30 اردیبهشت 1402

آیا لاغر کردن شکم و پهلو با تمرینات بدنسازی و شکم ممکن است؟

آیا لاغر کردن شکم و پهلو با تمرینات بدنسازی و شکم ممکن است؟
با عرض سلام و خسته نباشید من چربی های شکم و پهلوم خیلی زیاد شده، میخواستم بدونم با اجرای حرکات شکم و پهلو میتونم آبشون کنم؟ ممنون از سایت بی نظیرتون

پاسخ مربی سایت :
0

خیر، مطالعات زیادی وجود دارند که به بررسی این فرضیه پرداخته­ اند اما تحقیقات و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که چربی سوزی نقطه‌ای اتفاق نمی‌افتد و در صورت کاهش وزن بدن این چربی ها از تمام نقاط بدن کم خواهد شد و نمی‌توان سهم یک ناحیه را بیشتر کرد.

 

 

آیا تمرین دادن یک بخش باعث آب شدن چربی های آن ناحیه می شود؟

 

برخی ­ها  نیز به ‌صورت تئوری این فرض را مطرح می‌کنند از آنجا که «تجزیه چربی‌ها» (لیپولیز) با افزایش جریان خون به ‌ویژه هنگام افزایش برخی هورمون‌ها مانند اپی‌نفرین افزایش می‌یابد پس در هنگام فعالیت عضله­ ی یک ناحیه، تجزیه چربی نیز در آن ناحیه باید افزایش پیدا کند آیا این فرضیه می‌تواند درست باشد؟ جواب خیر است ولی بیایید ببینیم اصلاً فرضیه معقول است؟ بعد برویم تحقیقات علمی را بررسی کنیم. 

 

از آنجا ک کاهش چربی‌های بدن شامل دو مرحله است:

  • مرحله اول تجزیه و جدا کردن چربی ها از سلول چربی است (لیپولیز) و
  • در مرحله ی دوم این چربی‌های جدا شده در صورت کسری کالری باید برای انرژی سوزانده شوند

 

فرض کنیم که یک سری ورزش‌ها باعث می‌شوند چربی­های اطراف آن ناحیه بیشتر تجزیه شود به‌ عنوان مثال چربی اطراف شکم به دلیل تمرینات شکم، حال اگر غذا بخوریم چرا باید اسیدهای چرب جدا شده به همان ناحیه برگردند؟ یا به ‌نحوی دیگر ما می‌توانیم با جدا کردن این چربی‌ها از طریق تمرینات اطراف یک ناحیه آن‌ها را مجدد به ناحیه‌ای دیگر انتقال دهیم؟ این تصور بسیار بعید است که حتی به‌ صورت دستی قابل ‌اجرا باشد.

یعنی فرض کنید ما عضله ی جلو بازو را تمرین می دهیم و چربی های آن ناحیه را جدا می کنیم ، وقتی جدا شدن، قبل اینکه بسوزند، شروع به خوردن مقدار زیادی کالری کنیم، چه اتفاقی برای این چربی های جدا شده میفتد؟ باید دوباره ذخیره سازی شود، مثلا امکان دارد این چربی های جدا شده این بار در پا یا شکم ذخیره شوند؟ حتی قبل از بررسی تحقیق هم خنده دار است

 

 بیایید نتیجه تحقیقات مستقیم را بررسی کنیم:

 

تاثیر تمرینات شکم بر آب شدن چربی های آن

 

یک تحقیقی در سال 1984به‌ خوبی انجام‌ شده اثر یک برنامه تمرین ۵ روز در هفته را بر چربی­ های شکم بررسی می‌کنند. آن‌ها یک تمرین ۱۰ ست ۷ تکراری با ۱۰ ثانیه استراحت شکم را شروع می‌کند که به ‌مرور به ۱۴ ست و  ۲۴ تکرار می‌رسند پس ‌از اتمام تحقیق آن‌ها چربی‌های ۳ ناحیه‌ی شکم، باسن و زیر کتف را در قبل و بعد از تمرینات مقایسه می‌کنند که نتایج نشان می‌دهد تفاوتی بین قطر و میزان چربی در نواحی مختلف تفاوتی با یکدیگر نداشتند.

 

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۱ به مدت ۵ هفته انجام شد افراد ۷ تمرین را ۲ ست و هر ست را ۱۰ تکرار برای شکم به مدت ۵ روز در هفته انجام دادند و پس ‌از اتمام آزمایش نتایج نشان داد: برنامه تمرینی شکم، تأثیری بر چربی شکم نسبت گروه دیگر که تمرینات شکم انجام نمی‌داد، نداشت.

 

 

دیدیم که اگر پروتکل تمرین یک ناحیه بر چربی‌های آن ناحیه از طریق تحریک لیپولیز مؤثر بود باید تفاوتی در چربی‌های شکم دیده می‌شد اما اینکه تفاوتی در قطر سلول چربی در بین 3 ناحیه وجود ندارد نشان می‌دهد که چربی سوزی نقطه ­ای توسط تمرینات ورزشی رخ نخواهد داد و این اثر بر چربی‌های کل بدن است.

 

 

 

منابع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند