27 اردیبهشت 1402

برای وعده ی بعد از تمرین شیر مناسب‌تر است یا گوشت تا عضله سازی به حداکثر برسد؟

برای وعده ی بعد از تمرین شیر مناسب‌تر است یا گوشت تا عضله سازی به حداکثر برسد؟
با سلام و تشکر از سایت فوق العادتون برای اینکه بعد از تمرین بیشترین عضله سازی را داشته باشیم، بین شیر و گوشت کدام مناسب تر است؟

پاسخ مربی سایت :
0

اگر پروتئین دریافتی و کالری بین این دو یکسان باشد هیچ تفاوتی در مصرف شیر یا گوشت در سنتز پروتئین عضله وجود ندارد هر چند شیر طبق تحقیقی در ۲ ساعت اول سنتز یا ساخت پروتئین را بیشتر کرد اما در یک بازه­ی ۵ ساعته فرق بین این دو وجود نداشت.

در تحقیقی که بر روی مردان انجام شد آنها 8 ست عضلات پارا تمرین دادند و سپس آن‌ها به دو گروه تقسیم شدند و به یک گروه شیر و به گروه دیگر گوشت دادند که هر دو ۳۰ گرم پروتئین داشت اما شیر تقریباً ۸۰ کالری بیشتر داشت (شیر ۲۴۷ کالری، گوشت ۱۶۴ کالری). بعد از اندازه‌گیری نتایج به این صورت بود:

1- در دو ساعت اول در هر دو گروه سنتز یا ساخت پروتئین در عضله به‌ طور قابل ‌توجهی افزایش پیدا کرده بود. (توجه کنید که این سنتز یا ساخت پروتئین در عضله، باعث رشد عضلات می‌شود) اما شیر کمی سنتز را بیشتر کرده بود.

۲- وقتی طی ۵ ساعت سنتز پروتئین در عضلات اندازه‌گیری شد، بین شیر و گوشت تفاوتی وجود نداشت (یعنی درکل تفاوت بین این دو وجود ندارد)

بهترین کار اینه بجای یک بازه­ی دو ساعته بعد تمرین یک بازه­ی 5 ساعته را در نظر بگیریم چرا که در مجموع تفاوتی بین این دو وجود نداشت (با کمی اختلاف به نفع شیر که اهمیتی ندارد معنادار نیست)

نکته دیگر این است که شیر کالری بیشتری نسبت ‌به گوشت گاو داشت، از آنجا که سنتز یا ساخت پروتئین در عضلات وابسته به پروتئین و کالری دریافتی است معنایش این است احتمالاً اگر کالری دریافتی بین شیر و گوشت نیز مانند پروتئین یکسان بود همان اندک برتری هم وجود نداشت.

به ‌عنوان توصیه نهایی که بارها و بارها ذکر کردیم روی پروتئین دریافتی کل روز تمرکز کنید ( 1.6 -  ۲.2 گرم بر کیلوگرم)

سپس آن‌ها را طی 3 ‌تا ۵ وعده مصرف کنید (۴. تا ۵. گرم بر کیلوگرم در هر وعده)

 و نهایتاً پروتئین بعد از تمرین چندان اهمیتی ندارد ولی اگر یکی از وعده‌ها اطراف تمرین باشد بهتر است.

 

منبع: PMID/26354539

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند