29 اردیبهشت 1402

آیا بدنسازان به پروتئین بیشتری نیاز دارند؟ نیاز روزانه ی آنها چقدر است؟

آیا بدنسازان به پروتئین بیشتری نیاز دارند؟ نیاز روزانه ی آنها چقدر است؟
درود میخواستم بدونم آیا بدنساز های باید بیشتر از افراد عادی پروتئین مصرف کنند؟

پاسخ مربی سایت :
0

قطعاً به پروتئین بیشتری نیاز دارند. این عدد طبق بزرگ‌ترین متاآنالیز انجام‌ شده راجع ‌به این موضوع ۱۰۶-۲.۲ گرم بر کیلوگرم است.

 

همانطور که قبلاً بارها بر اهمیت دریافت پروتئین تاکید کردیم درمورد بدنسازان نیز این موضوع صدق می‌کند، پروتئین برای حفظ و رشد بافت‌های عضلانی ضروری است و مقالات زیادی راجع به آن نوشته ایم که در این مقاله فقط به طور مختصر  با بررسی یک تحقیق به آن می پردازیم.

 

طبق مطالعات زیادی که به بررسی نیاز پروتئینی گروه‌های مختلف افراد پرداخته است مانند افراد مسن، کودکان، افراد بالغ و… بدنسازان از مقدار بالاتری برخوردار بودند ( به ‌طورکلی)

 

اما بیایید تحقیقی نیز برای تأیید و میزان این نیاز بررسی کنیم. در مطالعه‌ای که بر روی ۸ بدنساز مرد انجام شد هر فرد در روزهای مختلف تحت دریافت پروتئین متفاوتی قرار گرفتند. نمونه‌های تنفسی آنها جمع‌آوری شد تا مشخص شود پروتئین مصرف‌ شده به‌ عنوان منبع انرژی استفاده می‌شود (یعنی اینکه مقدار پروتئین اضافی بوده که به ‌عنوان انرژی استفاده‌ شده چون پروتئین در بدن، به ‌عنوان منبع سوخت استفاده نمی‌شود مگر در شرایط خاص) یا به ‌عنوان سنتز یا ساخت پروتئین در بدن (یعنی از آنها برای ساخت پروتئین در عضلات استفاده می‌شود، فرایندی که باعث رشد عضلات می‌شود)

 

همانطور که در عکس زیر می بینید میانگین توصیه‌ شده پروتئین در این تحقیق از ۱.۷ گرم بر کیلوگرم بود تا ۲.۲ گرم بر کیلوگرم به ‌عنوان حاشیه امن; البته این توصیه بر اساس این تحقیق بود

 

 

نیاز پروتئین بدنسازان

 

 

 به‌ طورکلی توصیه می‌شود برای به حداکثر رساندن رشد عضلانی ۱.۶-۲.۲ گرم بر کیلوگرم پروتئین نیاز است به ‌عنوان مثال یک فرد ۸۰ کیلوگرمی به ۱۲۸-۱۷۶ گرم پروتئین در روز نیاز دارد

 

در حالی‌که توصیه‌های قبلی که از روش‌های قدیمی‌تر استفاده می‌شد توصیه‌های مقدار کمتری برای تمام گروه‌ها داشت ولی روش انجام‌ شده در این تحقیق که استانداردتر است 2 نکته می‌گوید:

 

  1. نیاز به پروتئین در همه گروه‌ها بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شد( یعنی توصیه ی روزانه سازمان های مختلف برای مصرف پروتئین)

  2.  نیاز به پروتئین در بدن سازان در مقایسه با افراد تمرین نکرده بسیار بیشتر است.

 

به ‌عنوان توصیه‌ی نهایی، برای دانستن نیاز پروتئینی تمام گروه‌ها مقاله جامعه ما در این زمینه را مطالعه کنید

 

منبع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند