20 فروردین 1402

تفاوت مکمل پروتئین با مکمل کربوهیدرات قبل تمرین در کاهش وزن و متابولیسم چیست؟

تفاوت مکمل پروتئین با مکمل کربوهیدرات قبل تمرین در کاهش وزن و متابولیسم چیست؟

سلام خدمت تیم خوبتون یه سوالی داشتم میخواستم بدونم آیا مصرف مکمل پروتئین یا مکمل کربوهیدراتی تفاوتی در سوخت و ساز یا به قول شما متابولیسم ایجاد می‌کند؟ آیا برای تغییر سرعت متابولیسم فرقی دارد که شیک پروتئینی بخوریم یا شیک کربوهیدرات؟


پاسخ مربی سایت :
0

بله، به‌ طرز جالبی بین این دو تفاوت وجود دارد و شیک یا مکمل پروتئینی قبل ‌از تمرین باعث افزایش کالری مصرفی یا سرعت متابولیسم درحال استراحت شده که این افزایش کالری مصرفی می‌تواند در بلند مدت باعث کاهش وزن و لاغری شود.

 

 

مطالعه:

تاثیر مکمل پروتئین قبل تمرین بر کالری سوزی

 

در این مطالعه محققان اثر دو شیک قبل تمرین را در دو حالت با هم مقایسه کردند:

 

  • یکبار به افراد شیک پروتئین وی (حاوی ۱۸ گرم پروتئین، ۲ گرم کربوهیدرات، ۱.۵ گرم چربی) دادند

  •  بار دیگر یک شیک کربوهیدراتی(۱ گرم پروتئین،۱۹ گرم کربوهیدرات و ۱ گرم چربی) دادند

 

پس از هر بار تست به مدت سه روز کالری مصرفی اندازه گیری شد و نکته ی دیگر این بود که میزان کالری موجود در هر دو شیک ۹۰ کالری و برابر بود. پس ‌از انجام تمرین پژوهشگران مصرف غذا و فعالیت ورزشی را به ‌طور کامل کنترل کردند.

 

نتایج بعد از اندازه‌گیری نرخ متابولیک در حال استراحت نشان داد که شیک پروتئینی متابولیسم درحال استراحت را ۵% افزایش می‌دهد که در بلند مدت عددی بسیار قابل‌توجه و مهم است.

 

به این صورت که در هر آزمایشی که کربوهیدرات دریافت کردند کالری مصرفی 22.6 گرم بر کیلوگرم بود و در آزمایشی که پروتئین دریافت کردند کالری مصرفی 23.9 گرم بر کیلوگرم بود؛ یعنی برای فردی که 90 کیلوگرم است اختلاف این دو 117 کالری می شود که عدد قابل توجه و بزرگی است.

 

اگر فقط سه روز در هفته تمرینات بدنسازی انجام دهید اختلاف آن طی 3 روز حدود 350 کالری می شود و می تواند در سال به راحتی 1.5 کیلوگرم بیشتر از حالت عادی شما را لاغر کند که وقتی با استراتژی ها و روش های دیگر ترکیب شود که قبلا توضیح دادیم بسیار ارزشمند تر می شود.

 

با وجود اینکه نیاز است تا این تحقیق در شرایط دیگر نیز تکرار شود تا بتوان نتیجه‌گیری قطعی کرد ولی محققان به‌ خوبی و با دقت بالا تحقیق را کنترل کردند تا در نتایج اشتباهی پیش نیاید. با همه ی این ها، این مطالعه برای قطعی تر شدن نیاز به تکرار دارد. مشکل دیگر این تحقیق این است که گروه کربوهیدرات قبل از شیک هیچ پروتئینی دریافت نکردند و احتمالا این موضوع نتایج را تغییر می دهد.

 

همچنین در راستای نتایج این مطالعه باید بگوییم که مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد پروتئین باعث کاهش چربی بیشتر می‌شود که این مطالعه بیان می‌کند دلیل کاهش چربی بیشتر می‌تواند بالا رفتن سرعت متابولیسم باشد (یکی از دلایل) که در ادامه بررسی می کنیم

 

 

چگونه پروتئین می تواند باعث لاغری و کاهش وزن بیشتر شود؟

 

گفتیم که پروتئین قبل تمرینات بدنسازی می تواند متابولیسم را افزایش دهد و از این طریق در کاهش وزن کمک میکتد، اما چگونه متابولیسم را افزایش می دهد؟

 

افزایش متابولیسم در روزهای بعد از پروتئین و تمرینات بدنسازی احتمالاً به دلیل افزایش سنتز یا ساخت پروتئین در عضلات (فرایندی که منجر به افزایش عضلات ما میشود) است.

 

سنتز پروتئین فرآیندی است که در آن بدن شما پروتئین جدید تولید می کند. این فرآیند انرژی می سوزاند. هنگامی که شما تمرینات وزنه انجام می دهید و سنتز پروتئین را افزایش می دهید با دریافت پروتئین که نیاز یا مواد لازم برای ساخت پروتئین در عضله است  باعث می شوید سنتز پروتئین در عضله یا رشد عضلانی به حداکثر برسد.

 

بدن شما پروتئینی را که می خورید می گیرد و از آن برای ریکاوری پس از جلسه تمرین و ساخت عضله جدید استفاده می کند. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که اگر قبل از جلسه تمرین با وزنه پروتئین مصرف کنید، پاسخ سنتز پروتئین به یک جلسه تمرینی را افزایش خواهید داد و همانطور که دیدید این افزایش سنتز منجر به افزایش متابولیسم به میزان قابل توجهی شد.

 

 

 

 

نتیجه گیری نهایی:

آیا پروتئین قبل تمرین کالری سوزی را افزایش می دهد؟

 

 

هم بله هم خیر، یک مطالعه نشان داد که با دریافت پروتئین قبل تمرین باعث میشود طی 48 ساعت به طور قابل توجهی افزایش سوزاندن کالری داشته باشید؛ اما اولا این تحقیق نیاز به تکرار دارد و دوما این نتیجه در زمان ناشتا تمرین کردن بیشترین اثر را می تواند داشته باشد.

 

 

 

منبع:به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند