27 اردیبهشت 1402

آیا رشد عضلات با وزنه¬های سنگین یا سبک فرق دارد؟

آیا رشد عضلات با وزنه¬های سنگین یا سبک فرق دارد؟
درود به شما یه سواالی که خیلی وقته ذهنمو درگیر کرده و جوابی براش پیدا نمیکنم اینه که بین تمرین با وزنه های سبک و سنگین چه تفاوتی در رشد عضلات وجود دارد؟

پاسخ مربی سایت :
0

خیر، تحقیقات بسیار زیادی وجود دارد اگر هدف رشد عضلات باشد (مثال نه افزایش قدرت) فرقی ندارد با وزنه­ی سبک تمرین کنید یا وزنه سنگین به دو شرط خیلی مهم:

شرط اول اینکه در دو حالت به ناتوانی برسید

شرط دوم در حالت سبک،‌ وزنه نباید به ‌قدری سبک باشد که بیش ‌از ۳۰ تکرار بتواند بزنید ولی هنوز به ناتوانی نرسیده باشید و به ‌قدری سنگین نباشد که کمتر از ۴ تکرار نهایتاً بتوانید اجرا کنید.

ما فرض می‌کنیم افراد وزنه­ی انتخابیشان به ‌قدری سنگین نیست که نتوانند کمتر از ۴ یا ۵ تکرار اجرا کنند یا به ‌قدری سبک باشد که بتواند بیش ‌از ۳۰ تکرار اجرا کنند.

اما درمورد ناتوانی ( مقاله­ی کامل داریم) به حالتی گفته می‌شود که شما دیگر حتی نتوانید یک تکرار دیگر با فرم صحیح اجرا کنید که به «ناتوانی تکنیکی» هم شناخته می‌شود.

پس اگر شروط بالا را رعایت کنید فرقی ندارد که با وزنه­ی سبک تمرین کنید یا وزنه سنگین

نکته‌ای بسیار مهم بعدی این است که اغلب افراد قدرت را با رشد عضلانی یکی می‌دانند، درسته که رشد عضله باعث افزایش قدرت می‌شود اما فقط تنها یکی از این عوامل است.به طور خلاصه برای افزایش قدرت باید وزنه‌های سنگین بزنید

مشکلات تمرین همیشگی با وزنه­ی سنگین:

1-برخی افراد در مفاصل خود احساس درد گزارش می‌کنند

2-همچنین باعث می‌شود مجبور شوید ست‌های بیشتری اجرا کنید و این زمان تمرین را افزایش می‌دهد.

3-و به ‌سختی دم یا پمپ عضلانی را تجربه می‌کنید حسی که خیلی‌ها دوست دارند داشته باشند.

مشکلات تمرین همیشگی با وزنه سبک:

1-برخی افراد احساس ناخوشایندی دارند

2- همچنین با افزایش تعداد تکرارها یک ست احساس درد و سوزش حس می‌شود.

به ‌عنوان توصیه کامل، سعی کنید بیشتر تکرارهایتان بین ( ۶-۱۲) باشد (۵۰%) برخی از ست‌ها نیز با وزنه­ی سبک (۲۵%) و برخی دیگر نیز با وزنه­ی سنگین (۲۵%)

 

منابع: PMID/24714538/,PMID/27174923/,PMID/29564973

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند