03 اردیبهشت 1402

آیا مصرف پروتئین کازئین قبل ‌از خواب باعث رشد عضلات می شود؟

آیا مصرف پروتئین کازئین قبل ‌از خواب باعث رشد عضلات می شود؟
سلام من پودر مکمل کازئین گرفتم شنیدم باید قبل خواب مصرف کرد میخواستم بدونم آیا مصرف پروتئین کازئین فقط باید آخر شب باشه؟

پاسخ مربی سایت :
0

خیر، در مصرف پروتئین قبل ‌از خواب برتری وجود ندارد در صورتی‌ که در طول روز پروتئین کافی دریافت کنید، همچنین اگر برتری خیلی اندک و ناچیز هم باشد اینکه نوع پروتئین هم مهم باشد (مثلاً کازئین بجای وی) کاملاً اشتباه است.

پروتئین کازئین چیست؟

 این پروتئین اصلی موجود در شیر است که وی یک پروتئین دیگر شیر است کازئین یک پروتئین دیر یا کند هضم است چرا که به دلیل اسیدی بودن محیط معده و لخته شدن کازئین هضم آن کند می‌شود؛ به‌ همین خاطر کازئین باعث افزایش اسید آمینه‌ها (واحدها تشکیل ‌دهنده پروتئین که بعد از هضم پروتئین مجدد به این واحدها تجزیه می‌شوند) به ‌صورت پایدارتر و نسبتاً کمتر می‌شود

ایده­ی مطرح ‌شده این است از آنجا که شما در شب ۸ ساعت می‌خوابید این پروتئین دیر هضم مکملی عالی برای آزادسازی آمینواسیدها در بدن شماست تا در این بازه­ی خواب، از رشد عضلاتتان حمایت کند.

مطالعه‌ای هم در این مورد وجود دارد که نتایج آن ایده‌ی مطرح‌شده را تأیید می‌کند (قسمت منابع) اما این مطالعه اشتباهاتی دارد. در این تحقیق افراد به ۲ گروه تقسیم شدند و به مدت ۱۲ هفته ۱ گروه، ۲۷ گرم کازئین دریافت کرد و گروه دیگر دارونما، بعد از اتمام آزمایش و نتیجه‌گیری، دیده شد که گروهی که شب قبل خواب کازئین مصرف می‌کرد توده‌ی عضلانی بیشتری به دست آورده و باعث شد نتیجه‌گیری شود که کازئین قبل ‌از خواب باعث رشد عضلانی می‌شود.

اما نکاتی در مطالعه گفته‌ شده وجود دارد که در نظر گرفته نشده:

گروه دارو نما قبل ‌از تحقیق و حین تحقیق روزانه 1.3 گرم بر کیلوگرم پروتئین به ‌صورت روزانه مصرف می‌کرد اما گروه دیگر در طول مطالعه پروتئین خود را از 1.3 گرم بر کیلو گرم بر 1.6گرم بر کیلوگرم رساند.

حال سوال این است، آیا آن‌ها به‌ خاطر مصرف کازئین قبل ‌از خواب عضله بیشتری به دست آوردند یا به‌ خاطر افزایش پروتئین مصرفی ؟

پاسخ این سؤال را به ‌طور دقیق نمی‌دانیم اما می‌دانیم که مصرف 1.6گرم بر کیلوگرم پروتئین در روز مقداری است که رشد عضلات را ماکزیمم می‌کند درحالی‌که گروه دارونما 1.3 گرم بر کیلوگرم مصرف می‌کرد یعنی یک فرد ۸۰ کیلوگرمی ۱۰۴ پروتئین دریافت می‌کرد در حالی‌ که یک فرد با وزن مشابه در گروه دیگر ۱28 گرم پروتئین دریافت میکرد

همانطور که قبلاً بارها تأکید کردیم در مصرف پروتئین اولویت و اهمیت اصلی، مقدار مصرف است سپس تقسیم‌بندی و نهایتاً با تأثیر اندکی زمان‌بندی.

پس طبق گفته‌ها اگر نیاز پروتئینی شما مثلا 160 گرم در روز است آن را به ۴ وعده تقسیم کنید:

۴۰ گرم صبحانه،40 گرم بعد از تمرین یا ناهار، ۴۰ گرم شام، ۴۰ گرم قبل ‌از خواب این حداکثر کاری است که می‌توانید انجام دهید و اینکه حتماً پروتئین قبل ‌از خواب کازئین باشد کاملاً اشتباه است و بعید است مزیتی داشته باشد.

منابع: PMID/25926415/, PMID/28515842/

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند