29 اردیبهشت 1402

آیا برای عملکردهای شناختی و هوشیاری کامل، 7 ساعت خواب کافی است؟

آیا برای عملکردهای شناختی و هوشیاری کامل، 7 ساعت خواب کافی است؟
سلام خسته نباشید آیا هفت ساعت خواب روزانه برای هوشیاری کامل کافی است؟

پاسخ مربی سایت :
0

عوامل زیادی به خواب مرتبط است اما درمورد عملکرد شناختی، خیر خواب بیشتر از ۷ ساعت مفیدتر است.

 

اغلب برای عواملی مانند، هوشیاری، بهره‌وری و سلامت، توصیه می‌شود هر روز هر فرد باید ۷ تا ۹ ساعت بخوابد. با این ‌وجود بین ۷ تا ۹ ساعت، تفاوت زیادی وجود دارد که این سؤال پیش بیاید کدام بهینه ­تر و مفیدتر است.

 

برای همین باید به سراغ مطالعات برویم، در تحقیقی که به‌ همین موضوع اختصاص داشت تأثیر ساعت‌های مختلف خوابیدن بر عملکرد شناختی بررسی کرد. شرکت‌کنندگان ۳، ۵ ، ۷ و  ۹ ساعت می‌خوابیدند پس‌ از بیدار شدن تست‌های عملکرد شناختی را تکمیل می‌کردند.

 

همانطور که در عکس زیر می بینید نتایج نشان داد، مطابق انتظار، ۳ ساعت در تخت ( ۲.۸۷ ساعت خواب) کمترین عملکرد شناختی را به ‌همراه داشت. پس‌ از آن ۵ ساعت در تخت (۴.۶۶ ساعت خواب) و بعد هم ۷ ساعت در تخت ( ۶.۲۰ ساعت خواب) و نهایتاً افرادی که ۹ ساعت در تخت (۷.۹۳ ساعت خواب) بودند هیچ کاهش عملکرد شناختی را نشان ندادند.

 

 

خواب و عملکرد های مغز

 

 

افرادی که ۳ ساعت خوابیدند عملکرد شناختی آن‌ها به‌ صورت روزانه دائماً کاهش پیدا می‌کرد اما در افرادی که ۵ یا ۷ ساعت می‌خوابیدند در روزهای بعد کاهش قابل ‌توجهی نداشت اما همچنان پایین بود.

 

این مطالعه نشان داد حتی ممکن است زمانی‌که ساعات کمی می‌خوابید احساس کنید حالت طبیعی دارید. چرا که مغز شما سرعت کار کردن را کم می‌کند و درنتیجه خود را با ساعات کم‌خوابی وفق می‌دهد اما از آنجایی‌که این حالت دیگری از شماست ما متوجه نمی‌شوید که عملکردتان از حد مطلوب پایین‌تر است.

 

به ‌عنوان نتیجه‌گیری نهایی، کم‌خوابی باعث عملکرد شناختی پایین می‌شود و حتی ۷ ساعت در تخت (۶.۳ ساعت خواب) در مقابل ۹ ساعت در تخت (۷.۹ ساعت خواب) حالت ضعیف‌تری است و بهتریست ۸ ساعت خواب نیز داشته باشید.

 

منبع:به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند