03 خرداد 1402

آیا باید عضلات ساق پا را به دلیل کند انقباض بودن آن با تعداد تکرار بالاتر تمرین دهید.

آیا باید عضلات ساق پا را به دلیل کند انقباض بودن آن با تعداد تکرار بالاتر تمرین دهید.
سلام به فیت و تن عزیز خیلیا میگن چون تارهای عضله ی ساق پا اغلب کندانقباضه باید از تکرارهای بالا استفاده کرد تا بیشتری رشد را داشته باشد، چقد این موضوع درسته؟ ممنون

پاسخ مربی سایت :
0

 خیر،

 اولاً همانطور که بارها و بارها در مقالات مختلف گفتیم تا زمانی‌که شما هر ست را به "ناتوانی" برسانید فرقی بین تکرارهای ۷ تا ۳۰ وجود ندارد یعنی شما چه با ۸ تکرار درست به ناتوانی برسید چه با ۳۰ تکرار، رشد عضله یکسان خواهد بود که انتخاب دامنه تکرار وابسته به هدف می‌تواند متغیر باشد

 

دوماً با وجود اینکه گروه عضلانی ساق پا عمدتاً تارهای کند انقباض تشکیل شده ولی نشان‌ داده‌ شده شما نمی‌توانید با تکرارهای بالاتر تارها را هدف قرار بدهید و رشد بیشتری شاهد باشید، برای بررسی این سوال ما یک مطالعه که دقیقا به این موضوع می‌پردازد را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

آناتومی عضلات ساق

 قبل ‌از بررسی مطالعه لازمه راجع به عضلات ساق پا خیلی مختصر توضیح دهیم:

 این عضلات از دوگروه عضلانی:

 

  •  "عضله دوقلو" (گاستروکنیموس
  •  "عضله نعلی شکل" (سولئوس)

 

تشکیل شده که عضله نعلی شکل تا حد خیلی زیادی از تارهای کند انقباض تشکیل‌ شده؛ و نکته دیگری که باید بدانید در حرکت ساق پا ایستاده عضله دوقلو  بیشتر درگیر است و در حرکت ساق پا نشسته عضله سولئوس یا نعلی

 

مطالعه:

آیا تعداد تکرار در ست برای رشد عضلات ساق پا اهمیت دارد؟

 

مطالعه بر روی ۲۶ مرد، بدون سابقه تمرینی انجام شد آنها با یک پا تکرارهای کم یعنی ۶-۱۰ تکرار و پای دیگر تکرارهای بالا ۳۰-۲۰ تکرار را انجام می‌دادند حرکاتی که انتخاب شد دو حرکت ساق پا نشسته و ساق پا ایستاده بود که هر کدام ۴ ست و دو بار در هفته اجرا کردند

 

 نکته­ ی مهمی که در این مطالعه وجود دارد این است هر فرد با خودش مقایسه می‌شود یعنی یک پا با تکرار کم و یک پا با تکرار بالا که باعث می‌شود تفاوت‌های ژنتیکی از بین برود و اگر تکرارهای بالا برای رشد عضله ساق پا مؤثر باشد به‌ وضوح نشان داده شود همچنین هر ست در هر دو پا تا ناتوانی اجرا شد.

 

اما نتایج چگونه بود؟

 

بعد از اتمام ۸ هفته و بررسی میزان رشد عضلات، نتایج نشان داد: هر دو گروه عضلانی نعلی و دوقلو بدون تفاوتی در تکرارهای بالا و وزنه‌های سبک و تکرارهای کم و وزنه‌های سنگین رشد کرده ‌است.

 همچنین عضله­ ی نعلی شکل کمتر از عضله­ ی دوقلو تمایل به رشد داشت(یعنی کمی سخت تر و کندتر رشد می کرد) 

 

 حال بیایید کمی نتایج را عمیق‌تر و کاربردی‌تر بررسی کنیم:

چند نکته ی تمرین برای رشد عضله ی ساق

 

 

  1. اولین نکته‌ای که متوجه می‌شویم در عضلات ساق پا نیز مانند عضلات دیگر، تا وقتی هر ست به ناتوانی برسد تفاوتی در رشد عضله در تمرین با وزنه‌های سبک با تکرار بالا و وزنه‌های سنگین و تکرار کند وجود ندارد  و چون تارهای کندانقباض بیشتری دارد لزوما نباید با تکرار بالا تمرین داد.
  2. نکته دیگر این است که با وجود اینکه تارهای کند انقباض استقامت بیشتری دارند ولی شما نمی‌توانید مستقیماً با تعداد تکرارها آن‌ها را هدف قرار دهید چرا که وقتی شما ست را به ناتوانی می‌رسانید (یا بسیار نزدیک به ناتوانی در حد ۱ یا ۲ تکرار) هر دو تارهای تند انقباض و کند انقباض به کار گرفته خواهد شد.
  3. همچنین نتیجه­ ی سومی وجود دارد که وقتی عمیق‌تر آن را بررسی می‌کنیم پی می‌بریم، افراد مختلف در این مطالعه رشد عضلانی متفاوتی در تکرارها مختلف داشتند یعنی یک فرد با تکرار کم و وزنه­ ی سنگین رشد بیشتری داشت و یک فرد با وزنه سبک و تکرار بالا که معنایش این است شما ممکن است با تکرار بالا رشد بیشتری داشته باشید و فرد دیگری با تکرار کم، پس شما هم برای درک این موضوع می‌توانید یک پا را با تکرار کم و وزنه سنگین و پای دیگر را برعکس تمرین دهید تا متوجه شوید چگونه بیشتر رشد می‌کنید.
  4.  پس به ‌عنوان نتیجه‌گیری نهایی باید بگوییم که شما نمی‌توانید با تکرارهای بالا عضلات ساق پا را بیشتر درگیر کنید و رشد دهید به‌ جای آن سعی کنید فارغ از تعداد تکرار هر ست را تا ناتوانی یا نزدیک به آن (۱ یا ۲ تکرار نهایتاً) اجرا کنید و از آنجا که ممکن است افراد مختلف با تکرارهای مختلف رشد متفاوتی داشته باشند سعی کنید با تکرار بالا و هم با تکرار پایین عضلات ساق پای خود را تمرین دهید.

 

منابع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت وتنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند