03 خرداد 1402

برای رشد عضلات باسن حرکت اسکات بهتر است یا هیپ تراست؟

برای رشد عضلات باسن حرکت اسکات بهتر است یا هیپ تراست؟
با تشکر از سایت بی نظیرتون من یک سوال داشتم در مورد حرکت اسکات و هیپ تراست که کدوم برای پرش و دوی سرعت مناسب تر است و به طور کلی چه تفاوتی بین این دو است؟

پاسخ مربی سایت :
0

 برای پاسخ به این سؤال ما به یک مطالعه بسیار خوب استناد می‌کنیم که این دو حرکت را با هم مقایسه کرده ‌است.

 

مطالعه:

تاثیر حرکت اسکات و هیپ تراست بر عضلات باسن

 

 این مطالعه به مدت ۶ هفته بر روی ۲۸ مرد جوان که بازیکن راگبی بودند انجام شد در این تحقیق افراد به دو گروه ۱۴ نفری تقسیم شدند:

 

  •  یک گروه هفته‌ای ۲ جلسه حرکت اسکات را انجام می‌داد (اسکات جلو)
  •  گروه دیگر هفته‌ای ۲ جلسه، هیپ تراست یا پل باسن را اجرا می‌کرد

 

بعد از اتمام ۶ هفته نتایج بررسی شد.  همانطور ‌که در جدول پایین می‌بینید نتایج بدین صورت بود:

 

  1. هیپ تراست، منجر به افزایش دوبرابری توده ی عضلانی در باسن به نسبت اسکات شد.
  2. اسکات جلو، منجر به بهبود بیشتر در پرش عمودی شد
  3. هیپ تراست منجر به افزایش پرش افقی شد
  4. هیپ تراست سرعت را بیشتر افزایش داد
  5.  همچنین مطابق انتظار، اسکات جلو، قدرت در اسکات (وزنه ­ی رکورد) را بیشتر افزایش داد و حرکت هیپ تراست قدرت حرکت خودش را بیشتر افزایش داد؛ یعنی گروهی که حرکت اسکات انجام میدادن هنگام انجام تست حرکت اسکات 12 درصد افزایش رکورد داشتند همان افراد وقتی تست هیپ تراست دادند 6 درصد افزایش داشتند. برای افراد گروه هیپ تراست نیز همین اتفاق در حرکت هیپ تراست رخ داد که معنایش این است شما اگر قصد انجام افزایش قدرت(نه عضله) در یک حرکت را دارید باید بیشتر تمرکزتان روی همان حرکت باشد.
  6.   نهایتاً به‌ طرز جالبی، حرکت هیپ تراست باعث افزایش قدرت ایزومتریک (یعنی ثابت) عضله ی وسط ران، بیشتر از حرکت اسکات شد 

 

 

برتری حرکت اسکات و هیپ تراست

 

  1.  اول اینکه، حرکت اسکات (یا اسکات جلو) در هر هدفی به ‌عنوان بهترین حرکت نیست اگر به ‌دنبال افزایش قدرت به ‌صورت عمودی، مانند پرش عمودی هستید، اسکات حرکت عالی است اما اسکات مانند حرکت هیپ تراست به ‌خوبی روی عضلات همسترینگ (پشت‌پا) کار نمی‌کند و نمی‌تواند به‌ خوبی اندازه هیپ تراست باسن را درگیر کند بنابراین نمی‌تواند یک تمرین عالی برای بهبود دوی سرعت که مانند حرکت هیپ تراست نیاز به نیروی افقی دارد (دانستن این نیروها مهم نیست)  خوب عمل کند .
  2. این مطالعه نشان داد که حرکت اسکات توانست قدرت یا رکورد در حرکت هیپ تراست را افزایش دهد و هیپ تراست نیز توانست قدرت را در حرکت اسکات بهبود بخشد (اما نه اندازه‌ی خود حرکت‌ها) که نشان می‌دهد در شرایط خاص مانند آسیب ‌دیدگی برای جلوگیری از افت در آن حرکت، میتوان از حرکت دیگری استفاده کرد به ‌عنوان مثال وقتی زانوی شما درد یا آسیب دیدگی دارد می‌تواند حرکت هیپ تراست استفاده کرد تا در زمان بهبود عملکرد افت پیدا نکند
  3. همچنین نتایج دیگری دارد که به دلیل کمی تخصصی‌تر بودن ما آن‌ها را بیان نمی‌کنیم.

 

منابع:  به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند