31 اردیبهشت 1402

تأثیر الکل بر ریکاوری ورزش چگونه است؟ آیا مصرف الکل ریکاوری را مختل می‌کند؟

تأثیر الکل بر ریکاوری ورزش چگونه است؟ آیا مصرف الکل ریکاوری را مختل می‌کند؟
سلام آیا الکل بعد از ورزش ریکاوری بعد تمرین را کلا از بین میبرد؟

پاسخ مربی سایت :
0

ü خیر، طبق یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز، مصرف الکل در حدود متوسط تأثیری بر عواملی که با آن میزان ریکاوری را بررسی می‌کنند (در ادامه نام می‌بریم) تأثیر بسزایی نداشت. و این احتمالاً خلاف چیزی است که همه­ی ما انتظار داشتیم ولی با وجود ضعف‌ها و محدودیت‌ها احتمالاً درست است.

ü اول ببینیم متاآنالیز چیست؟

 متاآنالیزها به زبان ساده مطالعاتی هستند که با بررسی تعداد زیادی آزمایش در یک زمینه­ی خاص به جمع‌بندی می‌رسند و از اعتبار بالایی برخوردارند این متاآنالیز که در مورد تأثیر مصرف الکل ریکاوری بود به بررسی ۱۲ تحقیق پرداخت

ü از سال 2016، مصرف الکل به ‌عنوان هفتمین عامل مرگ ‌و میر و خطر ناتوانی در سنین بالا عنوان شده با این ‌وجود مصرف الکل در بین ورزشکاران بسیار رایج است به ‌عنوان مثال در یک تحقیق نشان داده ‌شده ۹۶ درصد ورزشکاران ایرلندی جز کسانی بودند که الکل مصرف می‌کردند.

ü قبل ‌از اینکه به سراغ تحلیل و توضیحات بیشتر برویم باید درمورد محدودیت‌های این متاآنالیز یک سری توضیحات بدهیم تا خطر به ‌اشتباه افتادن کمتر بشود، با وجود اینکه متاآنالیزها از اعتبار و درجه اعتماد بالایی برخوردارند ولی همچنان محدودیت‌هایی دارند که این متاآنالیز هم استثنا نیست:

1-    اول اینکه در مورد تأثیر الکل بر ریکاوری پس ‌از تمرین با وزنه (بدنسازی) شواهد و تحقیقات زیادی در دسترس نبود (نیست) بنابراین بررسی حاضر را نمی­توان قطعی و جامع دانست

2-    آزمایش‌هایی که مورد بررسی قرار گرفت اغلب تعداد افراد کم تشکیل شده بودند (۹-۱۸ نفر) برای همین نمی‌توان آن‌ را به همه تعمیم داد.

ü یافته‌ی جالب این مقاله این بود که مصرف الکل بر "پارامترهای ریکاوری" (نشانه‌هایی که با آن سطح ریکاوری را می‌سنجند) یعنی: آسیب عضلانی، کراتین کیناز، سیتوکین­ها و کلوسیت­ها و در همچنین پارامترهای عملکردی مثل قدرت عضلانی و استقامت عضلات تأثیر بسزایی نداشت.

ü نکته قابل‌توجه دیگر این است که دلیل این عدم تأثیر می‌تواند به دلیل مصرف میزان متوسط الکل باشد و شاید اگر زیاد مصرف شود تأثیر شدیدتر شود برای درک بهتر بیایید تا با اعداد توضیح دهیم، در این متاآنالیز میانگین میزان مصرف ۶ . گرم تا ۱.۵ گرم بر کیلوگرم بود یعنی یک فرد ۷۰ کیلویی گرمی، ۴۲ تا ۱۰۵ گرم الکل مصرف می‌کرد یعنی از یک نوشیدنی با ۴۵ درصد الکل می‌تواند ۹۳ ‌تا ۲۳۳ گرم مصرف کنید یا از یک نوشیدنی ۱۰ درصد الکل می‌تواند ۴۲۰ تا ۱۰۵۰ گرم مصرف کند تا ریکاوری او خیلی تحت تأثیر قرار نگیرد (فقط ریکاوری)

ü در مورد سنتز و یا ساخت پروتئین در عضلات پس ‌از تمرین (عاملی که باعث رشد عضلات می‌شود) . الکل سنتز را براساس میزان مصرف کاهش داد یعنی هرچه مصرف بیشتر، سنتز کمتر (از طریق مسیرهای شیمیایی که کمی تخصصی هستند)

ü همچنین سطح تستوسترون را در ۱۲ و ۲۱ ساعت پس ‌از مصرف کاهش داد (شاید ‌زمان بیشتری سطح تستوسترون را کاهش دهد ولی اندازه‌گیری نشده) که از طرفی سطح کورتیزول را ۱۲-۲۴ ساعت پس ‌از ورزش بالا می‌برد (هورمون استرس) که نشان‌ داده ‌شده سطح تجزیه عضلات را بالا می‌برد

ü پس به‌ عنوان نتیجه‌گیری: سطوح متوسط مصرف الکل احتمالاً بر ریکاوری پس ‌از تمرین مقاومتی تأثیری ندارد ولی بر عوامل رشد عضلات و هورمون‌ها تأثیرگذارست و میزان رشد را کاهش می‌دهد.

 

 

منابع: PMID: 33467356

PMID: 30146330 //  PMID: 30273100  //  PMID: 34699001  //  PMID: 19622552  //  PMID: 22254055  //  PMID: 22254055  //  PMID: 34284350  //  PMID: 24748461  // 

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند