17 فروردین 1402

آیا تعداد وعده‌های بیشتر در طول روز باعث می‌شود سرعت متابولیسم افزایش پیدا کند؟

آیا تعداد وعده‌های بیشتر در طول روز باعث می‌شود سرعت متابولیسم افزایش پیدا کند؟
سلام می خواستم بدونم آیا تعداد وعده‌های بیشتر در طول روز باعث می‌شود سرعت متابولیسم افزایش پیدا کند؟

پاسخ مربی سایت :
0

 خیر، وقتی کالری دریافتی شما یکسان باشد هیچ فرقی بین وعده‌های کمتر مثلاً ۲ یا ۳ وعده با وعده‌های بیشتر مثلاً ۶ یا ۷ وعده وجود ندارد.منبع، پاسخ به این سؤال از ۹ تحقیق و بررسی است که پاسخ این سؤال را بررسی کرده‌ است.

 

نکته‌ ای که باید دقت کنید این است که مقدار کالری دریافتی باید برابر باشد. برای درک بهتر موضوع بیاید یک مثال را بررسی کنیم:
فرض کنید قرار است ۲۸۰۰ کالری درطول روز دریافت کنید. شما می‌توانید این میزان کالری را در۷ وعده با ۴۰۰ کالری دریافت کنید، یا ۲ وعده با ۱۴۰۰ کالری و یا ۴ وعده با ۷۰۰ کالری. تحقیقات نشان داده است که بین این ۳ حالت هیچ تفاوتی در سرعت متابولیسم وجود ندارد.

 

نکته ی دیگری که وجود دارد این است، درست است که تعداد وعده‌های بیشتر برتری بر تعداد وعده‌های کمتر از لحاظ سرعت متابولیسم ندارد اما هیچ تحقیقی هم وجود ندارد که بگوید تعداد وعده‌های بیشتر بدتر است یعنی چه ؟ یعنی اینکه اگر ترجیح می‌دهید وعده‌های بزرگ و تعداد کمتر مصرف کنید، این کار را بکنید یا اگر ترجیح می‌دهید وعده‌های کوچک و تعداد بالا مصرف کنید این کار را بکنید.

اما بیایید برخی دیگر از ابعاد تعداد وعده های غذایی را نیز توسط تحقیقات معتبر بررسی کنیم.

 

 

مطالعه:

تاثیر تعداد وعده های غذایی بر چربی سوزی و گرسنگی

 

در این تحقیق، محققان 15 مرد و زن را مورد آزمایش قرار دادند، آنها یکبار 3 وعده ی غذایی و بار دیگر 6 وعده ی غذایی (هر دو حالت یک میزان کالری داشت) به آنها دادند و اثر تعداد وعده های غذایی را بر چربی سوزی و میزان گرسنگی سنجیدند

 

نتایج نشان داد که هیچ تفاوتی بین 3 وعده ی غذایی یا 6 وعده ی غذایی در سوخت و ساز چربی و احساس سیری در افراد وجود نداشت اما گرسنگی و میل به غذا در 6 وعده ی غذایی، بیشتراز 3 وعده ی غذایی بود.

 

ما از این تحقیق متوجه می شویم که

  • اولا، دفعات وعده ی غذایی تاثیری بر سوخت و ساز چربی ندارد و تا زمانی که کالری های شما برابر باشد، تفاوتی بین تعداد وعده های بیشتر و کمتر وجود ندارد. 

  • دوما، مانند تحقیقی  از محقق دیگری  "لیدی و همکارانش" که آن ها نیز نشان دادند که تعداد وعده های بیشتر احساس سیری را کاهش می دهد و این بخاطر کاهش 9% درصدی پپتید PYY می تواند باشد که باعث احساس سیری می شود.

 

 

مطالعه:

تاثیر تعداد وعده ی غذایی بر کاهش وزن

 

محققان دیگری به نام "باخمن و رینور" تحقیق ارزشمند و بلند مدتی انجام دادند. آنها به بررسی تاثیر تعداد وعده های غذایی زیاد در مقایسه با 3 وعده ی غذایی بر کاهش چربی و مقدار عضلات به مدت 6 پرداختند.

 

در این تحقیق افراد به دو گروه تقسیم شدند:

 

  • گروه اول در روز 3 وعده غذا میخورد
  • گروه دوم تقریبا هر دو الی سه ساعت غذا میخورد

 

نتایج نشان داد که تعداد وعده های کم و زیاد، تا وقتی کالری دریافتی یکسان باشد؛ تاثیری بر کاهش وزن و چربی ندارد. نتیجه ی جالب دیگر این تحقیق این بود که گروهی که تعداد وعده ی غذایی بیشتری دریافت می کرد بر خلاف تحقیق قبلی، احساس سیری بیشتری داشت؛ که همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم نشان می دهد تعداد وعده ی غذایی در افراد مختلف به ترجیحات آن ها بستگی دارد و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد.

 

 

 

 

مطالعه:

تاثیر تعداد وعده های غذایی بر پارامترهای سلامتی

 

در این تحقیق محققان 12 مرد را به دو گروه تقسیم کردند و به آنها یک میزان غذا را با تعداد وعده های متفاوت دادند

 

  • گروه اول: 3 وعده غذایی در روز دریافت می کردند
  • کروه دوم: 6 وعده ی غذایی در روز دریافت می کردند

 

نتایج نشان داد که هیچ تفاوتی در سوزاندن چربی و کربوهیدرات بین دو گروه وجود نداشت. همچنین در گروه تعداد وعده ی کم فراز و فرود قند خون انسولین بیشتر بود اما افزایش کل قند خون کمتر بود که همانطور که دیدیم این افزایش و کاهش قند خون تاثیری بر کاهش چربی و چربی سوزی نداشت.

که عملا تعداد وعده های غذایی تاثیر چندانی بر قند خون ندارد هر چند تعداد وعده های کمتر می تواند بهتر باشد.(برخی مطالعات خلاف این موضوع را نیز نشان داده اند)

 

 

نتجه گیری نهایی:

چند وعده غذا در روز بخوریم؟

 

 

در مورد کاهش یا افزایش متابولیسم باید بگوییم که تعداد وعده های غذایی تاثیری بر کاهش یا افزایش آن ندارد.

در کاهش یا افزایش وزن(چربی) نیز تعداد و عده های غذایی تاثیری بر کاهش یا افزایش آن ندارد

در رابطه با میزان اشتها و گرسنگی برخی مطالعات، تعداد کمتر را بهتر دانستند و برخی مطالعات وعده های بیشتر را، که بهترین نتیجه گیری از مجموع تحقیقات این است که این موضوع در هر فرد متفاوت است یعنی ممکن است یکی با تعداد وعده های کمتر و اندازه ی بزرگتر، بهتر بتواند اشتهایش را کنترل کنید یکی برعکس

در رابطه با پارامترهای متابولیک و سلامتی نیز، مطالعات کمی ضد و نقیض هستند اما تعداد وعده های کمتر می تواند مفید تر باشد هر چند این بالا و پایین ها در کوتاه مدت هستند و شما باید برای بهبود شرایط سلامتی خود، بلند مدت نگاه کنید.

 

 

منبع:به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند