برنامه تمرینی بدنسازی
17 اردیبهشت 1402
5
هر آنچه که باید در مورد قهوه بدانید | خواص قهوه در چربی سوزی
هر آنچه که باید در مورد قهوه بدانید | خواص قهوه در چربی سوزی

 

آیا قهوه امکان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

 

 داستان از اینجا شروع می‌شود که مجمع آموزش و تحقیقات سموم (CERT) فروشندگان قهوه را به نقض بند ۶۵ متهم کرد که آن­ها مستلزم هستند درمورد محصولات حاوی موارد سرطان‌ زای بالقوه هشدار داده شود وقتی این موضوع رسانه‌ای شد، بسیاری از افراد درمورد عادت خود مصرف قهوه شک کردند و با این ‌حال موضوع هنگامی که، دفتر ارزیابی خطرات بهداشت محیطی کالیفرنیا به این نتیجه رسید هیچ ارتباط بالقوه ­ای بین مصرف قهوه و خطر سرطان وجود ندارد، خاتمه یافت.

 که درواقع وزن و علم موجود این عدم ارتباط بین قهوه و سرطان را تأیید می‌کند. چندین متاآنالیز منتشر شده (متاآنالیزها مطالعاتی هستند که تحقیقات زیادی در این زمینه را بررسی می‌کنند و نهایتاً به نتیجه‌ گیری می‌رسند و از درجه اعتبار و استناد بالایی برخوردار هستند) از جمله متاآنالیز در متاآنالیزهای موجود، که همه­ ی آن‌ها به این نتیجه می‌رسند که نه ‌تنها هیچ ارتباطی بین مصرف قهوه و خطر سرطان وجود ندارد بلکه شواهدی نیز وجود دارد که نشان‌دهنده ارتباط معکوس مصرف قهوه و خطر ابتلا به چندین سرطان است.

 

1-     چه مقدار قهوه می‌توانم مصرف کنم بدون اینکه سلامتی‌ام به خطر بیافتد؟

 

 دریک بررسی سیستماتیک اخیر (مطالعات سیستماتیک تقریباً مانند متاآنالیزها هستند)

اثرات نامطلوب مصرف کافئین در جمعیت‌های سالم مورد بررسی قرار دارد.

 این بررسی شامل ۴۲۷ مقاله بود (عدد بسیار بزرگی است) و به این نتیجه رسید که مصرف تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز، در بزرگسالان سالم با اثرات نامطلوب بر سلامت قلبی عروقی، رفتاری، تولید مثل، استخوان همراه نیست. این میزان کافئین برابر ۲ عدد قرص یا مکمل کافئین با ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین است و در مورد قهوه میزان کافئین موجود در قهوه­ها متفاوت است ولی به ‌طورکلی اگر فرض کنیم هر فنجان ۱۰۰ گرم (میلی‌لیتر) قهوه ۵۰ میلی‌گرم کافئین دارد این مقدار کافئین برابر ۸ فنجان ۱۰۰ میلی لیتر قهوه است که با در نظر گرفتن مقدار مصرف در ایران کمتر کسی این میزان قهوه می‌خورد مگر اینکه مکمل کافئین مصرف شود

( البته توجه کنید در هر ۱۰۰ گرم اسپرسو، ۲۱۲ گرم کافئین وجود دارد که بسیار بیشتر از قهوه ­ی معمولی است)

ü در زنان باردار مصرف حداکثر ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز (حدود ۶ فنجان ۱۰۰ میلی لیتر قهوه) شواهدی از خطرات برای رشد جنین ندارد (البته توصیه پزشک مهم‌تر است) . برای نوجوانان نیز حد مجاز مصرف ۲.۵ میلی گرم کافئین به ‌ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است یعنی اگر فرد ۷۰ کیلوگرم است می‌تواند حداکثر ۱۷۵ میلی گرم کافئین مصرف کند.

 

 

2-چند ساعت قبل از خواب نباید قهوه مصرف کرد؟

 

 در یک مطالعه، مصرف ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین که مقدار زیادی است (یعنی ۸ فنجان قهوه­ ی ۱۰۰ میلی لیتری با ۵۰ میلی گرم کافئین در هر فنجان) را در ۳ و ۶ ساعت قبل‌ از خواب بر روی ۶ تا ۱۰ مرد و ۶ زن با سن ۱۲ تا ۴۰ سال بررسی کرد همچنین از یک پلی سومنوگراف معتبر برای ارزیابی و نظارت کیفیت خواب استفاده شد. مصرف کافئین درست در زمان قبل خواب و ۳ ساعت قبل خواب تأثیر زیادی بر کل زمان خواب داشت همچنین کافئین مصرف ‌شده در ۶ ساعت قبل خواب نیز همچنان تأثیر داشت و کل زمان خواب را 41 دقیقه کاهش داد.

 درمورد زمان به خواب رفتن، کافئین ۳ ساعت قبل ‌از خواب بیشترین تأثیر را داشت، کافئین 6 ساعت قبل ‌از خواب نیز باعث تأخیر در به خواب رفتن شد اما نه خیلی زیاد… نهایتاً محققان به این نتیجه رسیدند کافئین در ( ۰ و ۳ و ۶ ) ساعت قبل‌ از خواب، به‌ طور قابل ‌توجه ای خواب را مختل می‌کند در مورد خواص بیشتر مثل   ؟؟؟؟؟   به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 به ‌عنوان توصیه، از آنجا که کافئین مصرف ‌شده در این مطالعه زیاد بود و کمتر کسی این میزان کافئین مصرف می‌کند احتمالاً مقادیر کمتر، کمتر نیز مشکل ساز باشد پس این در نظر گرفتن احتیاط کافی:

1-     سعی کنید آخرین کافئین دریافتی ۸ ساعت قبل ‌از خواب باشد.

2-     مقدار مصرف در وعده آخر نهایتاً ۲۰ میلی‌لیتر یا ۱۰۰ میلی گرم کافئین باشد.

 

4- آیا قهوه باعث کم آبی بدن می‌شود؟

 

 ما قبلاً به این سوال به دو طریق پاسخ داریم:

1-     میزان هیداتاسیون (آبرسانی) قهوه

2-     تا چه زمان قهوه باعث کم‌ آبی بدن نمی‌شود.

اما در این مقاله نیز مجدد آن را بررسی می‌کنیم، در یک مطالعه که بر روی مردان سالم انجام شد و آنها به‌ طور معمول قهوه مصرف می‌کردند، در این مطالعه به میزان ۵ میلی‌گرم بر کیلوگرم کافئین و هر فرد داده شد یعنی ۱ فرد ۸۰ کیلوگرم ۳۲۰ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کرد (معادل ۶ فنجان 100 میلی‌متری) و آب دریافتی افراد یکسان بود یعنی مصرف غذا و نوشیدنی‌ها کنترل می‌شد، نتایج نشان داد تفاوت قابل‌ توجهی در آبرسانی بین قهوه و آب وجود ندارد و قهوه باعث کم آبی بدن (در این میزان کافئین) نمی‌شود.

 در مطالعه دیگری اثر کوتاه ‌مدت (3‌ساعته) دو مقدار کافئین را بررسی کردند:

1- ۲۶۹  میلی گرم کافئین

2- ۵۳۷ میلی گرم کافئین

 نتایج نشان داد مصرف ۵۳۷ میلی‌گرم کافئین باعث شد از طریق ادرار آوری شدید شد همچنین دفع الکترولیت‌ها در ۲ تا ۳ ساعت بعد از مصرف مقدار بالای کافئین بیشتر بعد نتیجه این مطالعه در کنار مطالعاتی دیگر اثرات ادرار آوری (دیورتیک) دوزهای بالای ۵۰۰ میلی‌گرم کافئین نشان می‌دهد. 

 پس به ‌عنوان نتیجه‌گیری تا ۵۰۰ میلی‌گرم کافئین یا نزدیکی این میزان اثر قابل‌ توجهی بر آب بدن دیده نمی‌شود این میزان کافئین برابر ۱۰ فنجان ۱۰۰ میلی لیتر با ۵۰ میلی‌گرم کافئین است که بسیار بعید است کسی مصرف کند (مجدد تأکید می‌کنیم که کافئین موجود در اسپرسو بسیار بیشتر است و در هر ۱۰۰ گرم اسپرسو، ۲۲ میلی گرم کافئین وجود دارد )

 ۵- آیا قهوه نیز مانند مکمل کافئین می‌تواند عملکرد را بهبود بخشد ؟ چه میزان قهوه نباید مصرف شود؟

 

 یک بررسی از ۲۱ متاآنالیز (در واقع در مجموعه­ ای ازمطالعه‌ ها) به این نتیجه رسید که قهوه می‌تواند مؤثر باشد و برای ‌اینکه قهوه بتواند اثرات مثبت خود را نشان دهد باید دوز آن به اندازه‌ی کافی بالا باشد؛ ۶-۳ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یعنی اگر شما ۸۰ کیلوگرم هستید باید حدود ۴۸۰-۲۴۰ میلی گرم کافئین مصرف کنید که برابر ۵ تا ۹ فنجان ۱۰۰ گرمی قهوه­ ی معمولی است و اگر اسپرسو مصرف کنید تقریباً ۱ تا ۲ فنجان ۱۰۰ گرمی می‌شود.

 

 ۶- آیا کافئین یا قهوه در چربی سوزی کمک کند؟

 

 امکانش وجود دارد ولی هیچ شواهد محکمی وجود ندارد که مکمل کافئین یا قهوه باعث کاهش قابل ‌توجه (حداقل ۲ کیلوگرم) در طولانی ‌مدت شود، برای رسیدن به هدف کاهش چربی، به جای تکیه بر قهوه‌ ( کافئین) سعی کنید کسری کالری (کالری کمتر از مقداری که وزن شما را ثابت نگه می‌دارد یا کمتر از کالری نگهداری) در طول زمان داشته باشید، همچنین اگر قهوه باعث می‌شود شما کالری کمتری دریافت کنید و غذای کمتری بخورید ممکن است از این طریق برای شما تأثیر مثبتی داشته باشد.

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند

به این مطلب امتیاز بده!
میانگین 5 از 1 رای
لطفا کمی صبر کنید

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید