27 اردیبهشت 1402

آیا فستینگ هورمون رشد را زیاد می‌کند؟

آیا فستینگ هورمون رشد را زیاد می‌کند؟
سلام خدمت شما آیا این درسته که هورمون رشد طی روزه داری ندین برابر افزایش پیدا میکند و اگر اینگونه باشد میتوان برای رشد عضلات از روزه داری استفاده کرد؟

پاسخ مربی سایت :
-1

بله روزه هورمون رشد را زیاد می‌کند، ولی روزه‌داری آنابولیک نیست یا به عبارت دیگر باعث رشد عضلات نمی‌شود.

سوال این است، آیا روزه داری هورمون رشد (Growth Hormone) را افزایش می‌دهد؟ بله هورمون رشد در زمان روزه‌داری با هدف استفاده از ذخایر چربی افزایش می‌یابد تا با سوزاندن چربی­ها، انرژی لازم برای بدن را فراهم کند چون مصرف غذا از بین ‌رفته است.

سوال دیگر این است که آیا هورمون رشد آنابولیک (به‌ طور خاص آنابولیک یعنی بزرگ‌تر شدن عضلات) است؟ بله به‌ طور غیرمستقیم در حالت تغذیه، هورمون رشد آنابولیک است، اما یعنی چی غیرمستقیم؟ در حالتی که شما غذا مصرف می‌کنید (کالری کافی دریافت کرده‌اید) ، هورمون رشد اثر آنابولیکی یا تأثیر بر رشد عضلات دارد از طریق تولید هورمون به ‌شدت آنابولیک «IGF-1» که می‌توان گفت به طور غیر مستقیم آنابولیک است یا باعث رشد عضلات می‌شود یعنی اثری که هورمون رشد بر عضلات دارد بخاطر «IGF-1» است نه خود هورمون رشد

پرسشی که اکنون ایجاد می‌شود این است، اگر هورمون رشد باعث رشد عضلات می‌شود (آنابولیک) و روزه‌داری هورمون رشد را زیاد می‌کند آیا می‌توان گفت روزه‌داری باعث رشد عضلات می‌شود یا آن را تحریک می‌کند؟

خیر وقتی شما در حالت محدودیت کالری مثل روزه‌داری هستید باعث می‌شود افزایش هورمون رشد، تولید «IGF-1» را افزایش ندهد یعنی اثر آنابولیکی یا تحریک کننده رشد آن تا حدودی از بین برود.

حتی تحقیقی بر روی افراد با سابقه تمرینات با وزنه (توده عضلانی نسبتاً بالا) دیده شد که کسری یا محدودیت شدید کالری مانند حالت روزه داری باعث مقاومت آنابولیک شد (یعنی ساخت پروتئین در عضلات که باعث رشد می‌شود کاهش پیدا کرد) در واقع سطوح هورمون رشد بالا بود ولی IGF-1 سرکوب‌ شده بود.

تمام نکات و دلایل به‌ صورت علمی و دقیق و قابل فهم گفته شد ولی بیایید کمی هم از منطق استفاده کنیم: اگر شما در کسری کالری شدید باشید یعنی مانند روزه‌داری غذایی مصرف نکنید، زیر سازها برای ساخت عضله­ی جدید از کجا باید بیاید؟ از هوا؟ به ‌هر حال بتنی باید باشد تا دیواری ساخته شود با هوا که نمی‌شود

 یا از چربی ها میخواهید عضله بسازید؟ چربی را که نمی‌توان به پروتئین/ عضله تبدیل کرد؟ دیدید چقدر ساده است. اگر قصد ساخت عضله را دارید به مواد مغذی به‌ خصوص پروتئین نیاز دارید.

شاید سؤال دیگری نهایتاً برای شما پیش بیاید، اگر روزه‌ی متناوب بگیریم چی؟ یعنی طی یک بازه­ی چند ساعته غذا بخورم چه می‌شود؟ ساده است همان چیزی را که گفتیم درمورد همه شرایط پیاده کنید آیا کالری‌های مصرف ‌شده شما طی این دو ساعت بسیار کم است (کسری کالری) که مسیر تولید IGF-1 را مختل کند؟ اگر بله پس همان شرایط قبلی اعمال می‌شود حتی اگر کالری و پروتئین کافی دریافت کنید به دلیل اینکه در بازه ی زمانی زیادی(زمانهایی که روزه بودید) بدنتان فرصت ساخت عضله را از دست داده و می تواند رشد عضلات را در افراد متوسط و پیشرفته کاهش دهد.

منابع: PMID/32236752, PMID/24363451/,PMID/23392098

   

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند