17 فروردین 1402

تاثیر دریافت پروتئین بالا در زنان و مردان بر افزایش عضله و قدرت

تاثیر دریافت پروتئین بالا در زنان و مردان بر افزایش عضله و قدرت
سلام می خواستم بدونم اگر خانم‌ها پروتئین خود را به سطوح بالا برسانند چه مقدار عضله بدست می‌آورند؟ در واقع بالاترین حجم عضلاتی که میشه بدست آورد چقدر است .

پاسخ مربی سایت :
1

پاسخ این سؤال وابسته به میزان کالری دریافتی و تمرین مقاومتی می‌تواند فرق داشته باشد اما به ‌طورکلی فرض کنیم فرد در مازاد کالری است و تمرین مقاومتی نیز انجام می‌دهد.

همچنین باید ذکر کنیم ما در فیت و تن، به دلیل اهمیت پروتئین مقالات بسیار زیادی در مورد آن نوشتیم کهبر خلاف شایعات اینترنتی و قدیمی که حتی توسط برخی متخصصان نیز تکرار می شوند بر اساس تحقیقات علمی هستند و توصیه می کنیم حتما آن هارا نیز مطالعه کنید.

 

 

مطالعه:

تاثیر دریافت پروتئین بالا در زنان 

 

در مطالعه‌ای بر روی بانوان ورزشکار، افراد را به دو گروه تقسیم کردند:

 

  • گروه پروتئین بالا: این گروه روزانه به ازای هر کیلو از وزنش: 2.5 گرم پروتئین مصرف می‌کرد یعنی یک فرد ۵۰ کیلوگرمی باید ۱۲۵ گرم روزانه پروتئین مصرف می‌کرد و همچنین کالری خود را ۲۵۰ کالری در روز افزایش دادند و ۴ روز تمرین مقاومتی (بدن‌سازی انجام می‌دادند) 
  •  گروه پروتئین پایین: این گروه به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنش، ۹. گرم پروتئین مصرف می‌کرد و همچنین کالری دریافتی را ۲۵۰ کالری کاهش دادند و تمرین آن‌ها نیز مشابه گروه دیگر بود 


پس‌ از اتمام ۸ هفته نتایج نشان داد که گروه پروتئین بالا ۲٫۱ کیلوگرم عضله بدست آورده است و گروه دیگر برخی عضله از دست دادند و برخی نیز تغییرات مشاهده نکردند. 

 

 

متاآنالیز:

تاثیر پروتئین بالا در رشد حداکثری عضلات

 

در یک متاآنالیز(متاآنالیز ها تحقیقاتی هستند محققان که با بررسی تعداد زیادی تحقیق به یک نتیجه گیری می رسند و از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند) بسیار گسترده و مهم، محققان نتیجه گیری می کنند برای اینکه رشد عضلات به حداکثر برسد، افراد باید بین 1.6 تا 2.2 کیلوگرم پروتئین دریافت کنند.

 

به عنوان مثال اگر شخصی 80 کیلوگرم است باید حدودا 108 تا 176 گرم پروتئین مصرف کند.

پس می توان گفت که مقادیر بالای پروتئین در رشد عضلات ما تاثیر بسزایی دارند و فراموش نکنید که عضلات ما سرمایه های سلامتی ما هستند و همان قدر که ما بر کاهش چربی در افزایش سلامت و کاهش خطر بیماری ها تاکید داریم بر افزایش عضلات نیز تاکید داریم.

 

 

مطالعه:

تاثیر دریافت پروتئین بالا در افزایش قدرت در بدنسازان

 

در یک تحقیق بر روی بدنسازان، محققان افراد را به سه گروه تقسیم کردند:

 

  • گروه پروتئین کم: این گروه 1 تا 1.4 گرم بر کیلوگرم در روز پروتئین دریافت می کرد.
  • گروه پروتین بالا: این گروه 1.6 تا 1.8 گرم بر کیلوگرم در روز پروتئین دریافت می کرد.
  • گروه پروتئن بسیار بالا: این گروه بالای 2 گرم بر کیلوگرم در روز پروتئین دریافت می کرد.

 

همه ی افراد تحت یک برنامه ی بدنسازی قرار گرفتند بعد از 12 هفته نتایج بررسی شد. 

  • نتایح نشان داد گروه پروتئین بسیار بالا 22 درصد در حرکت اسکات و 42 درصد در حرکت پرس سینه، پیشرفت بیشتری در وزنه ی رکورد بدست آورده بود

 

نتیجه گیری نهایی:

فواید پروتئین بالا در بدنسازی

 

 

در مجموع می توان گفت دریافت پروتئین بالا با هر هدفی چه کاهش وزن چه افزایش وزن و عضله، می تواند در زمینه های مختلفی از جمله حفظ و ساخت توده ی عضلانی، افزایش سیری و کاهش اشتها، افزایش قدرت و.. کمک کن

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند