01 خرداد 1402

رژیم روزه داری همراه با ورزش چه تأثیری در کاهش وزن دارد؟

رژیم روزه داری همراه با ورزش چه تأثیری در کاهش وزن دارد؟
ممنون از سایت بی نظیرتون میخواستم بدونم هنگامی که رژیم با محدودیت زمانی با تمرین مقاوتی همراه شود چه نتایجی را به دنبال دارد؟

پاسخ مربی سایت :
0

طبق مطالعات زیادی که ما برای این بررسی این سؤال از دوتای آن‌ها استفاده می‌کنیم، نشان داده شد محدود کردن زمان غذا خوردن می‌تواند ناخودآگاه کسری کالری ایجاد کند(نه همیشه و کاملا به خودتان بستگی دارد) و باعث کاهش وزن بدن و توده چربی شود که این محدودیت با ورزش مقاومتی همراه شود، باعث نگهداری توده عضلانی حین رژیم نیز می‌شود.

 

مطالعه:

تاثیر فستنیگ به همراه تمرینات بدنسازی بر چربی ها و عضله

 

 مطالعه اول: این مطالعه که به مدت ۸ هفته بر روی ۲۱ مرد و زن انجام شد آن‌ها را به دو گروه تقسیم کرد:

 

  1. گروه اول: محدودیت زمان غذا خوردن داشتند و از ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب می‌توانستند غذا بخورند
  2. گروه دوم: یک رژیم غذایی نرمال داشتند

 

همچنین شرکت‌کنندگان یک تمرین هوازی در کنار تمرین با وزنه (مقاومتی) را در طول مطالعه انجام دادند اما نتایج چگونه بود؟

نتایج نشان داد:

  1.  رژیم با محدودیت زمانی وزن بدن و چربی بدن را به‌ طور قابل ‌توجهی بیشتر کاهش داد (۳ کیلوگرم در مقابل ۱ کیلوگرم کاهش) که این بخاطر کسری کالری بیشتری است که با محدودیت زمان غذا خوردن اتفاق افتاده، یعنی افراد به دلیل محدود بودن زمان غذا خوردن، خود به ‌خود کالری کمتری دریافت کردند و بیشتر وزن کم کردند ولی اگر کالری دریافتیشان به هر دلیلی کاهش پیدا نمی کرد قطعا کاهش وزنی هم نداشتند.
  2. در مورد توده بدون چربی (عضله، آب و… ) تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت اما در گروه رژیم معمولی افزایش بیشتری رخ داد  (میانگین ۱ کیلوگرم) که دلیلش این است که این گروه کسری کالری خیلی خفیفی داشتند چرا که در کسری کالری یا رژیم کاهش وزن افزایش عضله همزمان با کاهش چربی به ‌ندرت رخ می‌دهد که یکی از شروط این است کسری کالری زیاد نداشته باشید که این گروه نیز تنها ۲۵۰ کالری از کالری نگهداری خودشان کمتر مصرف کردند (کالری نگهداری کالری است که شما در آن نه وزن اضافه می‌کنید و نه وزن کم می‌کنید)

 

 

 

مطالعه دوم:

تاثیر رژیم فستینگ 16 ساعته بر کاهش وزن

 

یک مطالعه دیگر که به مدت ۶ هفته انجام شد افراد به دو گروه تقسیم کرد:

 

  1. گروه اول: محدودیت زمان برای غذا خوردن داشتند (۸ ساعت)
  2. گروه دوم: این گروه یک رژیم کسری کالری (کاهش وزن) نرمال را دنبال کردند

 

 نتایج نشان داد که رژیم با محدودیت زمانی مجدد باعث کاهش وزن شد بدون اینکه افراد سعی در کاهش کالری و کنترل رژیم باشند (یعنی خود به‌ خود این اتفاق رخ می‌دهد) اما این کاهش وزن به مقدار زیادی از توده عضلانی بود تا توده­ ی چربی که اصلاً مطلوب نیست که دلیل آن می‌تواند عدم انجام تمرین مقاومتی به نسبت مطالعه اول باشد. 

 

پس به ‌عنوان نتیجه‌گیری نهایی و کاربردی:

 

  1. رژیم با محدودیت زمان غذا خوردن (مثلاً ۱۲ بعد از ظهر تا ۱ شب) می‌تواند به ‌طور ناخودآگاه و خود به‌ خود کسری کالری ایجاد کند و باعث کاهش وزن شود.
    اما توجه کنید که اگر در آن بازده ۸ ساعته همچنان کالری قبلی خود (کالری نگهداری) دریافت کنید هیچ تفاوتی در وزن شما رخ نمی‌دهد و حتی اگر کالری بیشتری از قبل دریافت کنید (مازاد کالری) وزن نیز اضافه می‌کنید به ‌عنوان مثال اگر قبل ‌از رژیم شما 2000 کالری دریافت می‌کردید و وزنتان ثابت بود (کالری نگهداری) اگر محدودیت زمان باعث شود شما (کالری کمتری دریافت کنید (مثلاً ۱۵۰۰ کالری) وزن کم می‌کنید و اگر هر دلیلی در آن به بازده ۸ ساعته کالری بیشتری دریافت کنید (مثلاً ۲۵۰۰ کالری) وزن نیز اضافه کنید حتی اگر این کالری را تنها در 1 ساعت دریافت کنید و کل روز هیچ غذایی مصرف نکنید
  2. مطالعه اول در برابر مطالعه­ ی  دوم نشان داد شما برای نگهداری عضلاتتان باید ورزش مقاومتی انجام دهید و رژیم فستینگ با محدودیت زمان غذا خوردن نمی تواند عضلات شما را به تنهایی نگهدارند، فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین اهداف در رژیم کاهش وزن، نگهداری عضلات است.
  3. اگر قصد گرفتن رژیم محدودیت زمان غذا خوردن دارید و می خواهید از آن نتیجه بگیرید، سعی کنید از خوردن غذاهای فرآوری شده بالا مانند شیرینی ها و فست فودها خودداری کنید و بیشتر از غذاهای پروتئین بالا استفاده کنید همچنین تکنیک های دیگر را که برای کنترل اشتها گفتیم را استفاده کنید.

 

 

منابع: به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت منابع گذاشته نمی شود، اما تمام مطالب گفته شده بر اساس تحقیقات معتبر و علمی است که فیت و تنی های علاقه مند میتونند درخواست کنند و برایشان تحقیقات را ارسال میکنیم.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند