29 اردیبهشت 1402

آیا بدن‌سازی و پاورلیفتینگ برای مفاصل خطرناک است؟

آیا بدن‌سازی و پاورلیفتینگ برای مفاصل خطرناک است؟
سلام من بارها شنیده ام که تمرینات بدنسازی برای سلامت مفاصل خطرناکه، برای همین من کمی از تمرینات بدنسازی می ترسم، آیا این موضوع صحت دارد؟

پاسخ مربی سایت :
0

این سؤال بسیار خوب و پاسخ چند جانبه‌ای دارد، اول بیایید تحقیقی را مرور کنیم که میزان صدمات در بدنسازی را بررسی می‌کند.

 

 

مطالعات:

میزان صدمات در بدنسازی چقدر است؟

 

 این تحقیق نشان می‌دهد که در هر فرد میزان رخ دادن آسیب ۲۴. در هر ۱۰۰۰ ساعت تمرین بدنسازی یا به‌ عبارت‌ دیگر ۱۲. در هر سال است که عدد بسیار بسیار کمی است و حتی به ۱ هم نمی رسد همچنین بیان می‌کند بیشتر آسیب‌ها مربوط به شانه، آرنج، ستون فقرات و زانو است و افراد بالای ۴۰ سال نسبت ‌به افراد زیر ۴۰ سال آسیب بیشتری داشتند.

یعنی اگر شما یکسال مداوم تمرین کنید احتمال اینکه یک آسیب جزئی ببینید حدودا 10 درصد است که خیلی پایین است.

 

مطالعه دیگری که در اپیدمیولوژی آسیب‌ها در سال ۲۰۱۷ بود همان نتیجه‌گیری مطالعه قبلی را دارد این مطالعه به بررسی میزان آسیب در ورزش‌های مرتبط با وزنه‌برداری می‌پردازد که همچنان بدنسازی کمترین میزان آسیب ۲۴. تا ۱ آسیب در هر ۱۰۰۰ ساعت

این تحقیق هم نشان می دهد اگر شما فرضا 1000 ساعت که معادل حداقل 1000 جلسه تمرینی است تمرین کنید در بدترین حالت یک آسیب می بینید و ممکن است 5 برابر این مقدار تمرین کنید و بعد یک آسیب ببینید.

 

 

مطالعات:

میزان آسیب در پاورلیفتینگ و قوی ترین مردان چقدر است؟

 

میزان آسیب در ورزشکاران قدرتی و یا پاورلیفتر ها کمی بیشتر اسن که میزان آن حدودا ۱ تا ۱.۱ آسیب در هر ۱۰۰۰ ساعت

که مجدد معنایش این است احتمال وقوع یک مصدومیت و آسیب به اندازه ای است که اگر شما 1000 جلسه تمرین کنید احتمالا یکبار آسیب می بینید.

 

میزان آسیب در قوی‌ترین مردان ۱.۶ تا ۴.۵ در هر ۱۰۰۰ ساعت بود که کمی بالاتر بود و همچنین بیشترین نواحی آسیب نیز در ناحیه شانه، کمر، آرنج، زانو و مچ دست بود.

به ‌عبارت‌ دیگر نرخ آسیب شدید در مفاصل بیشتر مربوط به ورزشکاران خیلی قدرتی مانند پاورلیفترها و وزنه‌برداران المپیک است و کمترین آسیب‌ها مربوط به بدنسازی می‌شود

 

مقایسه میزان آسیب در بدنسازی با سایر ورزش ها

 

نکته خیلی جالب دیگر این است که ورزش‌های تماسی و تیمی مانند فوتبال و راگبی، نرخ آسیب بسیار بالاتری در مقایسه با ورزش‌هایی با وزنه مانند بدنسازی و هویتی داشتند (۱۵ تا ۸۱ آسیب در هر ۱۰۰۰ ساعت)

این میزان آسیب به طور میانگین 53 برابر میزان آسیب در ورزش های بدنسازی و ورزش قدرتی مانند پاورلیفتینگ است.

 

یک مطالعه دیگر میزان آسیب وزنه‌بردارهای المپیکی و پاورلیفترها را محاسبه کرد که میزان آسیب به‌ ترتیب ۲.۴ تا ۳.۳ و  1 تا ۴.۴ آسیب در هر ۱۰۰۰ ساعت بود که باز بسیار کمتر از آسیب ورزش‌های تماسی و تیمی است.

 

نتیجه گیری:

آیا بدنسازی آسیب زا است؟

 

 پس به‌ عنوان جمع‌بندی اگر شما بدنساز هستید یعنی از وزنه‌ها برای رشد عضلات استفاده می‌کنید طبق مطالعات زیادی که بررسی کردیم احتمال ایمنی بسیار بالاست و جای نگرانی نیست (البته به طور کلی نه در همه افراد و یا افراد خاص)

 

اگر شما قدرتی کار هستید یعنی از وزنه‌ها برای افزایش قدرت استفاده می‌کنید مانند پاورلیفترها و وزنه‌برداران المپیک (توجه کنید که قدرت با رشد عضله یکسان نیست) ، نرخ آسیب کمی بالاتر از بدنسازی است اما همچنان زیاد نیست، اگر به ‌صورت عادی و نه در سطوح حرفه‌ای و مسابقاتی قدرتی کار می‌کنید نرخ آسیب شما حدوداً ۱ آسیب در هر 1000 ساعت است (به ‌طور کلی) و اگر وزنه‌برداری و پاورلیفتینگ خیلی سنگین و مسابقاتی کار می‌کنید مانند سطوح کشوری و جهانی قوی‌ترین مردان، نرخ آسیب بالا می‌رود به 6 آسیب در هر 1000ساعت می‌رسد.

 

اما نکته بسیار قابل ‌توجه این است که همچنان آسیب بسیار کمتر از ورزش‌های تیمی مانند فوتبال و راگبی است که نرخ آسیب ۱۵ تا ۸۱ آسیب در 1000 ساعت بود.

 

 

منبع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند