03 خرداد 1402

آیا رژیم کتوژنیک باعث افزایش سیری و کاهش گرسنگی می‌شود؟

آیا رژیم کتوژنیک باعث افزایش سیری و کاهش گرسنگی می‌شود؟
درود سوالی که دارم اینه آیا اینکه کتوژنیک باعث سیری بیشتر می شود درسته؟ یا این هم یک گفته ی اینستاگرامی و شبکه ی مجازیه؟

پاسخ مربی سایت :
0

 بله، طبق یک متاآنالیز که ما برای پاسخ به این سوال آن را بررسی می‌کنیم نشان داده شد رژیم کتوژنیک باعث افزایش سیری و کاهش اشتها می‌شود و نکته مهم و قابل ‌توجه اینجاست که افراد در شرایط کسری کالری (یعنی کالری کمتر از کالری نگهداری وزن) که در آن فرد دائماً احساس گرسنگی پیدا می‌کند ایجاد شد یعنی نه‌ تنها فرد گرسنه‌تر نشد بلکه سیری افزایش نیز پیدا کرد.

 

متاآنالیز:

تاثیر رژیم کتوژنیک بر سیری و اشتها

 

این متاآنالیز (متاآنالیزها مطالعاتی هستند که به بررسی تعداد زیادی تحقیق در یک زمینه میپردازند و به یک نتیجه‌گیری کمی و عددی می‌رسند و اغلب از اعتبار بسیار بالایی برخوردارند) که ۲۶ مطالعه را شامل می‌شد اثر ۲ رژیم 

 

  1. بسیار کم کالری (VLCD)
  2. کتوژنیک

 

را بر سیری و کاهش اشتها بررسی کرد.

 

 در مورد این دو، یک متاآنالیز جداگانه انجام شد که شامل ۹ مطالعه در مورد "VLCD" (کالری کمتر از ۸۰۰ درکل روز) و ۳ مطالعه کتوژنیک بود.

 

نتایج این متاآنالیز نشان می‌دهد:

 

 رژیم کتوژنیک ، گرسنگی را در شرایط کسری کالری(کالری که در آن وزن کم میکنید) بیشتر از کالری نگهداری (کالری که در آن نه وزن کم می‌کنید نه اضافه) کاهش می‌دهد همچنین این نتیجه در رژیم بسیار کم‌ کالری دیده شد، که دلیل این اتفاق احتمالاً به این دلیل است هم در شرایط کالری بسیار پایین و هم در شرایط کتوژنیک بدن شروع به تولید کتون­ها می‌کند و وارد حالت کتوسیس می‌شود که در آن گرسنگی کاهش و سیری افزایش پیدا می‌کند.

 

نکته ی دیگری که در رژیم کتوژنیک وجود دارد اغلب به دلیل افزایش مصرف محصولات حیوانی مانند گوشت، دریافت پروتئین خود به ‌خود افزایش پیدا می‌کند و از آنجا که پروتئین یک مزیت سیرکنندگی بسیار قوی دارد، ترکیب آن با حالت کتوسیس می‌تواند شما را بسیار سیرتر نگه دارد پس اگر رژیم کتوژنیک دارید از دریافت پروتئین بالا غافل نشوید چرا که علاوه ‌بر مزیت‌های فوق‌العاده دیگری که می‌توان بدست آورید با افزایش سیری می‌توانید کالری دریافتی خود را کاهش دهید و کاهش وزن و چربی بیشتری را تجربه کنید

 

نکته ­ی دیگری که می‌توان از این تحقیق برداشت کرد شما این مزیت کاهش سیری را در حالت روزه‌داری نیز تجربه خواهید کرد و مجدد دلیل این سیری، حالت کتوسیس است.

 

و نهایتاً نکته‌ی آخر، هیچ مزیت بیشتری، جدا از کسری کالری، برای رژیم‌های کتوژنیک، روزه‌داری و… وجود ندارد یعنی تنها دلیلی که باعث می‌شود شما در کتوژنیک وزن کم کنید دریافت کالری کمتر از کالری نگهداری است یعنی همان کسری کالری را اگر در هر رژیم ایجاد کنید به یک اندازه وزن کم خواهید کرد؛ پس اگر به رژیم کتوژنیک علاقه دارید می‌توانید آن را دنبال کنید و اگر به رژیم کتوژنیک علاقه ندارید با هر رژیم دیگری می‌توانید به همان اندازه کاهش وزن داشته باشید و با دریافت پروتئین بالا به مزیت کنترل اشتها تا میزان زیادی دست پیدا کنید.

 

منابع:  به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند