27 اردیبهشت 1402

چطور با خوردن صبحانه کالری کل روزانه را کاهش دهیم؟

چطور با خوردن صبحانه کالری کل روزانه را کاهش دهیم؟
سلام خدمت اساتید فیت و تن من به خوردن صبحانه خیلی علااقه دارم میخواستم بدونم چه غذایی میتونه در کاهش کالری من موثر باشه؟

پاسخ مربی سایت :
0

همانطور که قبلاً در مقاله­ی صبحانه گفتیم برخلاف باور رایج مصرف صبحانه نه‌ تنها کالری دریافتی را کاهش نمی‌دهد بلکه با ایجاد کردن مازاد کالری می‌تواند باعث چاقی و افزایش وزن شود، اما اگر به خوردن صبحانه علاقه دارید یا به هر دلیل دیگری می‌خواهید صبحانه میل کنید و همچنان اشتها و کالری دریافتی کل روز را کاهش دهید در تحقیق نشان ‌داده‌ شده که مصرف تخم‌مرغ در وعده­ی صبحانه باعث کاهش کالری دریافتی به ‌طور میانگین ۱۱۰ کالری در وعده­ی بعدی شد توجه کنید که این کاهش کالری به‌ طور ناخودآگاه و از روی سیری رخ داد.

در این تحقیق، محققان افراد را به دو گروه تقسیم کردند:

 به یک گروه تخم‌مرغ دادند و به گروه دیگر نان شیرینی ،که کالری دریافتی هر دو گروه یکسان بود،

 گروه تخم‌مرغ ۳ عدد تخم‌مرغ با 1.5 قطعه نان تست مصرف کردند (۴۰۰ کالری)

 و گروه نان و شیرینی: ۱ عدد نان شیرینی نصف قاشق پنیر خامه­ای و مقداری ماست (۴۰۰ کالری)

 وقتی شرکت‌کنندگان صبحانه را میل کردند ۳ ساعت بعد به آن‌ها ناهاری یکسان شامل نان سفید، بوقلمون، پنیر آمریکایی، مایونز کم‌چرب و سیب داده شد.

به آن گفته شد هرچقدر که میل دارند مصرف کنند تا سیر بشوند که بعد از بررسی نشان داده شد گروهی که صبحانه نان شیرینی مصرف کرده بود ۶۵۵ کالری دریافت کرد و گروه تخم‌مرغ ۵۴۵ کالری که یعنی ۱۱۰ کالری کمتر

حتی وقتی به شرکت‌کنندگان گفته شد غذا خورده شده‌ی خود را طی ۲۴ ساعت اعلام کنید گروه تخم‌مرغ در کل روز نیز کالری کمتری دریافت کرده بود(حدود 400 کالری کمتر) که این اتفاق اگر در بلند مدت تکرار شود به دلیل کم کردن کالری روزانه میتواند در کاهش وزن شما کمک کننده باشد.

 درسته که این عدد به دلیل خود گزارشی افراد زیاد دقیق و معتبر نیست اما قابل ‌توجه است حتی اگر مصرف تخم‌مرغ در صبحانه باعث کاهش ۲۵۰ کالری در روز به نسبت صبحانه‌ی با فرآوری بالا و پروتئین کم شود یعنی در بلندمدت می‌تواند به ‌شدت روی وزن شما تأثیرگذار باشد.

یکی از نکات مهم در رژیم غذایی و به ‌طورکلی کنترل وزن، «سیر بودن» است اگر فرض کنیم شما از روی گرسنگی غذا می‌خورید پس مصرف غذاهایی که ما را بیشتر سیر می‌کند می‌تواند در بلند مدت ما را به رژیم پایبند کند و همچنین به‌ طور ناخود آگاه وزن ما را ثابت یا کاهش دهد تحقیقات به ‌طور مکرر نشان داده تخم‌مرغ اثر سیر کنندگی بالایی دارد.

البته فراموش نکنید موضوع لاغری فقط و فقط کالری است اگر تخم مرغ در شما به هر دلیلی منجر به کاهش کالری روزانه نشود پس نمیتواند به کاهش وزن شما کمک کند که اگر در طول روز هم غذاهای با کیفیت بخورید بعید است که در مقایسه با غذاهای کم پروتئین و یا با فرآوری با هیچ اثری نداشته باشد.

 

منبع:PMID/22948783

   

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند