29 اردیبهشت 1402

الکل چگونه در خون اثر می‌کند؟

الکل چگونه در خون اثر می‌کند؟
سلام وقت بخیر سوالم اینه الکل چطوری وارد خون میشه و چطوری میشه کنترلش کرد؟

پاسخ مربی سایت :
0

الکل خون به ‌طور تصاعدی با افزایش الکل مصرفی افزایش پیدا می‌کند یعنی اگر شما 15 میلی لیتر الکل مصرف کنید به یک میزانی افزایش غلظت الکل در خون دارید حال اگر 30 میلی لیتر مصرف کنید غلظت آن در خون در تایم کمتری به ۲ برابر می‌رسد.

 

الکل یکی از پرمصرف‌ترین موارد مخدر دنیاست. برای همین سوالات زیادی در مورد آن وجود دارد.

 

 هر چه الکل بیشتری بنوشید مقدار بیشتری وارد خون می‌شود که اغلب افراد تصور می‌کنند  افزایش غلظت به‌ صورت خطی رخ می‌دهد یعنی اگر شما 15 میلی لیتر الکل مصرف کنید 1 واحد وارد خون می شود حال اگر یک 15 میلی لیتر دیگه مصرف کنید 2 واحد وارد خون نمیشود 3 واحد وارد خون می شود و اگر شات 15 میلی لیتری سوم را مصرف کنید 6 واحد وارد خونتان می شود.

 

در یک تحقیق که بر روی ۸ مرد انجام شد به بررسی این موضوع پرداخت، تمام شرکت‌کنندگان باید یا فاصله چند روز هر یک از دوزهای، ۱۵ میلی لیتر اتانول ۳۰، ۴۵ و ۶۰ را همراه با آب پرتقال مصرف می‌کردند.

 

بعد از هر بار مصرف از نوک انگشتان آن‌ها تا ۷ ساعت نمونه خون گرفته می‌شد تا غلظت الکل را بررسی کنند.

 

پس ‌از اتمام آزمایش نتایج بدین صورت بود که، با هر بار افزایش مصرف الکل اوج غلظت الکل خون نیز افزایش پیدا می‌کرد یعنی فردی با ۱۵ میل اتانول بعد از ۱۰ دقیقه غلظت الکل خونش به ۱.۸ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر می‌رسید اما وقتی دو تا 15 میل مصرف می‌کرد اوج غلظت الکل خون ۳.۶ میل نمی‌شد ( یعنی به‌ صورت خطی) ، ۴. میلی گرم بر میلی متر میلی‌لیتر می‌شد (تصاعدی)

 

 

 

 

همچنین با هربار بیشتر کردن مصرف الکل، مدت‌زمان ماندن الکل در خون نیز بیشتر می‌شد، ترکیب این دو تا باعث تصاعدی تر شدن غلظت الکل خون می‌شد.

 

دلیل این اتفاق این است که کبد الکل را با سرعت ثابتی از بدن دفع می‌کند وقتی شما یک دوز الکل مصرف می‌کنید کبد شروع به پاکسازی می‌کند و هنگامی‌که شما دوز دوم الکل را مصرف می‌کنید تمام الکل وارد خون شما می‌شود و برای مدت طولانی در خون شما باقی می‌ماند چرا که کبد از قبل مشغول و ظرفیتش پر شده.

 

بنابراین برای به حداقل رساندن اثر الکل یا مستی باید نوشیدنی خود را تا حد امکان آرام مصرف کنید و اگر با سرعت بالاتر مصرف کنید با الکل کمتر، مستی بیشتری خواهید داشت.

 

 

منبع:به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند