را از طریق این ذخایر تأمین می‌کند برای همین بازیابی آن‌ها برای جلسات بعدی حائز اهمیت است.

 

مطالعه:

مقایسه ی تاثیر فست فود ها و مکمل ها بر ریکاوری بعد تمرین

 

این مطالعه که بر روی ۱۱ مرد جوان انجام شد آن‌ها را دوبار  مورد آزمایش قرار داد؛ در هر دو مورد ابتدا افراد طی ۹۰ دقیقه با فعالیت ورزشی سطح گلیکوژن بدن را کاهش می‌دادند سپس طی ۴ ساعت؛

 

  • یک ‌بار با غذاهای فست فوت مانند: ۱-کیک ۲-کوکو (هاش برون) ۳-آب‌پرتقال ۴-همبرگر ۵-نوشابه‌ ۶-سیب‌زمینی سرخ‌شده و... مورد تغذیه قرار می‌گرفتند 
  • بار دیگر با مکمل‌ها تغذیه‌ای گران ‌قیمت مانند کیت رید و اقسام دیگر مورد تغذیه قرار گرفتند.

 

 نتایج نشان داد که هیچ تفاوتی در گلوکز یا قند خون، سطوح انسولین و همچنین سطح گلیکوژن در بین دو حالت وجود نداشت.

 

حال بیایید کمی نتایج را عمیق‌تر بررسی کنیم، همانطور ‌که در عکس زیر می‌بینید هیچ تفاوتی در ریکاوری منابع انرژی با فست فود و مکمل‌های تغذیه‌ای وجود ندارد، همچنین تفاوت در قند و چربی خون و سطح انسولین نیز وجود نداشت. 

 

چگونه با هزینه ی کمتر پس از تمرین  انرژی را ریکاوری کنیم؟

 

 

 

 

  • اما نکته­ ی دیگری که باید توجه کنید این است، در دو شرایط کالری‌ها برابر بود و سطح کربوهیدرات کافی یعنی ۱.۵۴ گرم بر کیلوگرم در ۰ و ۲ ساعت پس ‌از تمرین دریافت شد یعنی یک فرد ۸۰ کیلوگرم حدود ۱۵۰ گرم کربوهیدرات در هر وعده (2 بار) دریافت می‌کرد. پس می‌توان نتیجه گرفت در صورت برابر بودن کالری و کربوهیدرات و دیگر (درشت مغذی‌های پروتئین و چربی) تفاوتی در بازیابی منابع انرژی (گلیکوژن) حتی با فست فودها وجود ندارد.

 

  • نکته ­ی دیگری هم وجود دارد این است که، این مطالعه به ‌صورت کنترل ‌شده انجام‌ شده و میزان کالری، کربوهیدرات، پروتئین و چربی دریافتی اندازه‌گیری شده  بود اما در دنیای واقعی از آنجا که فست فودها در حجم کم کالری بالایی دارند باعث می‌شود شما زیاده‌روی کنید و کالری زیادی دریافت کنید و اگر قصد کاهش و کنترل وزنتان را داشته باشید مشکل‌ساز شود پس اگر می‌خواهید از یکی از این مطالعه بهترین نتیجه کاربردی را بگیرید به ‌صورت زیر عمل کنید:

برای ریکاوری منابع انرژی (گلیکوژن) لزوماً نیاز به مکمل­های گران‌ قیمت نیست در صورت برابر بودن کالری‌ها و درشت مغذی‌ها به خصوص کربوهیدرات (۱.۵ گرم بر کیلوگرم) غذا یا مکمل­های ریکاوری پس ‌از تمرین تفاوتی ندارد حتی فست فودها هم همین نتیجه را برای شما رقم می‌زنند ولی حتماً کالری دریافتی خود را کنترل کنید و از دریافت کربوهیدرات کافی مطمئن شوید، نهایتاً اینکه فست فودها نتایج یکسانی را برای ریکاوری منابع انرژی رقم می‌زنند ممکن است برای ورزشکاران پیشرفته نباشد و برای آنها باید مطالعه جداگانه انجام شود تا بشود برای آنها هم با قاطعیت نظر داد.

                      

 

منابع:  به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند