31 اردیبهشت 1402

آیا مصرف مکمل منیزیم می‌تواند بر بهبود گرفتگی عضلات یا در خواب مؤثر باشد؟

آیا مصرف مکمل منیزیم می‌تواند بر بهبود گرفتگی عضلات یا در خواب مؤثر باشد؟
خسته نباشید آیا منیزیوم میتونه از گرفتگی عضلات حین خواب جلوگیری کنه؟

پاسخ مربی سایت :
0

خیر، اکثر مطالعات (جز یکی) که فرم‌های مختلف منیزیوم ( مونو هیدرات سیترات و اکسید) را مورد بررسی و پژوهش قرار دادند، نتیجه‌گیری کردند که مصرف آن تأثیری بر گرفتگی عضلات ندارد.

اول بیایید مطالعه ی موافق را بررسی کنیم،

 

مطالعه:

تاثیر منیزیوم بر گرفتگی عضلات در خواب

 

این مطالعه که بر روی ۲۱۶ نفر انجام شد، محققان به مدت دو ماه افراد را به دو گروه تقسیم کردند و به یک گروه روزانه ۲۲۶ میلی گرم منیزیم مونوهیدرات داده می‌شد و به گروه دیگر ۲۲۶ میلی‌گرم دارونما، پس ‌از تمام آزمایش نتایج نشان داد گروه منیزیوم به نسبت گروه دارونما به اندازه‌ی قابل‌توجهی گرفتگی عضلات پا در شب و مدت زمان آن را کاهش دادند همچنین کیفیت خواب مشابه را نیز بهبود بخشید اما ۲ نکته مهم در مورد این تحقیق وجود دارد:

 

  1. در تضاد با تحقیقات دیگر است
  2. بودجه انجام این آزمایش توسط یک شرکت تولیدکننده منیزیوم مونو هیدرات داده ‌شده است

 

 

منیزیوم بر گرفتگی عضلات در خواب بی اثر است 

 

 در مطالعات دیگر که به مدت ۴ هفته انجام شد و از دوز بسیار بالاتر مطالعه قبلی استفاده کرد روزانه ۸۶۵ میلی گرم منیزیم مونوهیدرات توسط شرکت‌کنندگان مصرف شد که نتایج نشان داد هیچ اثر قابل ‌توجهی از مصرف منیزیوم بر گرفتگی شبانه وجود ندارد که بی‌اثری آن در دوز بسیار بالاتر نتایج مطالعه ­ی قبلی را بیشتر زیر سؤال می‌برد.

 

دو مطالعه دیگر که بر روی افراد مسن انجام شد و از منیزیوم سیترات استفاده کرد که به نسبت منیزیوم مونوهیدرات قابلیت جذب کمتری دارد نتایج هر دو مطالعه نشان داد مصرف منیزیوم بر گرفتگی‌های شبانه یا بی‌اثر است.

 

حال بیایید به سراغ یک مرور سیستماتیک برویم (مطالعاتی هستند که با بررسی تعداد زیادی آزمایش در یک زمینه به یک نتیجه‌گیری می‌رسند) که به بررسی ۱۱ مطالعه می‌پردازند و نتیجه‌گیری می‌کنند:

 

«بعید است که مکمل منیزیم در افراد مسن‌تر که گرفتگی عضلات اسکلتی را تجربه می‌کنند باعث پیشگیری شود اما در مورد گرفتگی‌های مرتبط با بارداری تحقیقات کمی متناقض است و تحقیقات بیشتری نیاز است»

 

نهایتاً به‌ عنوان نتیجه‌گیری باید بگوییم احتمالاً مکمل منیزیم بر گرفتگی عضلات شبانه تأثیر بسزایی نداشته باشد اما از آنجا که بسیاری از افراد با کمبود آن مواجه هستند (۳۰-۱۰ درصد) مصرف آن در این افراد می‌تواند مفید باشد.

 

 

برخی سوالات جانبی در همین رابطه:

 

چه میزان منیزیوم افراد مختلف باید دریافت کنند؟

 

مصرف توصیه شده برای منیزیم برای مردان 420 میلی گرم در روز و برای زنان غیرباردار 320 میلی گرم در روز است. 

بارداری می تواند نیازهای دریافتی منیزیم را افزایش دهد.

حد بالایی ایمن برای دریافت مکمل منیزیم 350 میلی گرم در روز علاوه بر منیزیم مصرفی از منابع غذایی طبیعی. است.

 

نشانه های کمبود منیزیوم چیست؟

 

علائم اولیه کمبود منیزیم عبارتند از تهوع، استفراغ، ضعف، خستگی و از دست دادن اشتها.

کمبودهای جدی تر می توانند باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن، نوسانات خلقی، گرفتگی عضلات و آریتمی قلبی شوند. 

 

منابع غذایی خوب منیزیوم چیست؟

 

منابع خوب منیزیم شامل سبزیجات برگ سبز مانند شاتوت و اسفناج، ریواس، بامیه، محصولات سویا، محصولات غلات کامل و بسیاری از آجیل ها و دانه ها است.

 

 

منابع:  به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند