31 اردیبهشت 1402

تفاوت بین رژیم پر کربوهیدرات در قندخون، کلسترول با کتوژنیک چیست؟

تفاوت بین رژیم پر کربوهیدرات در قندخون، کلسترول با کتوژنیک چیست؟
سلام می خواستم بدونم بین رژیم پرکربوهیدرات یا به طور کلی کربوهیدرات نسبتا بالا و رژیم کتوژنیک، چه تفاوتی در کنترل قندخون و کلسترول و... در افراد دیابتی و چاق وجود دارد؟

پاسخ مربی سایت :
0

خیر، طبق یک متاآنالیز با وجود تأثیرگذاری رژیم کتوژنیک بر افراد دیابتی و برتری‌هایی در برخی زمینه‌ها، اما می‌توان گفت تا وقتی به‌ طور پیشرونده به کاهش وزن و توده چربی ادامه می‌دهید تفاوتی بین رژیم کتوژنیک و رژیم توصیه شده برای دیابت که دارای سطوح بالای کربوهیدرات است وجود ندارد.(البته این رژیم توصیه شده برای دیابت، در گذشته پر کربوهیدرات بود)

قبل از ادامه و بررسی بیشتر، باید بگوییم ما یک مقاله ی کامل و جداگانه در این رابطه داریم که توصیه می کنیم آن را نیز مطالعه کنید.

 

متاآنالیز:

تاثیر رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک بر قند خون ، کلسترول و چربی

 

این متاآنالیز که ( متاآنالیزها مطالعاتی هستند که به بررسی تعداد زیادی تحقیق در یک زمینه می‌پردازند تا در آن زمینه به یک نتیجه واحد برسند) که در آن محققان 8 آزمایش کنترل ‌شده با مجموعه ۶۴۸ فرد دارای دیابت نوع ۲ را بررسی کردند نهایتاً به نتیجه می‌رسند که :

 

 «به ‌نظر می‌رسد رژیم‌های غذایی بسیار کم کربوهیدرات مانند کتوژنیک قند خون را کنترل می‌کنند و وزن بدن را تا ۶ ماه در افراد مبتلا به چاقی و دیابت کاهش می‌دهد همچنین تغییرات مفید در چربی خون و کلسترول خوب (HDL) ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند داروهای ضد دیابت را کاهش دهد اما همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر است»

 

حال که نتیجه‌گیری مقاله گفته ‌شده را خواندیم بیایید نکات به ‌دست‌ آمده از این مطالعه را جداگانه با توزیع کمی بیشتر و ساده‌تر بررسی کنیم تا بهتر بتوانید از آن استفاده کنید:

 

  1. در مقایسه با رژیم غذایی توصیه ‌شده برای دیابت(که در گذشته شامل کربوهیدرات بالایی بود)، رژیم کتوژنیک در ۳ ماه و ۶ ماه اول برتری قابل توجهی در کاهش وزن داشت اما بعد ۱۲ ماه این تفاوت از بین می‌رفت، دلیل آن می‌تواند مورد بعدی باشد.

    * به‌ عنوان یک نکته ذکر کنیم این نتایج در صورتی است که افراد تحت کنترل شمارش کالری‌ها قرار نگیرند یعنی مثلاً رژیم کتوژنیک به دلیل تغییرات غذایی که ایجاد می‌کند باعث کاهش وزن شود، به‌ طور مثال کتوژنیک باعث محدود کردن غذاهای فرآوری شده می‌شود و از این طریق کالری دریافتی کاهش پیدا می کند و کاهش وزن رخ دهد وگرنه در صورت کنترل کالری دریافتی و یا کاهش دقیق آن کاهش وزن تا هر مدتی با هر رژیمی رخ می‌دهد.

  2. پیروی و ماندن در رژیم کتوژنیک در طول زمان کاهش پیدا می‌کند که دلیل توقف و برابری کاهش وزن طی ۱۲ ماه همین موضوع می‌تواند باشد چرا که با گذشت زمان افراد نمی‌توانند کربوهیدرات دریافت کنند و با افزایش مصرف کربوهیدرات کاهش وزن در بلند مدت با رژیم های دیگر برابر می‌شود.

    به این صورت که دو فرد را در نظر بگیرید یکی رژیم کتوژنیک دارد و دیگری رژیم غیر کتوژنیک، فرد کتویی در سه ماه و شش ماه اول چون مجبور است غذاهای با تنوع کمتر و عموما کم کالری تر را دریافت کند، کالری رژیمش خود به خود کمتر میشود(البته سیری بیشتر نیز در این مورد تاثیر گذار است) و باعث میشود در شش ماه اول کالری کمتری دریافت کند، اما بعد از شش ماه فرد کتویی از رژیم خود خسته می شود و نمیتواند میل به مصرف کربوهیدرات ها مانند برنج و نان و ... را کنار بگذارد همین موضوع باعث می شود کربوهیدرات بیشتری حین رژیم مصرف کند و مجدد کالریش بیشتر و بیشتر شود تا جایی که وقتی تو یک سال به هر دو فرد نگاه می کنیم می بینیم به یک اندازه کاهش وزن داشتند.

  3.  در مقایسه با رژیم غذایی پرکربوهیدرات، رژیم کتوژنیک باعث کاهش قابل ‌توجه قند متصل به هموگلوبین خون (HbAIC) که نشان‌ دهنده قند خون بالا است، شد بین ۱ تا ۶ ماه این برتری وجود داشت و در بازه ­ی ۱۲ ماهه تفاوتی بین دو رژیم وجود نداشت که این ‌هم به دلیل قبلی است که توضیح دادیم

    می‌توان گفت نتایج مثبت حاصل رژیم کتوژنیک و دیگر رژیم‌ها تا حد زیادی به کاهش وزن مربوط است نه خود رژیم

  4. رژیم کتوژنیک چربی خون را در ۱۲ ماه کاهش داد با نتایج یکسان با رژیم توصیه شده برای دیابت اما در کاهش کلسترول بد (LDL) تا ۶ ماهگی نتایج یکسانی داشت اما بعد ۱۲ ماه کمی ضعیف‌تر عمل کرد..

  5.  همچنین در رژیم کتوژنیک کاهش نیاز به داروهای ضد دیابت تا ۱۲ ماهگی آشکار بود.

 

نتیجه گیری نهایی:

آیا رژیم کتوژنیک در قند خون و کلسترول و چربی خون، بهتر از رژیم های دیگر است؟

 

به ‌عنوان نتیجه‌گیری نهایی باید گفت تفاوت‌ها و برتری‌های اصلی کتوژنیک نیز مانند کنترل قند خون و کاهش وزن به نسبت رژیم توصیه شده در بلند مدت از بین می‌رود و بین این دو تفاوتی ایجاد نمی‌شود که دلیل آن می‌تواند کاهش پایبندی به رژیم در طول زمان باشد که مصرف کربوهیدرات افزایش پیدا می‌کند، اما در مورد کاهش نیاز به داروهای ضد دیابت برتری دارد.

 

 

منابع:  به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند