02 اردیبهشت 1402

آیا وزن کم کردن خیلی سریع باعث می‌شود چربی کمتر و عضله بیشتری از دست بدهیم؟

آیا وزن کم کردن خیلی سریع باعث می‌شود چربی کمتر و عضله بیشتری از دست بدهیم؟
سلام من میخواستم بدونم وزن کم کردن سریع در نگهداری عضلات مشکلی ایجاد نمیکند؟مثلاً به ‌جای ۸ هفته، ۵ هفته رژیم بگیریم

پاسخ مربی سایت :
0

 در مطالعه‌ای نشان داده شد وقتی شرکت‌کنندگان آهسته‌تر وزن کم کردند ۳۰ درصد چربی بیشتری از دست دادند (۵ کیلو دربرابر ۳ کیلو)

بیایید تا این تحقیق و مسائل پیرامون آن را در فیت و تن بررسی کنیم:

 

تحقیق:

تاثیر کاهش کالری کم و زیاد بر کاهش وزن

 

این تحقیق بر روی ۳۰ زن و مرد ورزشکار خیلی حرفه‌ای و المپیکی انجام شد و هدف از انجام این پژوهش این بود که محققان قصد داشتند بررسی کنند چه تفاوتی در میزان چربی از دست‌ رفته و عضله‌ از دست ‌رفته وجود دارد،

 

  • اگر شرکت‌کنندگان هفته‌ای ۷.% به صورت هفتگی وزن کم کنند (گروه آهسته)

  • یا ۱.۴%  در هر هفته(گروه سریع) 

 

ورزشکاران رژیم گرفتند تا جایی‌که ۴ درصد از وزن بدن خود را کاهش دادند، گروه سریع 5 هفته طول کشید تا وزن از دست بدهد و گروه آهسته ۸ هفته طول کشید.

 

گروه سریع کالری خود را ۳۰ درصد کاهش داد و گروه آهسته ۲۰ درصد و همچنین هر دو گروه به یک میزان پروتئین دریافت می‌کردند.گ

 

در پایان نتایج نشان داد گروه آهسته از ۱۵.۵ کیلو چربی به: ۱۰.۵ کیلو رسید (۳۰ درصد کاهش) و گروه سریع از ۱۷.۶ کیلوگرم چربی به  ۱۴.۴ کیلوگرم رسید (۲۰% کاهش) همچنین گروه سریع درپایان عضله بیشتری از دست داد. 

 

اما بیایید کمی بیشتر و عمیق تر این مسئله را بررسی کنیم.

 

 

آیا کم کردن شدید کالری باعث کاهش وزن بیشتر می شود؟

 

ما همیشه تاکید بسیاری بر این داشتیم که کالری تنها دلیل کاهش وزن است و هیچ چیز دیگری از جمله انسولین، فستینگ و...عامل کاهش وزن نیست؛ اما پاسخمان به سوال بالا خیر است

 

یعنی کم کردن شدید کالری همیشه منجر به کاهش وزن بیشتر نمی شود، یک تحقیق بسیار خوب که اثرات رژیم های 420 کالری ، 600 کالری و 800 کالری را با هم مقایسه می کند که در انتها محققان نتیجه گیری می کنند هر سه میزان کالری به یک اندازه باعث کاهش وزن شد.

 

برای برخی افراد ممکن است صحبت هایمان تناقض داشته باشد اگر کالری تنها عامل کاهش وزن است پس کاهش بیشتر کالری باید باعث کاهش وزن بیشتر شود، درست است؟ اما همانطور که در تحقیق بالا و تحقیقات مشابه دیدیم این اتفاق نمیفتد.

 

دلیل این موضوع این است که وقتی شما کالری خودتان را تا این میزان کاهش می دهید که تنها در طول روز 400 کالری یا 600 کالری دریافت می کنید، بدن رفتاری مثل قبل ندارد و سیگنال های به خطر افتادن بقایش فعال می شود، و تصور می کند که در در قحطی است، این موضوع منجر به دو اتفاق می شود:

 

  1.  شما تا یک میزان کاهش وزن دارید و سپس بدن به سرعت متابولیسم شما را با وزن جدیدتان هماهنگ می کند که معنایش متابولیسم یا سوخت و ساز یا کالری مصرف شده ی کمتر از موقعی که رژیم را شروع کردید، است.

  2. بدن فعالیت های خودآگاه و ناخودآگاه شما را کاهش می دهد( به عنوان مثال بیشتر می نشینید تا بایستید) و همچنین هیچ کالری را برای فعالیت ها هدر نمی دهد.

که در مجموع این دو  دلیل باعث می شود کمتر کالری بسوزانید و کاهش کالری بیشتر منجر به کاهش وزن بیشتر نشود.

 

 

چرا نباید به سرعت وزن را کاهش داد؟

 

ما قصد نداریم به صورت تخصصی و کامل وارد این موضوع شویم اما به چند دلیل اصلی و مهم آن به طور گذرا اشاره  می کنیم.

 

  • ریزش بیشتر عضلات


    دلایل زیادی برای آن وجود دارد اما مهمترین دلیل آن کاهش بیشتر عضلات یا توده ی بدون چربی است.؛ به عنوان مثال در یک تحقیق محققان مشاهده کردند کاهش کالری به اندازه ی 40 درصد کالری اولیه باعث شد افراد تقریبا نیمی از کاهش وزنشان با کاهش عضلات باشد.

    یکی از مهم ترین اهداف ما حین رژِیم کاهش وزن، باید حفظ حداکثری عضلات باشد، چرا که عضلات سرمایه های سلامتی ما هستند و در عملکرد ما در زندگی روزمره ، کنترل قند خون و بسیاری مسائل دیگر موثر هستند.

 

  • کاهش قدرت


    کاهش قدرت نیز یک پیامد و نتیجه ی مستقیم وغیر مستقیم از کاهش عضلات ما است، این موضوع در افراد مسن تر که به مرور دچار ضعف و ناتوانی می شوند اهمیت بالاتری دارد.

    قدرت بیشتر در زندگی روزمره عملکرد ما را بهبود می بخشد، ما را از آسیب ها و مشکلات این چنینی دور نگه میدارد.


  • افت متابولیسم:


    کاهش وزن شدید در واقع متابولیسم شما را می تواند نابود کند، که جالب است بدانید این موضوع نیز تا حد زیادی پیامد ریزش شدید و از دست دادن عضلات است.

    بدن حین کاهش وزن شدید، به طور موثری با شرایط منطبق می شود، فعالیت های شما و حتی ممکن است سرعت فعالیت های شما را کاهش دهد


  • کاهش هورمون های آنابولیک و افزایش هورمون های استرس


    کاهش کالری در افراد با چربی پایین تر، فعالیت محورهای هیپوتالاموس هیپوفیز تیروئید، گنادوتروپ و سوماتوتروپ را مهار می کند و محور هیپوتالاموس هیپوفیز- آدرنال را فعال می کند.

    یعنی کاهش کالری بیش از حد. باعث می شود که هورمون تیروئید، هورمون رشد، انسولین، فاکتور رشد شبه انسولین-1 (IGF-1) و تولید تستوسترون از بین برود. به جای این همه هورمون های آنابولیک خوب و احساس خوب، بدن شما آدرنالین و سایر کاتکول آمین های بیشتری تولید می کند.
     
    رژیم کاهش وزن بدن شما را در حالت استرس قرار می دهد(به خصوص در افراد عضلانی تر که برای مسابقات چربی کم می کنند): انرژی را حفظ می کند و شما را تحریک می کند که غذا پیدا کنید. کاهش جزئی در تولید هورمون آنابولیک برای افراد ورزشکار با چربی پایین تر در طول هر رژیم کاهش وزن طبیعی است، اما البته زیاده روی آن مانع پیشرفت شما خواهد شد. متابولیسم شما کاهش می یابد و تغییر در تقسیم بندی مواد مغذی باعث می شود بدن شما بیشتر از توده عضلاتتان تغذیه کند.

 

 

 

خلاصه و نتیجه گیری کاربردی:

مقایسه ی کاهش وزن سریع و آهسته

 

 

  1. کاهش وزن سریع منجر به از دست دادن عضله ی بیشتری به نسبت کاهش وزن آهسته می شود.

  2. کاهش وزن سریع منجر به افت متابولیسم از طریق های مختلفی می شود و این کاهش و حفظ وزن را سخت تر میکند.

  3. سعی کنید به طور میانگین حدودا با سرعت 20 تا 25 درصد کالری را کاهش دهید.

  4. افراد چاق تر که درصد چربی بالاتری دارند و تمرینات بدنسازی انجام می دهند می توانند با سرعت بیشتری کاهش وزن داشته باشند، به شرط یک رژیم استاندارد و علمی

 

 

منبع:به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند