02 اردیبهشت 1402

خوردن غذاهای با فرآوری بالا، چه مقدار کالری دریافتی فرد را افزایش می‌دهد؟

خوردن غذاهای با فرآوری بالا، چه مقدار کالری دریافتی فرد را افزایش می‌دهد؟
سلام، می خواستم بدونم آیا خوردن غذاهای فرآوری شده دریافت کالری را افزایش می دهد و باعث چاقی می شود؟

پاسخ مربی سایت :
1

در تحقیق نشان داده شد خوردن غذاهایی با فرآوری بالا به طور میانگین کالری دریافتی را ۵۰۰ کالری افزایش میدهد این میزان افزایش کالری هم در بلند مدت و هم در کوتاهمدت میتواند وزن را به مقدار زیادی افزایش دهد.

بیایید با یک مقدمه در مورد غذاهای فرآوری شده برویم این تحقیق را نیز در فیت و تن بررسی کنیم:

 

غذاهای فرآوری شده چیست؟

 

غذای فرآوزی شده بر عکس تصور عموم، به هر غذایی که از حالت اولیه ی خود خارج شده باشد گفته می شود؛ به عنوان مثال خرد کردن سیب زمینی خود یک فراوری است، پختن آن فراوری دیگری است، اضافه کردن نمک و روغن فرآوری دیگری است.

 

شستن، حرارت دادن، پاستوریزه کردن، منجمد کردن، خشک کردن، مخلوط کردن و... همه ی این موارد منجر می شود غذاها فرآوری شوند؛ پس همانطور که می بینید غذای فرآوری شده لزوما بد نیستن و تقریبا بالای 98 درصد غذاهایی که ما در روز میخوریم تا حدوددی فرآوری شده اند فقط میزان آن فرق می کند.

 

فرآوری غذا زمانی مشکل ساز و جنجال برانگیز می شود که به آن مقدار زیادی، روغن، شکر، نمک و به طور کلی کالری اضافه می شود؛ مانند فست فودها، شیرینی ها، نوشابه ها، بیسکوییت ها و کیک های صنعتی و...

 

انواع غذاهای فرآوری شده:

 

سازمان ملل متحد یک مقیاس گروه بندی مواد غذایی به نام طبقه بندی مواد غذایی NOVA دارد. غذا را به چهار گروه تقسیم می کند:

 

  • گروه اول: غذاهای فرآوری نشده یا کمتر فرآوری شده این گروه شامل غذاهایی مانند زغال اخته تازه، آجیل بو داده، سبزیجات خرد شده یا سایر غذاهایی است که تغییرات جزئی دارند. این غذاها برای سهولت در دسترسی به آن ها به این صورت تهیه می شوند.

  • گروه دوم: غذاهای آشپزی فرآوری شده. این گروه حاوی مقادیری کره، روغن، شکر یا نمک است. آنها غذاهایی هستند که از طبیعت می آیند اما اندکی تغییر کرده اند، که ممکن است فشرده، تصفیه شده، آسیاب شده یا خشک شده باشند تا استفاده از آنها در غذاها را برای شما آسان تر کنند.

  • گروه سوم: غذاهای فرآوری شده. اینها شامل ماهی کنسرو شده، میوه‌ها در شربت، سبزیجات بطری‌شده، پنیر، نان تازه، یا سایر گزینه‌هایی است که با نمک، روغن، شکر، یا چیزهای دیگر از گروه یک یا دو ساخته شده‌اند.

  • گروه چهار: غذاها و نوشیدنی فوق فرآوری شده. این گروه حاوی غذاهایی است که معمولاً نتیجه فرآیندهای تولید فشرده هستند؛ که شامل قند، روغن، چربی و نمک است. اما آنها همچنین می توانند دارای مواد دیگری مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا که در محصولات شیرین صنعتی به شدت پراستفاده است، باشند

 

 

تحقیق:

آیا غذاهای فرآوری شده (فست فود) باعث چاقی می شود؟

 

در این تحقیق، دانشمندان، مردان و زنان را به مدت ۱ ماه به طور کامل در یک کلینیک تغذیه قرار دادند. شرکتکنندگان ۲ هفته غذا با فرآوری بالا مصرف کردند و ۲ هفته غذا با فرآوری پایین.

 

  • به عنوان یک نمونه از غذا فوق فرآوری شده در وعده ی صبحانه،: باقلوا با پنیر خامهای و بیکن بوقلمون

  •  به عنوان یک نمونه از غذای فراوری نشده: صبحانه، جوی دوسر، جوز، گردو و شیر. 

 

دو نکته کلیدی در غذاها  وجود داشت تا نتایج تحت تاثیر قرار تگیرد:

  1. وعده غذایی در دو حالت یک میزان چربی پروتئین و کربوهیدرات داشت.

  2. شرکتکنندگان برای اینکه شرایط با دنیای واقعی معادل بشود میتوانستند هر میزان که میخواهند غذا بخورند.

 سوال این بود اگر آیا اگر شرکتکنندگان غذای با فرآوری بالا مصرف کنند، کالری دریافتی آنها افزایش پیدا میکند؟ پاسخ این سوال مثبت بود و نتایج نشان داد شرکتکنندگان به طور میانگین ۵۰۰ کالری بیشتر مصرف کردند.

 

در طی ۲ هفته این ۵۰۰ کالری باعث شد در زمان غذاهای فوق فرآوری شده، یک کیلوگرم وزن اضافه کنند و از طرفی در زمان غذاهای کم فرآوری شده یک کیلوگرم وزن کاهش دادند، یعنی تفاوت آن ۲ کیلوگرم در طی ۲ هفته بود; چون نه تنها یک کیلو وزن اضافه نکردند یک کیلو هم وزن کم کردند. (نتایج را در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید)

 

 

 

بیایید تا ابعاد دیگر غذا های فرآوری شده را نیز بررسی کنیم:

 

تاثیر غذاهای فرآوری شده (فست فود) بر گرسنگی و اشتها

 

 

نتایج تحقیات نشان داده که هورمون گرلین ، که مربوط به میزان گرسنگی است و افزایش آن منجر به گرسنگی شدید تر می شود در زمان خوردن غذاهای فرآوری شده بیشتر است، یعنی شما با خوردن غذاهای فرآوزی شده گرسنگی بیشتری نسبت به زمانی که غذاهای غیر فرآوری شده می خورید خواهید داشت.

 

همچنین تحقیقات مغزی نشان داده اند که غذاها فرآوری شده سیستم پاداش مغزی را بیشتر فعال می کند، یعنی اینکه خوردن آن ها لذت بخش تر است و می تواند منجر به پر خوری شود.

 

 

 

 

آیا نمی توانیم در رژیم غذاهای فراوری شده (فست فود) بخوریم؟

 

همانطور که در قبلا بارها و بارها در فیت و تن تاکید کردیم و در این تحقیق که بررسی کردیم، دیده شد، دلیل کاهش وزن تعادل کالری است، و اگر شما کالری کمتری از کالری سوزانده شده مصرف کنید قطعا لاغر خواهید شد و هر کس غیر این را بگوید، قطعا بی سواد است.

 

پس طبق گفته ی بالا، پاسخ به سوال معلوم شد، اگر شما در روز با کنترل کالری، غذاهای فرآوری شده بخورید همچنان با همان سرعت قبلی می توانید کاهش وزن داشته باشید و این مانع آن نخواهد شد.

 

اما اکیدا توصیه می کنیم که از زیاده روی در خوردن فست فود ها و غذاهای با فرآوری بسیار بالا، اجتناب کنید، چرا که همانطور که بررسی کردیم غذاهای فرآوری شده به دلیل طعم لذت بخشی که دارند و کالری بالایی که در هر گرم آن وجود دارد به شدت مستعد پرخوری است و به راحتی باعث می شود شما بیش از حد از آن مصرف کنید

همچنین همانطور که دیدیم غذاهای فرآوری شده باعث کاهش هورمون های سیری می شود و این یعنی بعد از خوردن آن ها با سرعت بیشتری گرسنه خواهید شد و مجدد باید غذا بخورید که این خوردن غذای بیشتر خود می تواند منجر به چافی شود.

 

 

خلاصه و نتیجه گیری کاربردی :

آیا غذاهای فرآوری شده (فست فود) چاق کننده هستند؟

 

  1. غذهای فرآوری شده مانند فست فود ها وشیرینی و انواع دیگر آن می توانند باعث دریافت کالری بیشتر(500 کالری) شوند

  2. غذاهای فرآوری شده منجر به سیری کمتر و گرسنگی بیشتری در طول رژیم می شود که این کنترل و حفظ رژیمتان را سخت تر می کند.
  3. غذاهای فرآوری شده، لزوما چاق کننده نیستند و تا زمانی که از محدوده ی کالری شما فراتر نروند منجر به افزایش وزن و چاقی نخواند شد.
  4. سعی کنید غذاهای کم فرآوری شده همراه با پروتئین بالا مصرف کنید درحالیکه اگر مایل بودید ۲۰-۱۰ درصد کالری دریافتی خود را از غذاهایی با فرآوری بالاتر دریافت کنید.

 

 

منبع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

   

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند