09 آذر 1402

هر کیلو عضله حدوداً چقدر متابولیسم را افزایش می‌دهد؟

هر کیلو عضله حدوداً چقدر متابولیسم را افزایش می‌دهد؟
یک بدنساز با هرکیلو عضله چقدر متابولیسمش افزایش می یابد؟

پاسخ مربی سایت :
0

قبل از اینکه به طور مستقیم به این سوال پاسخ دهیم لازم است یک افسانه‌ی رایج را یادآوری کنیم و آن را رد کنیم، همه‌ی ما بارها شنیده‌ایم که خیلی‌ها می‌گویند «هر کیلوگرم عضله ۱۰۰ کالری متابولیسم را افزایش می‌دهد» عدد ۱۰۰ کالری برای هر کیلوگرم قبل از اینکه ارزش نقد کردن داشته باشد بسیار خنده‌دار است برای همین بیایید تا به صورت عملی ببینیم چه اتفاقی برای یک بدنساز می‌افتد.

 

یک بدنساز معمولی و نچرال طی ۲ الی ۳ سال حدوداً ۱۵ کیلو عضله به دست می‌آورد.اگر فرض کنیم با وزن ۶۶ شروع می‌کند و به ۸۱ می‌رسد در این حالت طبق یک نمونه‌ی از پیش تعیین شده بر اساس اندازه‌گیری‌های با تکنولوژی، متابولیسم در حال استراحتش (RMR ۱۶۷۰ کالری است اگر فرض کنیم ۱۵ کیلو عضله به دست آورده و هر کیلو عضله ۱۰۰ کالری اضافه می‌کند.یعنی ۱۵۰۰ کالری از متابولیسمش را بعد از تمرینات به دست آورده متابولیسم قبل ورزشش یعنی سه سال قبل حدوداً ۱۷۰ کالری بوده که همچنین چیزی غیرممکن است، مگر اینکه فرد مرده باشد.

 

تاثیر عضله سازی بر متابولیسم

 

عضله سازی متابولیسم شما را ۱۰۰ کالری اضافه نمی‌کند.عدد درست آن ۱۳ کالری است یعنی به ازای هر کیلو عضله‌ای که به دست می‌آورید ۱۳ کالری متابولیسم‌تان افزایش پیدا می‌کند در مثال قبل فرد با افزایش ۱۵ کیلوگرم عضله متابولیسمش چیزی حدود ۱۹۵ کالری افزایش پیدا کرده است.

 

پس عضله سازی و افزایش توده‌ی عضلانی متابولیسم شما را منفجر نمی‌کند، تاثیر دارد ولی این تاثیر زیاد نیست و شما می‌توانید با افزایش فعالیتتان کالری بیشتری مصرف کنید.

 

البته این صحبت‌ها به این معنا نیست که عضله‌سازی و تمرینات مقاومتی (با وزنه یا وزن بدن) مهم نیست برعکس فوق العاده مهم است. مزایای بی‌شماری مانند بهبود استحکام، بهبود ظاهر، عملکرد بهتر در فعالیت‌های زندگی روزمره، افزایش تراکم استخوان و ... مزیت‌هایی هستند که شما با تمرینات با وزنه به دست می‌آورید.

 

همچنین شما بعد از هر جلسه تمرین با وزنه مانند بدنسازی، متابولیسم‌تان موقتا تا ۲۴ ساعت، حدود ۵۰ تا ۱۰۰ کالری افزایش پیدا می‌کند، یعنی فرد قبلی که مثال می‌زدیم علاوه بر ۱۹۵ کالری که به طور دائمی متابولیسمش افزایش پیدا کرده بعد از هر جلسه ۵۰ تا ۱۰۰ کالری دیگر نیز افزایش دارد یعنی ۲۴۵-۲۹۵ کالری، هدف ما این است تا با اشتباهات رایج مقابله کنیم و بیان کنیم تصور افزایش ۱۰۰ کالری بسیار بیش از حد در نظر گرفته شده. 

 

به عنوان نکته نهایی، عضله سازی بسیار مهم است ولی نباید انتظار داشته باشید شما را به یک ماشین کالری سوز تبدیل کند.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند