30 اردیبهشت 1402

آیا بالا رفتن قند بعد از غذا بر میزان کاهش لاغری تأثیر دارد؟

آیا بالا رفتن قند بعد از غذا بر میزان کاهش لاغری تأثیر دارد؟
سلام توی اینستاگرام برخی متخصص های میگن اگر قصد کاهش وزن دارید نباید غذاهایی رو بخورید که باعث افزایش شدید قند خون شود، آیا این موضوع پشتوانه ی علمی دارد؟

پاسخ مربی سایت :
1

خیر، تمرکز بر پاسخ گلیسمی و یا میزان بالا رفتن گلوکز یا قند بعد از غذا، برای لاغری، کاهش وزن و اهداف سلامتی راهکاری اشتباه و بیهوده است که چندین تحقیق آن را نشان داده‌اند و یکی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم و بقیه را نیز در حد توزیع ارائه می‌کنیم

 

اول ببینیم 

شاخص گلیسمی و یا پاسخ گلوکز بعد از مصرف غذا چیست؟

 

شاخص گلیسمی یک سیستم رتبه‌بندی غذاها است که می‌گوید بعد از خوردن هر نوع کربوهیدرات با چه سرعتی باعث بالا رفتن گلوکز در خون می‌شود و غذاها را از ۱ تا ۱۰۰ رتبه‌بندی می‌کند. 

 

 برخی تصور می‌کنند پاسخ‌های متفاوت افراد به غذا در بالا رفتن گلوکز ممکن است که بر میزان لاغری و کاهش وزن تأثیر بگذارد یعنی اگر برای افراد چاق (پیش دیابتی) یا دیابتی که پاسخ گلایسمی بعد غذای بالایی دارند اگر رژیم شخصی شده با گلایسمی پایین بدهیم، بیشتر از رژیم‌های دیگر وزن کم خواهند کرد؛ اما باید ببینیم پژوهش‌های انجام‌ شده چه می‌گویند؟

 

 

مطالعه:

تاثیر رژیم با گلیسمی پایین و بالا بر کاهش وزن ولاغری

 

 در یک تحقیق که بر روی افراد دارای اضافه وزن و چاقی و مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع ۲ بودند طی ۶ ماه انجام شده،محققان  افراد را به دوگروه تقسیم کردند (۱۹۹ نفر) :

 

  1. گروه اول رژیم غذایی استاندارد با چربی پایین کمتر از ۲۵ درصد کالری کل (شاخص گلیسمی بالا)
  2. گروه دوم یک رژیم غذایی شخصی  و مبتنی بر میزان پاسخ گلایسمی بعد از غذا یا میزان بالا رفتن گلوکز بعد از غذا

 

بعد از پایان تحقیق نتایج نشان داد هر دو گروه به یک میزان وزن کم کردند، بدون تفاوت معنی داری بین دو گروه که نشان می‌دهد توجه به میزان بالا رفتن گلوکز بعد از غذا برای رسیدن به اهداف سلامتی و لاغری اشتباه است.

 

تحقیق هم مانند تمام تحقیقات دیگر برخی نقاط قوت و یک سری محدودیت‌ها داشت که به آن نمی‌پردازیم.

با وجود اینکه کاهش وزن تفاوت معنی ‌داری نداشت اما در گروه استاندارد کمی بیشتر بود (4.16 درمقابل 3.14 کیلوگرم) که ضربه‌ای محکم این فرضیه است که:« رژیم‌های غذایی مبتنی بر پاسخ گلوکز پس ‌از غذا کلید کاهش وزن و لاغری است»

 

 نکته‌ی جالب این است که افراد حاضر در این تحقیق افراد دیابتی و پیش دیابتی و چاق بودند که افزایش گلوکز آنها بعد از غذا بسیار بیشتر است و اگر این فرضیه درست بود این اشخاص از همه بیشتر مستعد ایجاد تأثیر بودند.

 

 

رژیم گلیسمی پایین و بالا تاثیری فایده ای بر کاهش وزن ندارند

 

همچنین این مطالعه نتایج مطالعات قبلی محققان دیگر را تأیید می‌کند

در مطالعه دیگری که اثر یک رژیم مدیترانه‌ای را با رژیم شخصی شده‌ی مبتنی بر پاسخ گلوکز بعد از غذا به کاهش وزن مقایسه می‌کرد، بعد از ۶ ماه نتایج نشان داد هیچ تفاوتی بین دو گروه در کاهش وزن وجود ندارد.

 

 پس به‌ عنوان نتیجه‌گیری نهایی برای رسیدن به اهداف سلامتی و کاهش وزن، تمرکز اصلی باید بر کسری کالری (کالری دریافتی کمتر از کالری نگهدارنده وزن) باشد و انتخاب غذاها باید براساس میل شخصی باشد تا پایبندی به رژیم که مهم‌ترین عامل لاغری است را حفظ کند. به ‌خاطر داشته باشید شما ابتدا باید پروتئین دریافتی خود را استاندارد کنید حال میزان کربوهیدرات و چربی دریافتی بستگی به میل شخصی دارد (یکی بیشتر، یکی کمتر یا هر دو به یک میزان… )

 

 

منابع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند