17 فروردین 1402

تاثیر مصرف پروتئین بالا بر کاهش چربی

تاثیر مصرف پروتئین بالا بر کاهش چربی
آیا مصرف پروتئین بالا، حتی بدون فعالیت ورزشی هم می‌تواند توده عضلانی و افزایش و چربی بدن را کاهش دهد؟

پاسخ مربی سایت :
0

بله، در مطالعه‌ای با همین مضمون نشان داده شد که مصرف پروتئین بالا بدون تمرین مقاومتی و فعالیت ورزشی نیز باعث افزایش توده عضلانی و کاهش چربی شد. 

 

مطالعه:

آیا مصرف پروتئین بالا می تواند به کاهش چربی بدون ورزش کمک کند؟


این تحقیق که روی ۴۱ زن با چاقی نرمال انجام شد (چاقی نرمال یعنی، فرد وزن طبیعی دارد اما میزان چربی بدنش به نسبت عضلاتش بیشتر است یا به‌ طورکلی توده ی عضلانی کمی دارد) افراد را به دو گروه تقسیم کرد:

 

گروه اول: پروتئین بالا، باید ۱.۸ گرم بر کیلوگرم پروتئین روزانه مصرف می کردند (مثلاً یک فرد ۶۰ کیلوگرم می‌باید ۱۰۸ گرم مصرف می‌کرد) 

گروه دوم پروتئین معمولی، ۱.۱ گرم بر کیلوگرم پروتئین روزانه (فرد ۶۰ کیلوگرمی باید ۶۶ گرم مصرف می‌کرد)

 

 این تحقیق به مدت ۱۲ هفته انجام شد و همچنین شرکت‌کنندگان نباید فعالیت ورزشی انجام می‌دادند پس ‌از اتمام آزمایش نتایج نشان داد که گروه با پروتئین استاندارد کمی چربی به دست آورد و بدون تغییر در توده عضلانی، گروه با پروتئین بالا علاوه ‌بر اینکه عضله به دست آورد به‌ طور میانگین ۱.۵ کیلوگرم نیز چربی از دست داد 

 

پس نتیجه می گیریم حتی اگر تمرینات با وزنه انجام نمی دهیم مصرف پروتئین نسبتا بالا می تواند به توده ی عضلانی ما کمک شایانی کند.

 

مطالعه:

آیا دریافت پروتئین بالا به افزایش سوخت کالری و متابولیسم کمک می کند؟

 

در یک تحقیق روی 43 مرد و زن افراد به دو گروه تقسیم شدند و به مدت 32 ساعت در "اندازه گیر کالری" قرار گرفتند:

 

  • گروه پروتئین بالا ، 40 درصد از کالری دریافتی از پروتئین

  • گروه پروتئین پایین، 15 درصد از کالری دریافتی از پروتئین

 

در مجموع کالری هر دو گروه برابر بود. 

 

نتایج نشان داد که کالری مصرفی در روز در گروه پروتئین بالا 81 کالری افزایش پیدا کرد، همچنین چربی سوزی  از ذخیره سازی چربی پیشی گرفت که میزان آن 20 گرم در روز بود یعنی افراد 20 گرم در روز چربی بیشتری از دست میدادند. همچنین ذخیره سازی پروتئین از از دست دادن آن پیشی گرفت که می تواند باعث افزایش میزان عضله شود.

 

 

آیا دریافت پروتئین بالا  باعث افزایش سیری می شود؟

 

این یک سوال بحث برانگیز است که جواب های متفاوتی می تواند داشته باشد اما وقتی به تحقیقات زیادی نگاه می کنیم جواب آن را میتوان کاملا مثبت در نظر گرفت.

بیایید تا به بررسی دو تا تحقیق در همین زمینه بپردازیم

 

یک محقق و همکارانش دو تحقیق در مورد تاثیر مصرف پروتئین بسیار بالا را در افراد بررسی کردند، آنها در هر دو تحقیق، افراد را به دو گروه تقسیم کردند:

 

  • گروه پروتئین بالا، که در یک تحقیق این میزان 2.6 گرم بر کیلوگرم بود و در تحقیق دیگر تا 4.4 گرم بر کیلوگرم

    یعنی یک فرد با وزن 80 کیلوگرم در مطالعه ی اول باید 204 گرم پروتئین مصرف می کرد که معادل یک کیلو سینه ی مرغ است و در مطالعه ی دوم 325 گرم پروتئین مصرف می کرد که معادل  یک کیلو و 600 گرم سینه ی مرغ است

  • گروه پروتئین متوسط

 

نتایج تحقیق نشان داد با وجود اینکه گروه پروتئین بالا قرار بود 400 تا 800 کالری بیشتر بخورند اما گویا این کالری بیشتر غیب شد که دلیل این اتفاق این است اثر سیر کنندگی پروتئین به قدری زیاد بوده که افراد نتوانستند غذاهای دیگر را بخورند و کالری کمتری از آن ها دریافت کردند.

 

این فقط بخشی از تحقیقات است که اثرات سیر کنندگی پروتئین را نشان می دهند؛ با این وجود یک تبصره در مورد اثر سیرکنندگی پروتئین وجود دارد که آن هم به این موضوع بر میگردد که قطعا اثر سیر کنندگی و کاهش اشتهای پروتئین، در پودرهای آن کمتر است این بدین معنی نیست که پودر ها بد هستند فقط، غذاهای حاوی پروتئین اثر سیر کنندگی بیشتری نسبت به پودرهای پروتئین دارد.

 

 

 

 

نتیجه گیری نهایی:

تاثیر مصرف پروتئین بالا در کاهش وزن

 

دریافت پروتئین بالا در مسیر کاهش وزن و لاغری می تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد، به عنوان مثال ریزش و کاهش عضلاتتان را تا حد زیادی کاهش می دهد که حتی اگر این موضوع با تمرینات بدنسازی ترکیب شود، نه تنها می تواند به صفر برسد بلکه می تواند افزایش نیز پیداکند که یک اتفاق بی نظیر در کاهش وزن است.

همچنین از طریق کنترل گرسنگی و اشتها، شما را سیر تر نگه می دارد و این به حفظ رژیم بسیار کمک خواهد کرد و از طرفی سیری بیشتر به معنای دریافت کالری کمتر می تواند باشد که در مجموع باعث می شود چربی بیشتری از دست بدهید.

 

 

 منابع: 

به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند