20 فروردین 1402

تفاوت رژیم کتوژنیک با کم کالری در چربی سوزی

تفاوت رژیم کتوژنیک با کم کالری در چربی سوزی
سلام من میخوام لاغر کنم و دنبال یه روش خوب برای لاغری هستم و نمیدونم کدوم روش بهترین روشه ممکن برای لاغریه حالا سوالی که ذهنمو درگیر کرده اینه که آیا رژیم های که کربوهیدارت کمی میخوان مثل کتوژنیک باعث چربی سوزی میشود یا رژیم هایی که کالری زیاد دریافت میکنند ؟

پاسخ مربی سایت :
0

 خیر، وقتی کالری در دو حالت برابر باشد، رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کتوژنیک هیچ برتری برای کاهش وزن و چربی به نسبت رژیم‌هایی با کربوهیدرات بالاتر ندارد.

برخی افراد تصورات عجیب و غیر علمی در مورد کتوژنیک دارند، با وجود اینکه ما بار ها و بار ها در مورد کتوژنیک صحبت کردیم اما باز بررسی تحقیقات متفاوت دانشمندان می تواند مفید باشد پس بیایید در ادامه بررسی کنیم.

 

مطالعه:

آیا رژیم کتوژنیک در کاهش وزن و چربی و عوامل سلامتی بهتر از رژیم های دیگر است؟

 

در این تحقیق، محققان، 20 مرد بزرگسال را که مبتلا به چاقی بودند به دو گروه تقسیم کردند:

 

  • گروه اول: رژیم کتوژنیک با کربوهیدرات 5 درصد و چربی 60 درصد
  • گروه دوم: رژیم غیر کتوژنیک با کربوهیدرات 40 درصد و چربی 30 درصد

 

در هر دو گروه کالری افراد 1500 بود و پروتئین هم با اختلاف اندکی برابر بود و محققان به طور سخت گیرانه ای غذای افراد را کنترل کردند.

 

نتایج تحقیق نشان داد که گروه کتوژنیک کمی وزن بیشتری از دست داد(اختلاف یک کیلوگرمی)؛ صبر کنید اما به نسبت به گروه غیر کتوژنیک چربی کمتری نیز از دست داد( اختلاف دو کیلوگرمی)؛ یعنی بیشتر وزنی که گروه کتوژنیک از دست داد از توده ی بدون چربی مانند گلیکوژن بود که از دست دادن توده ی بدون چربی حین کاهش وزن به هیچ وجه مطلوب ما نیست.

 

 در نهایت، هیچ "مزیت متابولیک" افسانه ای در گروه کتو مشاهده نشد، زیرا هیچ تفاوتی در اثرات مصرف انرژی در حالت استراحت رژیم غذایی یا ضریب تنفسی وجود نداشت.  یعنی رژیم کتوژنیک باعث افزایش متابولیسم نشد که در بین طرفداران آن بسیار رایج است.

 

 

 

 

توصیه میزان کربوهیدرات و کالری در رژیم کاهش وزن

 

به طور خیلی ساده شده، اگر قصد کاهش وزن داشتید، سعی کنید کالری دریافتی خود را حدود ۵۰۰ کالری کاهش دهید و پروتئین مصرفی خود را حفظ کنید (۱.۷ تا ۲ .۲ گرم بر کیلوگرم) ، حال میزان کربوهیدرات دریافتی اهمیتی در کاهش وزن شما ندارد، کالری باقی‌مانده بعد از کم کردن از پروتئین فرقی نمی‌کند از چربی باشد یا کربوهیدرات هر دو به یک میزان باعث کاهش وزن می‌شوند. 

 

برای درک بهتر فرض کنید شما ۹۰ کیلوگرم هستید برای ثابت ماندن وزن باید ۲۵۰۰ کالری دریافت کنید، حال برای کاهش وزن ۵۰۰ کالری، کاهش میدهید و به ۲۰۰۰ کالری روزانه میرسانید، از این میزان ۲ گرم بر کیلوگرم پروتئین دریافت می کنید که با احتساب وزنتان میشود ۱۸۰ گرم پروتئین و ۷۲۰ کالری; حال از  ۱۲۸۰ کالری باقی مانده، هر میزان کربوهیدرات یا چربی دریافت کنید تاثیری در کاهش وزن شما ندارد; خواه همش از چربی باشد خواه همش از کربوهیدرات

 

 به ‌طورکلی اگر فکر می‌کنید رژیم کم کربوهیدرات مثل کتوژنیک را بیشتر دوست دارید و بهتر می‌توانید به آن پایبند باشید با فرض اینکه «کسری کالری» و  «پروتئین کافی» دریافت می‌کنید رژیم کم­ کربوهیدرات برای شما رژیم مناسب‌تری است

 

و برعکس حالت قبلی نیز درست است اگر فکر می‌کنید کربوهیدرات‌ها را دوست دارید و بهتر می‌توانید به رژیم با کربوهیدرات بالا پایبند باشید با فرض اینکه «کسری کالری» دارید و «پروتئین کافی» دریافت می‌کنید رژیم با کربوهیدرات بالا برای شما مناسب‌تر است. 

 

 

منبع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند