05 خرداد 1402

تاثیر تغیر جهت انگشتان پا در حرکت ساق پا

تاثیر تغیر جهت انگشتان پا در حرکت ساق پا
سلام خدمت فیت و تن عزیز شما که همه موضوعات رو با تحقیقات بررسی می کنید آیا تحقیقی وجود داره که نشون بده تغییر جهت انگشت پا، رشد قسمت های مختلف رو تحریک می کنه یا خیر؟

پاسخ مربی سایت :
0

بله، برخلاف خیلی از مواردی که در باشگاه‌های بدنسازی رایج است و مطالعات علمی نشان داده که اشتباه یا بی تاثیر است، در مورد جهت قرارگیری انگشتان پا، یک مطالعه علمی نشان داده است که تأثیرگذار است.

وقتی شما انگشتان پایتان را به سمت داخل قرار می‌دهید بیشتر قسمت بیرونی عضله­ ی ساق پا (قسمت دوقلو) تحریک می‌شود، وقتی به سمت بیرون قرار می‌دهید بیشتر قسمت داخلی عضلات ساق پا (دوقلو) تحریک می‌شود و هنگامی‌که مستقیم قرار می‌گیرند هر دو طرف به یک میزان تحریک می‌شود. حال بیایید مطالعه را به ‌صورت عمیق‌تر و دقیق‌تر پله به پله بررسی کنیم و با هم نتیجه‌گیری کنیم.

 

مطالعه:

رشد متفاوت عضلات ساق پا

 

 این مطالعه که بر روی ۲۲ مرد جوان به مدت ۹ هفته انجام شد هر پای شرکت‌کنندگان به یکی از ۳ روش زیر اختصاص داد شد:

 

  1. پاها رو به جلو
  2.  پاها به سمت داخل
  3. پاها به سمت بیرون

 

 یعنی هر فرد با هر پایش یکی از ۳ طریق بالا را به مدت ۹ هفته انجام می‌داد به ‌عنوان مثال اگر با پای راست به سمت داخل تمرین می‌کرد با پای چپ به سمت بیرون تمرین می‌کرد، این کار باعث می‌شود هر فرد با خودش مقایسه شود به‌ جای اینکه دو فرد متفاوت با هم مقایسه شوند چرا که اینگونه ژنتیک هر شخص بر مطالعه تأثیر نمی‌گذارد. آنها هفته‌ای ۱۲ ست (۳ جلسه ­ی ۴ ستی) حرکت ساق پا را انجام دادند.

 

 

 نتایج چگونه بود؟

 

 بیایید تا نتایج را از روی شکل و نمودار توضیح دهیم، به عکس زیر نگاه کنید:

 

 

 

 وقتی پا به سمت بیرون است میانگین رشد قسمت داخلی عضله دوقلو حدوداً ۱۰ درصد است درحالی‌که سربیرونی یا جانبی حدوداً ۵ درصد رشد داشته که نشان می‌دهد اگر پا به سمت بیرون باشد قسمت داخلی عضله­ ی ساق پا (قسمت دوقلوها) تقریباً دو برابر رشد بیشتری می‌کند. همچنین وقتی پا به سمت داخل باشد میانگین رشد قسمت داخلی حدوداً ۴ درصد است در حالی ‌که قسمت بیرونی و جانبی حدوداً  ۸-۹ درصد رشد می‌کند که می‌توان گفت برعکس حالت قبلی این ‌بار سر داخلی حدوداً ۲ برابر رشد می‌کند .

 

üیک نکته‌ی دیگری هم در این مطالعه نهفته است که هدف مطالعه نبوده اما گفتن آن خالی از لطف نیست، وقتی به میانگین رشد عضلات ساق پا در افراد طی ۹ هفته نگاه می‌کنیم می‌بینیم به‌ طور میانگین ۶.۵ درصد رشد داشتند که تقریباً با میزان رشد سایر عضلات در مطالعات دیگر برابر است که معنایش این است این فرضیه که عضلات ساق پا خیلی سخت‌تر و کم‌تر رشد می‌کند چندان درست نیست البته باید این را هم در نظر گرفت که شرکت‌کنندگان سابقه تمرینی بالایی نداشتند اگر باسابقه‌تر بودند رشد کمتری هم داشتند.

 

منابع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است.  

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند