27 فروردین 1402

آیا کافئین (قهوه) باعث شکستن و تجزیه چربی‌ها می‌شود؟

آیا کافئین (قهوه) باعث شکستن و تجزیه چربی‌ها می‌شود؟
سلام میخواستن بدونم ایا قهوه باعث تجزیه چربی ها می شود و اصلا خاصیت چربی سوزی دارد یا خیر ؟یه سریا میگن داره یه سریا میگن نه

پاسخ مربی سایت :
0

بله کافئین باعث تجزیه چربی میشود اما آیا باعث لاغری میشود؟ لزوماً خیر

 برای درک سوال و پاسخ آن باید درباره اینکه «چربی چیست» بحث کنیم.

 بدن ما چربی­ها را به شکل «تری گلیسیرید» در سلولهای چربی به نام «آدیپوزیت» ذخیره میکند. تری گلیسیرید همانطور که از کلمه­ ی اول آن یعنی تری میتوان فهمید چیزی در رابطه با ۳ است یعنی ۳ اسید چرب که به یک گلیسرول متصل شده است برای پیدا کردن یک تصویر از «تری گلیسیرید» یک گولهی برفی را تصور کنید که اینگوله ی برفی گلیسیرول است و ۳ چوب داخل این گوله وارد شده است که این چوبها اسیدهای چرب هستند. 

 لیپولیز به معنی خارج کردن ۳ اسید چرب یا همان ۳ چوب از بدنه­ ی گلیسرول است که این همان فرآیند تجزیه یا شکست چربی هاست 

در تحقیق نشانداده شده است که کافئین باعث میشود سطح گلیسرول خون ۵-۱۰ برابر افزایش پیدا کند و سطح اسیدهای چرب نیز ۴۰-۶۰ درصد افزایش پیدا کند (بستگی به میزان کافئین مصرف شده دارد)

تا اینجا متوجه شدیم کافئین تجزیه چربی را افزایش میدهد اما این به معنی از دست دادن چربی و لاغری ما است؟ خیر، از دست دادن چربی و یا لاغر شدن ۲ مرحله دارد.

1- باید چربیها را از سلولهای چربی جدا کنید (کافئین این کار را به خوبی انجام میدهد)

2-  سپس باید این چربی­ها را برای انرژی مصرف کنید یا بسوزانید. برای سوزاندن چربیها باید در کالری منفی باشید (کسری کالری) یا ورزش کنید که هر دو در سوزاندن چربی­ها خوب عمل میکنند.

 به طورکلی کافئین یا قهوه راهی برای لاغری و چربی سوزی نیست شما برای لاغری باید به رژیم غذایی و ورزش تمرکز کنید که کافئین در این مسیر میتواند از طریق افزایش انرژی برای ورزش و کاهش اشتها به شما کمک کند.  نه اینکه به طور مستقیم چربیهای شما را سوزاند.

 منبع: (PMID/23333832/

  

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند