31 اردیبهشت 1402

آیا ورزش میتونه از افت انرژی مصرفی روزانه ی ما و احساس بی حالی و بی فعالیتی بعد از کاهش وزن جلوگیری کند؟

آیا ورزش میتونه از افت انرژی مصرفی روزانه ی ما و احساس بی حالی و بی فعالیتی بعد از کاهش وزن جلوگیری کند؟
درود من احساس میکنم بعد از کاهش وزن فعالیت هام خیلی کمتر میشه و این کاهش فعالیت باعث راحت تر چاق شدنم میشه، آیا این موضوع درسته؟ و اینکه میشه با ورزش از آن جلوگیری کرد؟

پاسخ مربی سایت :
0

بله یک مرور سیستماتیک نشان داد اولا ورزش و رژیم غذایی تأثیر زیادی بر کالری سوزانده شده در فعالیت‌های خودآگاه و ناخودآگاه ما دارد و همچنین ورزش از افت فعالیت های غیر ورزشی ما جلوگیری میکند که بر اهمیت ورزش در مسیر کاهش وزن اشاره میکند.

 

اول بیایید بررسی کنیم در طول روز انرژی مصرفی ما مصرف چه چیزهایی می‌شود: کل انرژی مصرفی روزانه (TDEE) ما به دو قسمت تقسیم می‌شود:

 

 

  1. مصرف انرژی در حال استراحت (REE) که به آن نرخ متابولیک درحال استراحت یا (RMR) نیز می‌گویند که با وجود تفاوت‌ها متابولیسم پایه (BMR) نیز نامیده می‌شود
  2.  مصرف انرژی غیر استراحت (NREE):
     که می‌تواند به دو قسمت
    (الف) این گرمازایی فعالیت ورزشی (
    EAT
     ب) گرمازایی فعالیت غیرورزشی (NEAT) تقسیم شود

 

 

 

 

همانطور که در جدول بالا می‌بینید بزرگترین قسمت مصرف کالری ما به (BMR) یا متابولیک در حال استراحت مربوط می‌شود و متغیر ترین آن (NEAT) است.

 

(NEAT) یا گرمازایی فعالیت غیرورزشی چیست؟

 

تمام فعالیت‌هایی که ما در طول روز انجام می‌دهیم در این قسمت محسوب می‌شود هم خودآگاه و هم ناخودآگاه، فعالیت‌های خودآگاه مثل، تایپ کردن، محبت کردن، تکان خوردن و… را شامل می‌شود و فعالیت خودآگاه تمام حرکات راه رفتن ایستادن و یا هر فعالیت خودآگاه دیگر را شامل می‌شود. دلیل دامنه تغییر آن در افراد مختلف این است که هر کس ممکن است شغل متفاوتی داشته باشد و کالری متفاوتی بسوزاند مثلاً یک فرد پشت میزنشین به نسبت یک کارگر که دائماً فعال است بسیار فعالیت کمتری دارد و کالری سوزانده شده توسط فعالیت هایش هم کمتر است

 

اما سوال دیگر این است:

آیا ورزش و تغذیه بر فعالیت‌های غیرورزشی ما نیز تأثیر می‌گذارد؟

 

یک مرور سیستماتیک (این مطالعات به بررسی تعداد زیادی مطالعه در یک زمینه می‌پردازند و نهایتاً به یک نتیجه‌گیری نهایی می‌رسند) که محققان ۳۶ تحقیق و ۱۵۶۱ فرد را بررسی می‌کنند و نتایج زیر را بدست می آورند:

 

  1. افرادی که فقط رژیم غذایی داشتند،
    که در ۶۳ درصد آن‌ها کاهش کالری سوزانده شده فعالیت غیرورزشی دیده شد (
    NEAT)
  2. افرادی که رژیم و ورزش همزمان داشتند،
    که در ۲۷ درصد آن‌ها کاهش کالری سوزانده شده فعالیت غیرورزشی دیده شد 
  3. افرادی که فقط تمرین ورزشی داشتند،
    که در ۲۳ درصد آن‌ها کاهش کالری سوزانده شده فعالیت غیرورزشی دیده شد.
  4. وقتی افراد کاهش وزن بالایی داشتند
    (۱۰ کیلو) کالری سوزانده شده فعالیت غیرورزشی آن‌ها (NEAT) افت پیدا کرد درحالی‌که افرادی که کاهش وزن کمتر داشتند (۵ کیلو) کاهش (NEAT) دیده نشد.

 

نتیجه ی این تحقیق این است که کاهش کالری مصرفی از فعالیت های روزمره ی ما توسط بدن آنجام می شود اما ورزش از این کاهش کالری تا حد زیادی جلوگیری می کند پس اگر حین رژیم احساس می کنید که فعالیتتان  خود به خود کم شده، ورزش میتونه یک راه موثر باشه که علاوه بر مزایای بی شمار آن، از این طریق نیز به شما کمک می کند.

 

پس دیدیم وقتی شما قصد کاهش وزن و لاغری به روش‌های مختلف دارید (ورزش یا تغذیه) بدن سعی می‌کند از طریق کم کردن فعالیت‌های شما مثلاً کم کردن جنب ‌و جوش انرژی کم شده را تا حدودی جبران کند، دلیل این امر این است که بدن شما سعی در بقا و زنده نگه‌داشتن شما در شرایط سخت را دارد و  وقتی کالری کمتری به بدن می‌رسد منطقی است اما نکته­ ی مهم این است که ورزش باعث کم شدن این موضوع می‌شود.

 

 

منابع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند