03 خرداد 1402

آیا نوشیدنی‌های بدون کالری می‌تواند در کاهش وزن و لاغری کمک کنند؟

آیا نوشیدنی‌های بدون کالری می‌تواند در کاهش وزن و لاغری کمک کنند؟
خسته نباشید آیا می توان برای کنترل هوس به شیرینی از شیرین کننده های مصنوعی در رژیم استفاده کرد؟

پاسخ مربی سایت :
0

بله، برخلاف تصور رایج و غلط، طبق یک مطالعه علمی بزرگ این نوشیدنی‌ها توانستند هم باعث کاهش وزن بیشتر شوند و هم نگهداری آن 

 

مطالعه:

تاثیر شیرین کننده های مصنوعی بر لاغری و کاهش وزن

 

این مطالعه بر روی ۳۰۳ فرد مبتلا به چاقی به مدت 1 ‌سال انجام شد که هم تعداد شرکت‌کنندگان و هم مدت مطالعه نسبتاً بالا بود و افراد طی این مدت ابتدا به مدت ۱۲ هفته تحت برنامه کاهش وزن قرار گرفتند و پس ‌از آن تا یک ‌سال وضعیت کنترل وزن‌ها بررسی شد. افراد به ۲ گروه تقسیم شدند:

 

  •  گروه اول ۷۱۰ میلی لیتر آب دریافت می‌کرد .
  •  گروه دوم ۷۱۰ میلی لیتر نوشیدنی بدون کالری یا همان شیرین کننده ی مصنوعی دریافت کردند.

 

 اما نتایج چگونه بود؟

فواید شیرین کننده های مصنوعی در کاهش وزن

 

قبل ‌از توزیع نتایج تفسیر مطالعه توصیه می‌کنیم نمودار زیر که کاهش و نگهداری وزن را در دو گروه نشان می‌دهد را مشاهده کنید:

 

 

 

 

  1.  همانطور ‌که در نمودار می‌بینید یافته ­ی اصلی این تحقیق این بود که گروهی که نوشیدنی بدون کالری مصرف میکرد به نسبت گروه آب به‌ طور قابل‌توجه کاهش وزن بیشتری هم در دوره ۱۲ هفته اول و هم‌ دوره ۶۰ هفته‌ای نگهداری بدن نشان داد. گروه نوشیدنی بدون کالری بعد از پایان 1 ‌سال میانگین ۵٫۰۱ کیلوگرم کاهش وزن بیشتری داشت.
  2. همچنین دور کمر هر دو گروه به ‌اندازه­ ی خوبی کاهش داشت ولی گروه نوشیدنی بدون کالری به‌ طور قابل‌توجهی کاهش بیشتری داشت (که به دلیل کاهش وزن بیشتر است)
  3. هر دو گروه به اندازه خوبی کاهش چربی خون داشتند اما گروه نوشیدنی بدون کالری کاهش قابل‌ توجه بیشتری در تری گلیسیرید خون داشت (که این نیز به دلیل کاهش وزن چربی بیشتر است)
  4. همچنین به‌ عنوان یک نتیجه جانبی مهم گروه آب گزارش کرد که گرسنگی آن‌ها بعد از هفته ۵۲ بسیار بیشتر از میزان پایه شده ‌است ولی گروه نوشیدنی‌های بدون کالری، افزایش گرسنگی را گزارش نکرد

 

به عنوان یک توضیح جانبی، ممکن است برخی از شما دچار سوءبرداشت شوید و تصور کنید نوشیدنی‌های بدون کالری (یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی) چون چربی سوزی را افزایش داده باعث شده آنها بیشتر وزن کم کنند؛ خیر، منظور این است که مصرف نوشیدنی‌های بدون قند (کالری) از طریق کنترل هوس، میل به غذا یا هرچیز دیگری باعث شده افراد بیشتر به رژیم خود پایبند بمانند و کالری کمتری دریافت کند و نهایتاً کاهش وزن بیشتری داشته باشند و هیچ اثر معجزه آسایی چربی سوزی وجود ندارد، فقط یک ابزار کمکی است تا شما سختی‌های رژیم را تحمل کنید و به موفقیت برسید.

 

به ‌عنوان نتیجه‌گیری نهایی، این مطالعه در کنار مطالعات علمی دیگر به‌ شدت این باور قدیمی و اشتباه که نوشیدنی‌های بدون کالری، می‌تواند باعث افزایش کالری دریافتی شود و در روند کاهش وزن اخلال ایجاد کند را به چالش می‌کشد و در واقع بیان می‌کند می‌تواند ابزار مناسبی برای رژیم داران باشد

 

 

منابع:  به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند