03 خرداد 1402

آیا با فیگور گرفتن و انجام حرکات بدون وزنه می‌توان عضله ساخت؟

آیا با فیگور گرفتن و انجام حرکات بدون وزنه می‌توان عضله ساخت؟
سلام خسته نباشید آیا با حرکات بدون وزنه و با فیگور گیری می توان عضلات را رشد داد؟ ممنون

پاسخ مربی سایت :
0

بله، اما در افراد کاملاً مبتدی و بدون سابقه تمرینی، طبق یک مطالعه که در آن افراد یک دست خود را با وزنه (۷۰ درصد حداکثر رکورد) تمرین دادن و دست دیگر را بدون وزنه، رشد عضلات جلو بازو و مشابه بود.

 

قبل ‌از اینکه مطالعه را توضیح دهیم باید تأکید کنیم نتایج این مطالعه باید با دقت تفسیر شود و فقط برای افراد مبتدی و بدون سابقه تمرینی می‌تواند درست باشد.

 

مطالعه:

تاثیر فیگور گرفتن بدون وزنه بر رشد عضلات

 

این مطالعه که به مدت ۶ هفته و در هفته ۳ بار انجام شد به طوریکه ۱۳ مرد بدون سابقه تمرینی را با خودشان مقایسه کردند یعنی افراد در یک دست با وزنه ی سنگین تمرین کردند (۷۰ درصد وزنه رکورد یا %70 1RM) و در دست دیگر بدون وزنه با ست‌های ۲۰ تکرار با 3۰ ثانیه استراحت انجام می‌دادند (هر جلسه ۴ ست)

 

نتایج چگونه بود؟

همان‌طور در شکل می‌بینید رشد عضلات در هر دو دست یکسان بود اما قدرت (بر خلاف تصور خیلی‌ها، قدرت با رشد عضله متفاوت است) در دستی که از وزنه استفاده کرده بود بیشتر افزایش پیدا کرد.

 

 

 

 

مجدد تأکید می‌کنیم این تفاسیر را برای افراد مبتدی در نظر بگیرید،

 

 اما چرا این مطالعه می‌تواند مهم باشد؟

آیا افراد پیشرفته نیز می توانند با فیگورگیری رشد کنند؟

 

  •  بسیاری از ورزشکاران گاهی اوقات بسیار وسواسی می‌شوند و عدم دسترسی به باشگاه (بخاطر تعطیلات یا مسافرت یا هر چیز دیگری) می‌تواند باعث افزایش اضطراب آنها شود ولی این مطالعه نشان می‌دهد که یک جلسه تمرینی بدون وزنه (با شدت کافی) می‌تواند مانند یک تمرین مقاومتی وزنه عضله سازد یا در حالت بدتر می‌تواند با حرکات ایزومتریک (بدون حرکت عضله و انقباض ثابت) و فیگورگیری می‌توان از کاهش قدرت و عضله تا حدودی جلوگیری کرد
  • اما درمورد افراد پیشرفته‌تر با تمرینات بدون وزنه و انقباض صرف چه اتفاقی می‌تواند رخ دهد؟ به نظرتان یک فرد پیشرفته که مثلاً حداقل ۲۰ کیلو جلو بازو با دمبل اجرا می‌کند آیا می‌تواند با این مدل تمرینات عضلات خود را رشد بدهد یا نگه‌ دارد؟

 تقریباً به ‌طور قطع می‌توان گفت خیر ولی همچنان می‌توان با جنبه دیگری به مسئله نگاه کرد، وقتی به تمرینات افراد بدون وزنه نگاه می‌کنیم، آن ‌ها در هر ست ۲۰ تکرار انجام دادند که در بخش مثبت (کانستریک) بالا آوردن ۱٫۵ ثانیه طول کشید و بخش اکسنتریک یا منفی یا پایین آوردن ۱.۵ ثانیه که در مجموع می‌شود هر ست ۶۰ ثانیه‌ و بین هر ست ۳۰ ثانیه استراحت وجود داشت، این یعنی درسته که وزنه‌ای وجود نداشت ولی شدت تمرین بالا بود و بسیار خسته ‌کننده بود یعنی اگر فرد با شدت و حجم کافی ( تعداد ست و تکرار) و فواصل استراحت کمتر تمرین کنند احتمالاً بتواند عضلات خود را از این طریق نگهدارد به ‌عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که چند سال است که تمرینات با وزنه انجام می‌دهد احتمالاً اگر مدل تمرینات بدون وزنه و از طریق فیگور و حرکات ایزومتریک جواب بدهد این فرد باید تعداد ست و شدت بالایی را انجام دهد، فرض کنید فرد یک ساعت برای عضلات مختلف از طریق تمرینات ایزومتریک یا بدون وزن از طریق فیگورگیری، تمرین کند.

 

منابع:  به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند