29 اردیبهشت 1402

بهترین نوشیدنی برای آب‌رسانی به بدن چیست؟

بهترین نوشیدنی برای آب‌رسانی به بدن چیست؟
سلام روزتون بخیر بین نوشیدنی های پر مصرف کدام نوشیدنی بیشترین جذب آب را دارد؟ سپاس

پاسخ مربی سایت :
0

طبق تحقیقی در این زمینه بین اکثر نوشیدنی­های رایج مانند آب، چای، قهوه، آبمیوه و..... شیر بهترین نوشیدنی هیدراته کننده و آبرسان است و به‌ طورکلی نوشیدنی­های غنی از درشت مغذی­ ها و الکترولیت‌ ها باعث احتباس مایعات بیشتری در بدن می‌شود

 

تعادل آب بدن در یک روز عادی، نوسان می‌کند، اما به ‌طورکلی بعد از یک چرخه‌ی ۲۴ ساعت به نقطه­ ی اصلی بازمی‌گردد برای همین کمبود مایعات شدید برای جمعیت عموم، اتفاقی غیرمعمول است اما ممکن است به هر دلیلی برخی‌ها بخواهند آبرسانی بالایی داشته باشند و هیدراته بمانند و در شرایط خاص بخواهند هیدراته باشند و دفع آب کمتری داشته باشند. 

 

مصرف روزانه ­ی آب در ایالات ‌متحده توسط مؤسسه پزشکی ۳.۷ لیتر برای مردم و ۳ لیتر برای زنان توصیه ‌شده و در اروپا توسط سازمان ایمنی غذا 2.5 لیتر برای مردان و ۲ لیتر برای زنان تعریف‌ شده 

 

باید یک شاخصی باشد که با آن بتوان میزان هیدراسیون و آبرسانی هر نوشیدنی خاص را اندازه‌گیری کرد، در واقع شاخص هیدراتاسیون نوشیدنی (BHI) میزان ادرار دفع شده در یک دوره­ ی زمانی خاص نسبت ‌به آب را می‌گویند.

حال بیایید یک تحقیق را بررسی کنیم که کدام نوشیدنی ها آبرسانی را افزایش می دهند.

 

 

مطالعه:

بهترین نوشیدنی برای افزایش آب بدن

 

این مطالعه که بر روی ۷۲ مرد انجام شد اثر مصرف ۱۳ نوشیدنی و دفع آن‌ها طی ۴ ساعت نسبت به آب را مقایسه کرد و نتایج به این صورت بود:

 

  1. شیر بدون چربی (۱.۶)
  2. نوشیدنی هیدراته کننده (۱.۵)
  3. شیر پرچرب (۱.۴)
  4. آب پرتقال ( ۱.۳)
  5. نوشابه (1.2)

 

بقیه نوشیدنی ها در سطح آب و حدوداً ۱ بودند( نتایج در عکس زیر)

 

 

 

 

دلیل تفاوت در میزان هیدراتاسیون نوشیدنی‌های مختلف به مواد مغذی درون آن بستگی دارد: عوامل تأثیرگذار بر این امر: محتوای درشت مغذی، محتوای الکترولیت (سدیم و پتاسیم) و وجود عوامل ادرار آور (کافئین و الکل) مهم هستند در این مطالعه هم نوشیدنی‌های پرکالری و دارای سدیم و پتاسیم هیدراسیون بالاتری داشتند

 

حیف است اگر به سادگی از کنار موضوع بگذریم برای همین بیایید تا چند موضوع دیگر در همین راستا را بررسی کنیم.

 

 

اهمیت آبرسانی(هیدراتاسیون) در ورزش 

 

نحقیقات نشان داده است که حتی هیپوهیدراتاسیون خفیف (تقریبا ۱ درصد کاهش توده بدن به دلیل از دست دادن آب) حساسیت درد را در تست قرار گیری دست در آب سرد را افزایش می دهد؛ شاید بگویید این آزمون چندان برای ورزش معتبر نیست، درست است اما فقط این تحقیق نیست.

 

اهمیت آبرسانی در ورزش استقامتی و بدنسازی

 

تحقیقات دیگر گزارش کرده اند که ورزشکاران کم آب در مقایسه با ورزشکارانی که در طول یک مسابقه دوچرخه سواری استقامتی سنگین، قدرت ذهنی پایین تر و امتیاز بالاتری از خستگی و درد را گزارش کرده اند.

 

یک تحقیق روی زن ها نشان داد کم آبی خفیف بدن(حدود 9. درصد وزن بدن) حساسیت درد پس از ورزش را به طور میانگین ​​13٪ افزایش می دهد. هیپوهیدراتاسیون خفیف (حدود 9. درصد وزن بدن به دلیل از دست دادن آب) همچنین باعث افزایش ناخوشایند درد پس از ورزش به طور متوسط ​​12٪ شد، حتی نکته ی جالب این است مصرف آب لحظه ای نه تنها درد را کاهش نداد باعث افزایش موقت شدت و ناخوشایندی درد نیز شد.

 

در تحقیقی دیگر، هیپوهیدراتاسیون  (3.2٪ کاهش وزن) به طور قابل توجهی درک درد پس از تمرین کششی پا را افزایش می دهد و به طور قابل توجهی تکرارها را کاهش می دهد (حدود 28٪)

 

جمع بندی این موضوع این است که کم آبی می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت و عملکرد تمرینی شما داشته باشد و همچنین شاخص های ذهنی مانند خلق، خستگی، درد و شدت درک شده را بدتر کند و افزایش دهد؛ و همچنین از طرفی تخقیقاتی وجود دارند که نشان می دهند کم آبی بین ورزشکاران رایج است پس به طور ساده اگر می خواهید کیفیت تمرین خودتان را به حداکثر برسانید، باید به هیدراته بودن اهمیت دهید و خوشبختانه رسیدن به هیدراتاسیون کافی، چندان سخت و چالش بر انگیز نیست و این مقاله و مقاله ی دیگر ما در مورد آب بدن، به طور کامل نیاز و مسائل شما را پوشش میدهد

 

 

چه مقدار آب باید مصرف کنیم؟

 

به طور کلی،  دستور العمل مصرف مایعات مصرف مایعات  معمولاً 4 لیتر در روز برای مردان و 3 لیتر در روز برای زنان توصیه می شود. تفاوت بین زنان و مرداد تا حد زیادی به دلیل تفاوت در اندازه بدن و توده بدون چربی مربوط می شود.

 

نکته ی مهم دیگر این است که باید توجه کنید این مقادیر منعکس کننده کل مایعات مصرفی هستند. برای اکثر افرادی که رژیم های متعادل دارند، حدود 20٪ از کل مایعات دریافتی از غذا و 80٪ باقی مانده از نوشیدنی ها تامین می شود.

 

توصیه ی نهایی ما این است حتما مقاله ی دیگر ما را نیز که مثل همیشه از تحقیقات علمی است مطالعه کنید تا به تمام پرسش هایتان راجع به میزان آب مصرفی و چگونگی مصرف آن، پاسخ داده شود.

 

منبع:  به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی ها علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند